20. oktobar

~ +

СТРАЏА 4

Ученици Александра а Лера

пирата на доц.

УК

орушкој

“«- Добро је што смо научили код Лера шта треба да затворимо, а шта да отворимо

О СТР

иновнички гпарат Извр-

шног народног одбора састоји се из службеника који су и раније радили било У бившој Општини града Беотрада или ма где у државном апарату, н из нових, углавном младих службеника, који су први пут после ослобођења ступили У државну службу. Велики број једних и других нема довољно школске спреме, а ни стручног знања. С обзиром на овакав састав службеника, а пошто се ради о једном органу власти чији службеници непосредно долазе У контакт с народом и где се нарочито осећа свака грешка и сваки бирократски поступак чиновника, то се на проблему уздизања и преваспитавања кадрова мора стално и систематски радити. Овом проблему треба прићи на двојак начин: да би се искоренио бирократизам, кога још има нарочито код старих службењ:ка, треба да: младе снаге и синдикалне организације стално настоје на томе да се у рад унесе нови дух и искорене старе навике, што се не може постићи без веће = опште образованости. Друго питање, које захтева још озбиљнији рад, је питање подизања стручних квалификација код административних службеника и подизање стручности. код оних који се баве разним пословима, где је потребно више стручног знања и специјалности, Када се говори о администрацији ИНО-а треба подвући да, поред свих мера које. су предузете, има још међу административним · чиновницима велики број са недовољном школском спремом (у рејонским народним одборима ради на администрацији око 5 од сто службеника са основном школом и око 10 од сто са два до три разреда гимназије), и да је због тога гломазан административни 42 парат што службеници често не умеју да раде, те понегде 6 чиновника раде на послу КОји успешно могу да обаве 4 службеника ако добро познају администрацију.

Извршни одбор има разноврсне службе за које је потребан стручни кадар који треба стално уздизати да би све те службе правилно функционисале. Курсеви које је досада организовао ИНО доста су допринели стручном уздизању кадрова, За све административне службенике у Извршном одбору држан је прошле године један курс по свима одељењима и рејонским народним одборима, који је дао доста слабе резултате, јер су га слушали они који немају никакве везе са администрацијом (чистачице, лекари и др.) те се није могло прићи практичном вежбању и проверавању онога што се научило, већ се остало на теорији. Сада се као први и најва"жнији задатак поставља да се поново организују овакви курсеви по свима одељењима и рејонским народним одборима, где би се систематски пришло упознавању са администрацијом и то само оних службеника којима је ово знање потребно. Побољашњу администрације доста је допринео курс за архиваре, као и курс за матичаре, на коме су се курсисти упознали са вођењем администрације. _ Статистичка служба је доста слаба у Извршном одбору и предвиђа се

да 20 службеника посећују курс за статистичаре — при претседништву владе Народне Републике Србије. Али за уздизање кадра У администрацији неопходно је да се, поред стручних курсева у оквиру појединих одељења, стално и систематски стварају кружоци за проучавање закона и уредаба које се примењују у појединим службама, да се држе општа предавања, а у појединим отсецима у оквиру дебатних часова да се дискутује о томе како да се стечено знање примени у пракси.

За многе службе Извршног одбора, а нарочито за привредна предузећа, намеће се као горући _ проблем уздизање стручњака у књиговодству и рачуноводству. Досада је држан само један курс једноо“ бразног књиговодства и рачуноводства за службенике тргоговачких _ предузећа ИНО-а, који је завршило 35 слушалаца Финансиско одељење ИНО-а организовало је низ предавања за рачунске службенике трговачких предузећа, али све то није ни издалека довољно да се створи кадар који ће омогућити правилно функционисање рачунских и књиговодствених служби предузећа. Да би се у одређеном року и плански оспособили ови ка дрови, пред Извршним одбором стоји задатак организовања курсева по предузећима, а посебан курс за службенике 0ве струке, који су у самом апарату Извршног одбора, поред курса за режисере по социјалним и здравственим установама при Министарству социјалне политике који посећују и неки службеници Извршнот одбора.

· _ Курсеви који су имали да подигну стручно знање службеника по установама Одељења за социјално старање и Одељења народног здравља, ма да су дали неких резултата, нису ипак могли да задовоље потребе 3за овим кадровима. Курс за дечје неговатељице У Одељењу народног здравља доста је успео, аљи постоји потреба да се он поново организује, У току су курсеви за лаборанте, дезинфекторе и болничаре. За економе по Установама Извршног одбора држан је један курс који је доста допринео побољшању ове службе, а тако и курс за васпитаче по домовима, али је васпитачки кадар још увек слаб те се намеће потреба за још једним курсом ове врсте.

Да би се стручно оспособљавање службеника Извршног одбора и стварање потребног кадра спровело што пре, требало би да ниво предавача и самих курсиста буде такав да они непосредно по завршетку курса могу користити служба ма Извршног одбора, а нарочито да се води о томе рачуна да ови кадрови буду распоређени тамо где ће стварно да користе стеченим знањем.

Поред свега овога, важно је да сви руководиоци, стручњаци и службеници схвате да се тек У самом процесу рада, на пракси уздиже општи ниво стручности, у сталном међусоб. ном контакту руководилаца мн стручњака са њиховим сарадницима, а да н са једне и са друге стране постоји жеља да се звање пренесе и да се оно примн и искористи.

Но, кад се говори о стручном оспособљавању, треба уУ-

М Јадилању кадрова У ОДМИААСТВАТ

је од пресудног значаја за уздизање стручности и образованости код сваког човека, а то је индивидуални рад, лично интересовање и залагање да се што више научи. Тога је код наших службеника мало, ма да од тога зависи и лични успех сваког службеника, као и награда коју ће он добити од друштва за свој рад. На примерима оних радника и стручњака који се за све интересују, читају стручну литературу, прилазе стручњацима да би од њих што више научили а затим постају одлични службеници, треба да се васпитају сви наши службеници како се

20 ОКТОБАР

ПОВОДОМ ОДЛУКЕ ИЗВРШНОГ ОРГАНА

НАРОДНОГ ФРОНТА СРБИЈ НАРОДНОГ, ФРОНТА

ОДБОРА

14 ФЕБРУАР 1947

Е 0 ИЗБОРИМА

Правилник о избору органа

Народног фронта

Члан 1. — Избори за органе Народног фронта Србије могу бити: !

а) општи

6) појединачни. у

Општи су они на којима се бирају редовно сви органи Народног фронта У одређеном временском размаку, највише једанпут годишње,

Појединачни су они на којима се бирају ванредно поједини органи Народног фронта према указаној потреби а према одредбама овог Правилни. ка.

Члан 2. — Опште изборе за органе Народнот фронта Србије расписује Извршни одбор Земаљског одбора Народног фронта Србије,

Појединачне изборе за један или више органа Народног фронта Србије расписује виши орган Народног фронта Срби“ је по својој иницијативи или

НО] СЛУЖИО

најпрактичније прилази стручном усавршавању, Овде треба да одигра нарочиту улогу синдикална организација која пред своје чланове поставља као обавезу да раде на своме уздизању, јер тиме користе себи и својој служби, Јер, питање уздизања стручности није питање само правилног функционисања _ апарата ИНО-а, већ и сваког појединог човека у њему, пошто наша народна власт не само да не може трпети бирократизам, већ ће се постепено морати ослободити оних који не задовољавају својим знањем. Славиша ЖИЖОВИЋ

Предложене организационе промене у оскобним организа~

цијама Народног фронта

У вези Правилника о избору органа Народног фронта Србије и делегата за Конгрес, одржане су седнице кленума рејонских одбора Народног фронта, на којима су предложене измене основних организација.

На основу предложених измена број основних организација Народног фронта, уличних и предузетних, био би по рејонима следећи:

ПРВИ РЕЈОН — 26 уличних основних организација и 57 предузетних; најмањи број у једној основној уличној организацији био би 288, а највећи 666 чланова.

ДРУГИ РЕЈОН — 35 уличних основних организација и 60 предузетних; најмањи број 200, а највећи 700.

ДАНАС у75,5,709

ТРЕЋИ РЕЈОН -— "28 улич них основних организација и 62 предузетне; најмањи број 934. а највећи 679.

ЧЕТВРТИ РЕЈОН — 36 уличних основних организација и 3 до 4 предузетне; најмањи број 400, а највећи 800.

ПЕТИ РЕЈОН — 35 уличних основних предузетне; најмањи број 265, а највећи 708.

ШЕСТИ РЕЈОН — 22 уличне и 5 предузетних; најмањи број 300, а највећи 760.

СЕДМИ РЕЈОН — 21 улична и 21 предузетна; најмањи број 91, а највећи 823.

ЗЕМУН — 16 уличних и 45 предузетних; најмањи број 25 до 30, а највећи 220 чланова.

БИОСКОП „ЈАДРАН“

ПРЕМИЈЕРА ВЕЛИКОГ СОВЈЕТСКОГ ФИЛМА

| МИ ИЗ КРОНШТАТА

У ГЛ. УЛОГАМА:

СЦЕНАРИО: В. ВИШЊЕВСКИ РЕЖИЈА: Б. ДЗИГАН а МУЗИКА: Н. КРЈУКОВ ЕВИПОРУ =

очити најважнији моменат који Јен . ин и

организација и 24.

на предлог нижег органа Народног фронта на чијој се територији избори врше а У складу са Статутом Народног фронта.

Појединачни избори се расписују и на захтев две трећине чланова дотичне органи зације,

Орган који расписује и спроводи изборе обавештава свој виши орган као и Земаљски одбор Народног фронта Србије о расписивању и спровођењу појединачних избора.

Члан 3. — Избори се врше:

ај за месне одборе Народног фронта, односно месне извршне одборе Народног фронта; 6) за среске, градске и рејонске одборе Народног фронта: в) за градски одбор Народ“ ног фронта Београда, за окружне, Обласни и Покрајински одбор Народног фронта;

г) за Земаљски одбор Народног фронта Србије.

Члан 4. — Право гласа #мају сви чланови Народног фронта Србије који имају редовну чланску карту Народног фронта Србије или Народна омладина Србије (под условима члана 2 Статута Народног фронта Југославије).

Члан 5. — Избори за месне одборе Народног фронта односно месне извршне одборе Народног фронта и делегате за среске, градске односно рејонске конференције су тајни и врше се путем једнообразних листића на којима се исписују имена кандидата које дотични бирач бира. На једном листићу се исписују имена оноликог броја кандидата колики бира дотична изборна јединица за месни одбор Народног фронта, односно за извршни одбор Народног фронта изборне јединице а на другом листићу имена делегата за конференције.

Члан 6. — Изборне јединипе одређује срески, градски односно рејонски одбор Народког фронта на својој територији према броју чланова Народног. фронта. Територија једног месног (сеоског) одбора Народног фронта увек претставља једну изборну јединицу.

Члан 7. — Срески односно градски или рејонски извршни одбор Народног фронта одребује број чланова сваког месног извршног одбора Народног фронта и број делегата, за среску, односно градску или рејонску конференцију у смислу овог Правилника.

Члан 8. — Срески, односно градски или рејонски извршни одбор Народног фронта одређује за сваку изборну јединицу изборну комисију, најмање од 3 члана, која спроводи изборе. Изборне комисије се одређују најмање 15 дана пред изборе. Члан 9. — Сваки члан Народног фронта (према члану 4) може бити кандидован на изборима, ако га предлажу 10 чланова Народног фронта.

Изборне комисије закључују примање кандидација 5 дана пре избора,

Члан 10. — Списак примљевих кандидата истиче се на одређеном месту три дана пре

избора.

Члан НП. — Избори се врше од 7 часова до 19 часова.

Члан 12. — У просторију одређену за биралиште улазиће бирач, легитимисаће се и по што комисија утврди да је члан Народног фронта, провери његово чланство у списку, даће му два једнообразна листића. Бирач ће на једном листићу исписати имена кандидата за извршни одбор Народног фронта дотичне изборне јединице, а на другом имена кандидата за среску односно градску или рејонску конференцију Народног фрон-

Ако је бирач неписмен може повести са собом лице које ће му исписати имена кандидата. Пошто бирач испише имена кандидата ставиће примљене листиће у кутију са прорезом.

Члан 13. — После завршених избора комисија ће утврдити колико је који кандидат добио гласова и према броју гласова и одређеном броју кандидатских места одредити који су кандидати изабрани.

Члан 4. — Комисија ће ре-

„Зудтат одмах објавити ин б о-

воме обавестити

срески од сно градски или “од

рејонски од-

Србије

бор. Комисија ће изабраним кандидатима издати потврду о томе да су изабрани.

"члан 15. — На општим из борима на територији · сваке изборне јединице бирају се:

а) месни одбори Народног фронта, односно извршни одбори месних одбора Народног фронта; '

6) делегати за среске, градске односно рејонске конференције Народног фронта.

Члан 16. — На среској, градској односно рејонској конфе« ренцији Народног фронта бирају се: - ј

а) рејонски, сно срески фронта;

6) делегати за конгрес Набласну и покрајинску конференцију Народног фронта, односно делегати 3за градску конференцију Народног фронта Београда;

в) делегати за конгрес Народног фронта Србије.

Члан 17. — На сваких 50 чланова Народног фронта би« ра се један делегат за среску, градску односно рејонску ко ференцију. ;

Члан 18. — На сваких пе десет изабраних делегата за среску, градску односно рејонску конференцију Народног фронта бира се на истој један делегат за конгрес Народних фронта Србије. На сваких 5 изабрањих делегата бира се је лан делегат за окружну конференцију Народног фронта; на сваких 10 изабраних делегата за среску односно град ску конференцију на територији Косова и Метохије бира се 1 делегат за обласну к-нференцију, а на сваких 30 делегата за среску, односно град“ ску конференцију на територији Војводине бира се 1 делегат за покрајинску конференцију Народног фронта.

Члан 19. — Избори делегата као и избор одбора Народнст фронта који се врше преко делегата вршиће се онака како конференција одлучи.

градски – одно одбори Народног

Члан 20. — За месни извршни одбор Народног фронта бираће се 9—15 члан“ва, према величини места. У већим местима бира се месни одбор од 20—40 чланова.

Члан 21. — На среским, градским, односно рејонским кон. ференцијама Народног фронта бираће се срески, градски односно рејонски одбор Нарсдног фронта од 60—100 чланова,

Члан 22. На градској конференцији Народног фронта Београда, окружној, обла: сној односно покрајинској кон: ференцији Народног – фронта бира се градски, окружни, 0бласни _ односна покрајински одбор Народног фронта од 100 150 чланова.

Члан 23. — Изабрани одбори Нарсдног фронта конституишу се на првој седници бира. јући свој извршни одбор 'од претседника, – потпретседника, секретара, благајника ин по требног броја чланова. ·

Члан 24. — На конгресу се бира Земаљски одбор Народ. ног фронта Србије им његов Извршни одбор. . %

Члан 25. — За појединачни

избтре за органе Народног фронта важи исти поступак каз и за опште а врше се у ну сврху Која им буде одре ђена. _ Члан 26. — На конференцијама и Конгресу могу бити изабрани У органе Народног фронта и они чланови Народ“ ног фронта који нису присут ни као делегати.

Члан 27. — Општи и поје диначни избори за органе На Родног фронта морају се извр" шити у времену које одреди Земаљски извршни одбор Не родног фронта односно одбор Народног фронта који расли“

сује изборе,

Члан 28. — За исправност избора органа Народног фрон та одговоран је како одбор #4 чијој су се територији избор“ спровели тако и виши оргав Народног фронта.

Члан 29. — Покрајински #

обласни одбори Народног фро“ та могу одлучити да се избор“ за поједине месне одборе На родног фрснта врше и преко изабраних делегата, узимају“ ћи у обзир величину места 8 број чланова. · . Члан 30. — Овај Правилник је усвојен “на седници Зема»“ ског извршног одбора Народ; ног фронта Србије 7 фебруара 1947 године , _ о