20. oktobar
СТРАНА 6
— Друже, ја сам признати уметник, — Шта ти то вреди кад те ја не признајем.
Одлучујући критеријум
Признати уметници добијају Р-1 карту
Слободном продајом товљених свиња користе се шпекуланти
очетком новембра ове го
дине издата је наредба Савезног министарства трговине и снабдевања број 86.303 Којом се дозвољава приватницима да тове свиње за своје личне потребе, с тим да им се приликом Клања отсеца ЈУ купони за масноћу за 12 ме сеци, а за сваких 50 килограма "живе мере купони за месо за 3 месеца. Исто тако приватници ма је дозвољено да купују већ товљене свиње, с тим да им се такође отсеку купони за масноћу за 12 месеци, а за сваких 40 килограма живе мере купони за месо за 3 месеца, На тај начин дата је могућ ност приватницима да се сами обезбеде одређеном количином масноће и меса, што је свака: ко једна позитивна мера.
Приликом спровођења у живот ове наредбе показало се да има извесних негативних последица које безусловно треба спречити,
Наиме, услед све веће тражње морало је доћи и дошло је до наглог повишења цена свињама. Тако, док је пре месец дана цена по килограму живе мере износила 30 до 35 динара, данас је достигла већ
до 45 и 50 динара.
То стање на тржиштима ис"коришћују разни сеоски шпекуланти и купују У селу сви ње и прасиће по далеко нижим ценама, па их доносе у Београд и препродају, На тај на чин се између продавца и купца умеће непотребни посред“ ник, који највише подиже цену и највише зарађује.
У току досадашњег издавања дозвола за куповину или товљење свиња, испоставило се да ту дозволу највише ко" ристе бифеџије, шпекуланти и богатији грађани који имају могућности да плате по 5 до7 хиљада динара за једну свињу. Истина, они су и досада куповали свиње на црној бер: зи и на овај начин они преда. ју своје купоне и тиме олак_ шавају снабдевање месом и масноћом осталих грађана; али, они у много случајева купују да би после скупље препрода· вали у својим (бифеима или продавали на мање парче баш онит грађанима који нису У могућности да купе целу сви: њу.
Да би се ова наредба правил но спровела у живот и да би стварно била од користи рад: ном свету потребно је уради. ти следеће:
Прво, забранити прасића и свиња оним
продавање сеља
цима који немају од Месног народног одбора уредну потврду да продају своју робу а не купљену, _
друго, требало би да синди: калне подружнице колективно купују свиње за своје чланове, јер ће сваки радник бити У стању да плати 1000 до 1500 динара за заједничку КуПОВИну свиња. Предузећа би тре бало да ставе соје камионе на расположење приликом одласка на село. На тај начин бу се спречило да се овом наредбом користе поједини шпекуланти и да зарађују на леђима широких слојева грађана.
-20 ОКТОБАР
Железничка чекаоница за мајке и децу не одговора својој намени
ду једвом од поправљених 0-
дељења старе Београдске железничке станице АФЖ Трећег рејона уредио је чекаоницу за мајке са децом. То је врло корисна новина у животу и уређењу нашег града. Потреба за једном таквом чекаоницом осећала се одавно. У малој, неудобној и загушљивој чекаоници привремене станице нема понекад места ни за стајање. Дим од дувана, испарења са прокислих одела, галама и оно стално кретање кроз просторију у којој се чека на воз понекад и три, четири са. та, умарају и одрасле, а поготово малу децу.
И АФЖ Трећег рејона, уређујући чекаоницу са креветићима, фотељама, електричним шпоретом и лавором, покушао је да реши то питање и да 0безбеди мајкама просторију у којој ће моћи у удобности да сачекају полазак воза. Само, уређујући одељење АФЖ је пропустио извесне моменте и тако чекаоница колико користи, може, овако опремљена, исто толико и да штети.
Јер, ево како изгледа чекаоница: кроз четири бела креветића и неколико превучених фотеља прође дневно по тридесеторо деце и мајки. На својим оделима уносе у чекаоницу и остављају на креветском
рубљу и пресвлакама, фотеља, бациле инфективних болести, а можда и ваши и стенице. На рочито деца. Скоро свакодневно по двоје-троје болесне деце, коју су мајке донеле у Београд ради лекарског прегледа, лежи у тим истим креветићима у које, после неколико минута, стављају здраву децу. И не само то. Паркет и простирке у чекаоници упијају велику прашину, а тешко их је одржавати.
Уместо тога могао се поста. вити линолеум или обојити паркет који би се могао често да брише влажном крпом. Уместо фотеља практичније би служиле дрвене клупе са наслоном или столице без тапета. На столовима се данас налази у вазнама увело цвеће, које је метнуто ту још на дан отварања. А потребније и корисније би било да се уместо њега купе наши недељни часописи или дневни листови.
Уређење такве чекаонице на станици града који има преко 400.000 становника и није могло да изврши једно насеље у рејону. То је велики посао и требало је да се обави сарадњом и учешћем свих рејона Београда, а по савету стручњака, у првом реду деч-
јих лекара. Д. ПЕТРОВИЋ
Трг „Славија“ претвара се у саобраћајни центар
„Тројка“ на Славији, на
омунално одељење ИНО-а,
са _ Управом – Белсала створило је план преуређења трамвајских и аутобуских линија у Београду које ће бити најрационалније искоришћене за потребе радног становништва, из најудаљенијих делова града. Решено је да се од трга „Славије“ у догледно време створи саобраћајни круг, нека врста раскрснице најважнијих трамвајских и аутобуских артерија. План је почео да се строводи у дело упоредо са обновом саобраћајних линија, Нарочито у последње време указала се потреба да становништво Чукарице буде повезано са
Нороплне цене услугоми (уто ТОКСИЈО
Вожња до Авале м натраг, скупља је него вожња брзим возом од Београда до Загреба
ауто-саобраћај при Прет-
званредна Комисија за седишту владе ФНРЈ, у сагласности са Савезним уредом за цене ФНРЈ, прописала је за ауто-таксије у граду и ван града тарифу, која није нима: ло реална у односу са плата ма и надницама радника и намештеника. Чињеница је да власници ауто'таксија зарађуфу месечно до 20.000 динара. Можда одређивањем овакве та рифе није изгледало да ће превоз путника бити толико скуп, јер и сама тарифа изгледа безазлена. Почетна такса обарање барјачића 12 динара, Вожња са повратком од 1 километра 10 динара. Вожња без повратка од 1 километра 15 динара. За чекање по сату "40 динара. Ове цене важе за дневне вожње, А за ноћне вожње, између 20 и 6 часова зарачунава се 25% више од · наведених возних цена и за "чекање, Тарифа важи за ауто-
таксије до четири седишта. За ауто-таксије преко четири седишта повисује се за 20%.
Ако се направи прост рачун, да за пређених 100 километа“ ра ауто-такси наплати преко 1.000 динара, а да га бензин и остали амортизациони трошкови не могу да коштају више од 400 динара, излази да они зарађују. на 100 километара преко 600 динара. Вожња, до Авале и натраг скупља је не го брзи воз Београд-Загреб. Пошто вожња ауто-таксијем не сме да буде луксуз, већ по треба радног народа који их искоришћује углавном за хитне потребе, (приликом болести, одлазак мајки са малом децом до железничке станице), Комисија Савезног уреда за цене требало би да изврши ревизију тарифе и да је саобрази са стварним ценама данашње платежне моћи радника пи намештеника.
3
новој полазној станици
центром града и осталим његовим удаљеним _ деловима, Пошто је улица Милоша, Великог стрма, а кола нису у стању да у сигурности обављају саобраћај, трамвај број 3 саобраћаће до „Славије“. На тај начин путници са Чукарице имаће везу са трамвајским линијама, 1, 2, 18, 10, посредно линијом 2 са линијом 6 и аутобуском линијом 22. Још једна потреба која се указује пуштање у саобраћај линије
број 7 и то да трамвај број 8 саобраћа, до гробља, Ваздушне
Жеља
за уметношћу
и пружне линије су обновљене, зли услед недостатка Довољног броја трамвајских кола и других техничких немогућности, линија, неће бити још пуштена у саобраћај. Обновом возног парка и линија трамвајски саобраћај из дана у дан постаје растерећенији, али ујдно се указује потреба стварања, саобраћај них центара као што је „Славија“, Досадашњи успеси У обнови су следећи: од 61 КИлометар ваздушне мреже и исте количине _ трамвајских пруга у Београду обновљено је 57 ваздушне мреже и 14 километара пруга. Мако је број кола сразмерно врло ма“ ли, далеко мањи од предратног, у Београду се ипак дневно превезе трамвајима и аутобусима преко 180.000 људи.
Ово је један од: креветића У којима 5 леже здрава и болесна деца, чекајући на по лазак воза.
Непрактична и штет. на страна — у ново уређеној чекаоници 3 мајке н децу из Београдској железничкој станици,
6 ДЕЦЕМБАР 1946
х мивот и РАДУ СССР ж За
[Јо ДИ АИАУ
Дпеновнар Звезцин одавно ради у великом заводу за ливење челика. То је завод у граду Љубљино, близу Москве. Звездин је одличан мајстор пивац. За самопожртвован рад у данима Великог отаџбинског рата он је одликован почасним звањем хероја социјалистичког рада.
Колектив завода — више хиљада људи — добро познаје ливца Звездина. Он ужива вепики углед и поштовање. Када су, у децембру прошле године, истицани кандидати за де путате Врховног совјета СССР, радници завода једнодушно су истанли Звездинову кандидату“ ру. Радницима су се придрунили бирачи из целог округа. И у фебруару ове године Александар Звездин постао је депутат Врховног совјета СССР.
Посетили смо депутата Звездина и затекли га на читању писама његових бирача. Они се често обраћају – депутату, тражећи његову помоћ и савет. У току осам месеци Александар Звездин примио је близу хиљаду таквих писама.
Једна група становника града Љубљино саопштила је своме депутату да град осећа недостатак у грађевинском матери. јалу. Звездин је обавестио о томе Московски обласни совјет. Депутатов захтев да се граду укаже помоћ у грађевинском материјалу у свему је прихваћен и за Љубљино одмах су издвојена већа новчана средства; као и грађевински материјал.
Нормирање цена позном воћу и поврћу
вогодишњи слаб принос поврћа и воћа био је проузрокован великом сушом. Убране количине имале су велику потражњу на београдским пијацама. Од стране „Гранапа“ и задруга увезени су прилични контингенти поврћа и воћа, та ко да је највећи део потреба широких народних слојева био колико-толико подмирен. Сушу, слаб принос ни велику потражњу почели су да ко: ристе шпекуланти: кванташи, пиљари и сви они нерадници који имају довољно времена за послове купо-продаје.
Опет се појављују појединци пред београдском Опером, који продају карте на неколико минута пре почетка претставе по двострукој цени:
А 4 о У
Му “до ПОЛАКО 6РБ вала бије ФИРЕ ЂА сељ а ~ 3)
— Пожури, иначе ћеш да вриштиш кад не будеш гледао „Брицу Севиљца“, · 3 — Море, нема везе, плаћам моћно.
Слободно формирање цена на пијацама било је тиме Угро жено и претила је опасност да шпекуланти узму маха, јер су с једне старне пљачкали про: извођаче-сељаке, а с друге стране радни свет, који је био приморан да купује намирнице од њих, јер су они преузели, углавном, посредништво између произвођаћа и купца и скоро нису ни дозвољавали да сељак сам донесе своје произоде на пијацу.
Оваквом стању морало се што пре стати на пут. Народне власти нису смеле да дозволе даље пљачкање радног народа и биле су приморане да прекину са системом слободног формирања цена позном воћу и поврћу, нормирајући цене тих артикала,
По одобрењу Земаљског уреда за цене Србије, Отсек за цене Одељења трговине и снабдевање малопродајне цене позном воћу и поврћу. Тиме ће убудуће бити спречена шпе кулација од стране кванташа, пљачкање радног света Београда и сељака-произвођача.
Природно је да су цене данас знатно више од прошлогодишњих, када је било на: мирница: у довољној количини, и оне су одређене сразмерно жетвеном приносу појединих артикала. Пасуља ове године нема у довољним количинама, зато му је и цена за 709, вепа прошлогодишње. Кром
је скупљи за 33%, а црни лук за 30%. И овг и родне власти спречиле су на време _вршљање несавесних штеточина: пиљара и кванта: ша, а да при томе нису повре: дили интересе произвођача сељака, раб аа Сбпуфиаљиа
— У годинама ратф — прича Звезцин, — у зтради нашег градског клуба — железничких
трудбеника нису вршене никаква оправке. Било је неопходно потребно да се изврше оправке, и то темељно. Бирачи ми се о братише с молбом да им у том погледу пружим помоћ. Написао сам писмо министру саобраћаја СССР Еоваљеву. Мини“ старство је одредило износ од 260.000 рубаља за велике оправке клупске зграде. Сада се рад на тим оправкама већ приводи
. крају.
Бирачи се обраћају Звездину и по питањима везаним за комунално газдинство града. Они су на пример; пре извесног времена истакли питање осветљавања града Љубљино, напоменувши да је он недовољно осветљен. На Звездинову иницијативу градски совјет расправио је то питање. Град се сада већ снабдева велиним бројем нових електричних фењера.
Депутат Звездин посећује многе бираче који му упућују писма и дуго разговара с њима. Ту скоро ливац Чугунов испричао је Звездину да му се родио син. Чугуновљев стан по. стао је тескобан услед повећања породице. Звездин је лично проверио околности под којима Чугунов станује и написао директору завода да сматра неоп. ходним да се Чугунову да већи стан. Пре кратног времена ди“ рентор завода обавестио је депутата да је ливцу Чугунову дат нов стан.
— Иза сваког писма, иза сва. хе молбе стоји жив човек, — на» же Звездин, — Ја се старам да најбрнже предузимам потребне мере у вези са свим писмима која примам.
Радник једног завода изломио је у писму упућеном депутату Звездину потребу да се посвети још већа пажња извесним питањима у вези са слунбом стара
ња о културним и нивотним по“ требама.
— Примивши то писмо прича Звездин, — посетио сам завод и свестрано испитао чињенице. Дирекција завода и заводски професионални комитет
предузели су мере да се у све-.
му остваре захтеви, које је рад. нин у своме писму излонио.
Грађанки Солодовој било је потребно санаторијумсно лечење. Захваљујући депутату Звездину она је бесплатно отпутовала у санаторијум. Исто тако, Звездиновим заузимањем, место у санаторијуму стављено је на располонење и радници Семјоновој. Она је пре неки дан послала из Еупаторије пи-
смо своме депутату. Семјонова пише;
„Захваљујем вам на старању и панњи, коју сте према ме. ни показали. Ја се лечим и нористим све благодети Крима. Ускоро ћу се вратити здрава и
приступићу раду с новим сна“ тама“.
Тешно је испричати садржину свих писама која Звездин примаф набројати сва питања којима се он као депутат бави. Једном недељно Александар Звездин прима бираче. Он увек пажљиво саслуша сваког од њих. Саветује их и саопштава шта може да се учини по питањима која бирачи покрећу. Унивајући потпуно поверење – бирача делутат Звездин | часно врши своју родољубиву и значајну дужност. .
И. Петров