Ratnik, 01. 09. 1923., str. 95
ВАЗДУШНА ЛОПТА И ЛАЂА 57
Према свему овоме техника авијације прилагођава се односно усавршава се за сваки посебан случај ове примене.
Врста аероплана
Како је рапидним кораком напредовала техника усавршавања аероплана може се видети, ако споменемо, да је од почетка августа 1914. године па закључно до децембра 1918. год. саграђено око 150000 комада аероплана са преко 200 разних типова, од којих је сваки тип представљао један корак даље усавршавању. Непрестано смањивање појединих саставних делова, стално умањивање свију отпора у вези са сразмерно појачаном мо"торном снагом учинили су, да се повећа не само брзина него и висина летења. Целокупна пак конструкција осигурала је потребну велику примену. И према ономе,'што се од њих захтева да постигну, ова се конструкција и удешава.
Аероплан по француском гледишту јесте змај, то јест, површина мало нагнута према хоризонту, која сама собом ствара ветар помоћу вретена или пропелера, што га покреће мотор. То је управо вештачка тица, која лети кроз ваздух мртвим моторима и чврстим крилима.
Број површина или т. 3. крила у вертикалном правцу карактеришу тип апарата, те се према овоме у главном разликују три разне врсте апарата за летење.
1) Моноплан са једним крилом,
2) Биплан са двојим крилима,
3) Триплан или вишеплан са три и више крила.
Но по неки говоре и о тако званим апаратима са једним и по крилом, чије је горње крило у односу на доње два пута или још и више веће.
У почетку рата моноплан је имао преимућство. Но после у току рата биплан је потиснуо моноплан и он је био у искључивој примени.
По циљу употребе сви се аероплани деле на оне за осматрање и оне за борбу и бомбардовање. Сви апарати за борбу, па чак и они за осматрање, наоружани су, ма да је код ових последњих наоружање изведено на првом месту у циљу одбрале против нападача, који има задатак да узнемирава, управо, омета ово осматрање. ње Поред тога као правило важи, да сви апарати за борбу треба да су бржи и покретљивији од оних за осматрање.
Сви арапрати могу да буду са једним или са два седишта
У току времена овако се развијала индустрија аеропланских апарата:
1) Моноплан без наоружања.