20. oktobar

|

/

ПОПУЛАРИСАЊЕ ПЕТОГОДИШЊЕГ ПЛАНА а 4

Задаци рејонских библиотека

Библиотека

дмах после ослобођења у Е Београду су створене рејонске _ библиотеке, које су уствари огранци Градске библиотеке Београда. Иницијатива је потекла од Фронта, а створио их је сам народ.

Средства за рејонске библиотеке пристизала су на разне начине; преко сабирних акција, добровољних прилога, прихода од разних приредби итд. Књиге су долазиле са свих страна, рејонске библиотеке богатиле су своје збирка, (Овако стваране, рејонске библиотеке имале су у свом саставу велики број чисто научних књига, понеких униката, понајвише књига без књижевне вредности, али и доста књига које никако нису могле да користе библиотекама на испуњавању њихових задатака. "

А новоствореним рејонским библиотекама стављено је у задатак да књигу што више пласирају У шире народне слојеве и на

тај начин 'активно _ учествују У културно - просветном уздизању својих читалаца, „.

Ревизијом књига, која се врши обично сваке године, установљава се да ли су све књиге на броју. МИ ове године приступило се ревизији књига рејонских библиотека, У већини рејонских библиотека извршена је ревизија од 15 јула до 1 августа ау неким још се и сада врши. Научне књиге, уникати, који су нађени приликом ових ревизија, предаће се Народној, _ Универзитетској или Градској библиотеци. У исто време било би згодно да се и многе књиге које немају књижевне вредности или оне које не могу корисно да утичу на развој читала“ ца, уклоне из свих рејонских библиотека, уколико то није досада учињено. __Рејонске _ библиотеке треба да имају такве књиге које ће бити приступачне широким. народним масама и које могу да послуже њиховом културном уздизању. Сваког месеца библиотекари рејонских библиотека имају састанак у Градској библиотеци, где подносе извештај о свом раду, износе своја запажања о недоста“ цима досадашњег рада и указују на тешкоће на' које наилазе у своме раду. Састанцима руководи претставник Одељења за културу и уметност Извршног одбора. Ови састанци библиотекара досада су дали извесне позитивне резултате, На овим састанцима одређен је и један нов задатак који данас стоји пред рејон“ ским библиотекама: популарисање Петогодишњег плана и значај његовог испуњења за нашу земљу. Многе библиотеке већ су

НОВЕКЊИГ

Генерална оправ-.

Леонид Собољев: ка, издање »Културе«, 1947, ћирили“ цом и латиницом, стр. 356, цена 37 динара.

. | , и, превод

Лилијан Хелмен: Скакавци,

с енглеског, издање »Културе«, Зи лицом и латиницом, стр. 150, цена

динара.

Станислав _ Милошевић: . Текстилне сировине, издање Стручне библиотеке Јединствених _ синдиката, број 1% 1947, латиницом, стр. 53, цена 6.50 динара. ,

Инж. Ђорђе Разуменић: МЕ ва, П део — Котао, издање Стручн библиотеке 1). единствених о ај» број 21, 1947, латиницом, _ СТР: .

цена 7.50 динара. Индустриски билтен, издање ан: стриске књиге« издавачког предузећа Мин, индустрије ФНРЈ, излази Ма пут месечно, латиницом, страна и цена 8 динара по броју, претпл

80 динара годишње,

Трећег рејона

нешто предузеле у том правцу. Например, библиотека Другог рејона у засебној витрини изложила је књиге чија се садржина односи на Петогодишњи план, Исто то учинила је и библиотека Петога рејона. '

Међутим, за правилно испуња“ вање овог новог задатка рејонских – библиотека, библиотекари Могу највише да учине. У сталном раду са народом библиотекари треба да врше педагошку дужност и да пропагирају књигу. Они морају да буду саветодавци

новим и ненавикнутим читаоцима. А да би библиотекари могли да изврше овај задатак, потребно је да се изаберу лица која ће бити способна да васпитавају народне масе у погледу културног, политичког и друштвеног уздизања.

Осим тога, популарна лица, која ће читалачка публика са пуно поверења послушати. Досада библиотекари нису схватили важност своје улоге у народном просвећивању, па су се свели на техничка лица, Није био редак случај да су по рејонским библиотекама библиотекари вршили више чисто административне послове, него што су испуњавали дужност и задатке правих библиотекара. Рад на народном просвећивању препуштали су спонтаном развоју, а они су марљиво регистровали књиге, сређивали полице, писали разне извештаје, издавали и примали књиге итд.

Као и друге библиотеке, тако и рејонске имају задатак да популаришу књигу, да дају читаоцима одабрану литературу, да их упућују у избор књига, да чине све да књига уђе у народ, Овај задатак рејонске библиотеке донекле с извршиле. Оне треба у том правцу да и даље раде, а уз то да популаришу наш први Петогодишњи план и да упознају читалачке масе са значајем његовог испуњења за даљи развитак и процват наше земље,

то треба да буду

Филм

„Породица Опенхајм“

Ср Породица · Опенхајм< сниљен према делу Лиона Фајхт вангера, приказује систематски и бру тални прогон Јевреја у периоду почетка национал-социјалистичке владавине у Немачкој. Радња углавном обухвата судбину берлинске јеврејске породице Опенхајм,

Ликови и доживљаји јунака филма типични су за то преломно време, када су немачки фашисти почели да успостављају диктатуру. Хитлеровци су свој наступ обележили крвавим испадима, окомивши сз нарочито на Јевреје. У атмосфери нацистичке. мах нитости одвија се цела радња. Филм почиње сценом _ убиства гимназиског професора, Јеврејина Хајнциуса, У подземној железници, а даље сцене показују Хакве су последице фашистичка начела, у овом случају наро“ чито расна искључивост, имала 3% немачки народ и немачку културу.

Као и хиљаде немачких породица, Опенхајмови су доживели трагичну судбину. Гимназиста седмог разреда Бертолд Опенхајм, интелигентан младић напредних схватања, извршно је самоубиство. Његови родитељи одлазе у иностранство, пошто су претходно изгубили своје велико предузеће за израду намештаја, Бертолдовог у јака, чувеног хирурга и научника, заједно са осталим лекарима Јеврејима дивљачки избацују из берлинске клинике, По изласку из затвора, он са кћерком бежи из фашистичке Немачке, Филм приказује сурове и назадне ликове нациста. Самоубиство Бертолда Опенхајма проузроковали су прогони и поступци професора Фогелцанга, претставника оних немачких интелектуалаца који су одмах прихватили фашистичку идеологију и у школама, као и на другим местима, безобзирно почели да заводе на свој начин васпитања и схватања, Такав је и песник Гутвертер, чији стихови сла-

Једна сцена из филма „Породица Опенхајм“

ве новог; _ примитивног и зверског Немца. Трловац Велс је тип фашистичког капиталисте, Који на основу расне теорије пљачка јеврејску имовину и проширује своје послово. Многи моменти филма приказују ба хатност »иберменша«, Нацистички одреди маршују, певајуо рату м крви, убијају на улицама и постичу на све облике насиља над људима напред» нијег става, У филму видимо и људе који се боре да фашисти не одвуку немачки народ у несрећу. Радничког борца и организатора Велера убијају у затвору, гимназиста Рихард налушта школу и одлази у фабрику. Радња се одвија у сукобу између фашиста и Немаца који теже напретку.

И СА ОВОГА ПОЉА ТРЕБА ОТСТРАНИТИ ШПЕКУЛЦИЈУ

ДОБРА И ЈЕВТИНА ИГРАЧКА

је најпогодније средство за васпитање дбоцпе

излозима продавница градских предузећа из дана у дан може да се види све више играчака, чије су цене знатно при-

ступачније од цена које су оне и-.

мале пре неколико месеци. Међутим количина и квалитет играчака не стоје у правилној сразмери, јер је велики број изложених играчака врло слабог — квалитета. Државна и градска предузећа у главном су допринела појевтињавању играчака, али то:што играчка још није естетска, хигијенска и педагошка, укратко, што немамо солидну играчку, то је питање које излази из оквира трговине и прелази у област производње.

Какве су играчке које видимо у радњама; _ Углавном, жалосне, Лутке испод 200 динара често су разроке, по правилу неочешљане, неуредно одело пришивено им је уз тело. Осим лутака, које се без много залагања и знања праве од папје-машеа, већина осталих играчака је од дрвета, рђаво рендисана, _неукусно обојена дречећим бојама, аљкаво склепана и прикована ексерима којима често врхови вире из дрвета. Ко њи су обично приковани (истина,

слабо, пошто је цела играчка слабе конструкције) за колица у која су бајаги упрегнута, па ако дете ту сугестију схвати озбиљно = покуша да коња ивпрегне, играчка је сломљена. Ма колико то на први поглед изгледало апсурдно, те играчке својом несолидношћу осигуравају своју добру прођу, пошто приморавају родитеље да

стално купују нове играчке наместо _ поломљених, У излозима видимо слонова са намолованим

седлима и капицама (модел из 1901 године, који не само да не оставља места дечјој машти да га искити, него код Малог детета ствара и погрешну претставу о изгледу слона), црвенкасте мед“ веде, светлоплаве орлове, позлаћене и ружичасте зечеве, „стилизоване“ четвороножне животиње за које се не зна да ли су телад или лисице итд, На Булевару Црвене армије у два излога могу се видети и ружичасте роде које у кљуну држе пелену са позлаћеном бебом., Мислим да педагошкој вредности ових играчака, поготово ово последње, није потребно додавати никакав коментар.

Данас у нашој земљи производе играчке углавном приватници,. У Народној Републици Србији има око 60 произвођача играчака, од тога 42 само у Београду. Од укупног броја произвођача играчака само су 6 државна предузећа, остали су приватници.

Да би помогло побољшању квз“ литета играчака наше производње, Министарство _просвете Народне Републике Србије, према одлуци Министарства фи-

домаће

нансија ФНРЈ Бр. 3 1214/46 о ослобођењу појединих артикала од пореза на луксуз, позвало је при ватне произвођаче, да. своје производе _ поднесу . Министарству просвете на увид и одобрење. У слов да Министарство _ просвете да своје одобрење јесте да играчка одговара основним захтевима хигијене, естетике и педггогике, што значи да се од играчке захтева да може лако да се одржава чиста и да по свом саставу и склопу не шкоди здрављу детета, да по свом облику буде укусна и хармонична, и да буде конструктивна, да васпитно делује на дете, да омогућава рад маште и неку практичну вежбу,

Од свих поднесених модела Министарству, Могло је да буде одобрено свега 27 разних примерзка. Према, томе, наглашавамо, гле дано је широко кроз прсте, јер је главни циљ био потстаћи произвођаче _ да побољшају _ своју производњу. Али, захтеви које Министарство просвете поставља не слаже се са схватањима и интересима произвођача _ играчака, којима није било тешко да израчунају да је производња игра чака утолико уноснији посао уколико се мање труда у њу улаже.

Главна сметња у производњи и грачака је у томе, што је производња препуштена шпекулацији приватника, а није обухваћена

Проширење и оправка.

позоришне зграде " на Врачару

У след наглог развитка културно-просветног рада, зграде које су досада служиле за културно-уметничке приредбе не одговарају новоствореним потребама, а њихове просторије постају Према _ економским

недовољне

Реновирање зграде позоришт“ на Врачару

могућностима полако се приступа зидању _ нових, дозиђивању _ или преправци старих зграда.

И зграда позоришта на Врачару данас се оправља. Она мења потпуно свој лик. Сала, бина, просторије за глумце, гардероба и многе друге просторије проширују се. Из позоришне сале уклањају се ложе и њен изглед потпуно се мења. У сали ће се изградити округли зидови 14 метара висине, Балкон се проширује, ложе нестају. Позоришна сала на Врачару добиће изглед лепе, Модерне сале, која ће моћи да задовољи културне потребе Београда, као главног града наше Републике, У

Бина се проширује и модернизује, тако да ће у дну бити помоћна одељења у која ће се поставити електрична радионица и кулисе. Ту ће се састављати ку. лисе и помоћу „електричних постројења преносити, тако спремне, на позорницу, Просторије за глумце и гардероба такође се проширују. На месту где је био позоришни бифе саградиће се сала за пробе, а на месту где је био пролаз поред зграде позоришта направиће се мали парк са водоскоком у средини, и он ће бити убудуће саставни део цело-

' та парка код „Мањежа"“. У дну

овог малог парка подићи ће се просторије за канцеларије позоришта, синдиката, економата, глумаца итд.

Овако преуређена и доведена у склад данашњим културним потребама и културним развитком нашег народа, ова зграда служиће новом ' Југословенском _ централном позоришту, које се оснива. планском производњом; што се играчка од меродавних фактора сматра „играчком“, а не помоћним васпитним средством; што се сматра. луксузном робом, а не уносним трговачким артиклом (што она, доказано, јесте) што се државним предузећима не одобравају потребне сировине и по требне машине за производњу играчака, Стање играчака на нашем тржи“ шту је ово; радње су препуне играчака које су још увек скупе, а осим врло малог броја, који не износи ни 1%, не можемо их сматрати ни педагошким, _ ни естетским, па чак ни хигијенским.

Да би играчка стварно одговарала својој намени и престала да буде мамипара и извор зараде несавесним шпекулантима, да би била васиптна.и уједно — јевтина, дакле приступачна и корисна широким народним масама, потребно је да пређе у планску и инду стриску производњу. Као што нам не може бити и није свеједно

какве књиге наша деца 'читају, тако нам не може и не сме бити свеједно каквим се играчкама играју. Играчка по својој педагошкој вредности не заостаје за књигом. Као и књига, она може да има свој благотворни или штез. ни утицај и, као што нам је циљ и као што радимо на томе да добра књига продре у народ, исто тако мора да нам буде задатак

да велики део нашег народа, децу, снабдемо добром а при томе

јевтином играчком, Олга ТИМОТИЈЕВИЋ

Пуштена

В. КАРРА

Побола ломмонратоких снага у Рупунији

Цена свесци је 4#— динара. Нњижари и ревизори уживају 20% рабата. Поруџбине слати на пошт. фах. бр. 53 Београд

ж

Првог септембра штампе двадесет четврта свеска „Политичке библиотеке“

А. А. ГУБЕР

Криза колонијалног система после другог светског рата

јеу продају двадесет трећа свесна

ПОЛИТИЧНЕ БИБЛИОТЕНЕ

Филм је снимљен у производњи >Мосфилма« а у режији С. Рошаља. Носиоци главних улога су В. Балатов, Ј. Толчанов, Н. Богољубов и други, Звонимир ЈАКОБЧИЋ

ЕЛЕГАНТНИ ЗАВРШЕЦИ ПАРТИЈА

Лепа шаховска партија са духови тим и дубоким идејама има вредност уметничког дела, а не неког тренутног подвига, Бесмртна партија Андерсенова и дивне комбинаторне партије Морфијеве данас се исто тако радо гледају Као и пре сто година. Добра шаховска партија има више уметничких елемената у себи него спортских. Из тог разлога ст на свим већим турнирима најлепше партије награђују специјалном _ наградом, а после се оштампавају да би служиле као узор.

Међу важним елементима такве пар“.

тије је и ефикасан завршетак, по мо-

гућеству везан са неком бриљантном “

комбинацијом. Пример за то узимамо из једне турнирске партије,

А

Бели на потезу елегантно завршава, игру,

У овој позицији бели шма пешака више и бољи положај. Победа се може постићи на више начина, Најбржи од њих је уједно и најелегантнији, а омогућује мат у три потеза. Нађите тај начин! Да решавачима помогнемо, _ саопштићемо им ово: бели

„ће жртвовати краљицу да би у тре-

ћем потезу са самим ловцем извео

мат!

У позицији објављеној прошлог пута бели је на овај начин завршио игру: 1) Бед—16+, 766: 16; 2) раг—а8+, сет :48; 3) Бег —-|6 мат. Познту комбинације чини, дакле, двојни шах са матом,

излази из