20. oktobar

" СТРАНА 2

ОД ЧЕГА ЗАВИСИ ПОБОЉШАЊЕ ИСХРАНЕ __М (ПАБДЕВАЊА ГРАЂЕВИНСКИХ РАДНИКА

(у абдевање и исхрана грађевинских радника данас су много бољи него што је то било у почетку грађевинске сезоне. Али, задовољити се оваквом констатацијом и рећи да је организација исхране и снабдевања радника боновима за текстил и обућу задовољавајућа, под данас постојећим условима била би погрешка, тим пре _што многобројни случајеви неправилности, _ погрешака и често негодовање грађевинских радника када се поведе реч о њиховој исхрани и снабдевању, сведоче да се на овом пољу не смемо задовољити постојећим стањем, да је потребно повести _ енергичну борбу против неправилности _ свих врста и да је неопходно побољшати исхрану

и организацију раздеобе бонова за текстил и обућу, Задовољити све ове захтеве '

није тешко ако се имају у виду објективне могућности, а те могућности постоје, јер Одељење трговине и снабдевања преко отсека при рејонским народним одборима додељује све веће количине бонова грађевинским радницима. Тако је у времену од 1 априла до 20 августа ове године на 57 грађевинских предузећа додељено 6269 бонова за ћебад, 20.365 метара материје за рубље, 6973 метра материјала за хаљине, 14.308 метара памучне материје за радничка одела, 33.653 метра тканине за постељину, 7200 „пари чарапа, 13.612 бонова за конфекциску робу, 35.143 бона за галантериску робу, 5746 пешкира, 705 марама, 5081 марамица, 7895 пари радничких ципела, 771 пар женских ципела са кожним ђоном, 478 пари гумених чизама и 511.600 метара конца. Наведени бројеви показују да су грађевинским радницима додељене велике количине текстила и обуће.

Што се тиче мензи, примећено је да је исхрана у њима, иако је за сваки оброк (ручак и вечеру) одређено _ следовање од 25 грама _ масти и 100 грама меса, прилично слаба, да је довоз намирница из централног магацина за мензе _ грађевинских радника спор, јер намирнице стижу најраније око 10 сати пре подне, због чега кувари морају на брзину да исправљају јела. С друге стране, недовољно се користе свеже насмирнице; којих данас на пијацама Београда "има довољно, и често се кува зимска храна (пасуљ, гершла, грашак итд.), због чега сносе одговорност руководства мензи која се углавном задовољавају само тиме да утроше на оброк 25 грама масти и 100 грама меса, не водећи рачуна о томе шта се кува у мензи.

Евиденција радника који се хране на грађевинама и евиденција премештаја грађевинских радника са једног градилишта на друго, такође су врло слабе. Због тога се дешава да грађевински радници, који су у току дана пресељени на неко ново градилиште, не добију храну. Управе предузећа често не знају који се радници хране у Мензи, што је узрок многих неправилности, јер је на тај начин при деоби хране онемогућено проверавати да ли се радник који прима пријавио за исхрану у мензи или не, да ли плаћа храну или не. Врло често због слабе евиденције, радници напуштају. посао не исплативши своја дуговања за мензу. Због тога што управа — градилишта „Нови пут“ из Земуна није на време известила управу мензе „Комграпа" 0 одласку радника који су се хра• нили у мензи, а њихова следовања примали други радници, води се данас спор о плаћању хране за коју предузеће „Нови пут“ не зна који је од њених радника примао. Разна грађевинска предузећа дужна су данас мензи „Комграпа" преко 490.000 динара, јер нису на време уплаћивала за храну својих радника, Основни узрок о: ваквог стања је и овде слаба евиденција. Добру евиденцију исхране до данас је имало једино грађевинско предузеће „Пут“.

На градилиштима Београда да:

_ нас ради 12 мензи од којих се

8 снабдева из кухиње Комграпа, Мензама је обухваћено 2720 грађевинских радника, што претставља свега девети део од укупног броја _ запослених радникаграђевинаца, ; ·"_У мензи предузећа „Неимар“ на изградњи Ветеринарског факултета дељена је 3 августа радницима укварена салама коју је куварица примила један дан раније из Централног магацина. Сва количина примљене саламе је

ЈАНОВИМ ПЛИНОМ ЗАВОД

„ДЕЗИНФЕКТОР“

_ НЕМАЊИНА 42/1 — СЛАВИЈА " СКВЕР ТЕЛ, 24-183

„ред недостатка евиденције,

због тога морала да се баци, Оправдане су притужбе грађевинских радника на мензу предузећа „Изградња“, која даје храну веома слабог квалитета.

Чистоћа по мензама, као и у Централном магацину, је врло слаба, тако да“ већина мензи (изузетак чине мензе предузећа „Рад" и „Дунав") не задовољава ни основне захтеве хигијене. Поред тога, по мензама се за вечеру најчешће дели јело које је дељено и за ручак,

Ненормална је појава да се хране по мензама разних градилишта различито наплаћује. У мензи „Комграпа“ на градилишту радничких станова у Јатаган Мали оброк стаје 10 динара. „Конграпова" менза у –Цвијићевој улици наплаћује оброк 11 динара, а менза предузећа „Космај“ у Макишу даје оброк по цени од свега 6 динара. У мензи грађевинског предузећа „Авала“ оброк стаје 8 динара, а на градилишту машина алатљика у Железнику цена ручку је 16,50, а вечери 13 динара,

Овако неуједначене цене побуђују, сасвим разумљиво, негодовање абонираца, због чега је потребно изједначење цена по мензама свих градилишта на територији Београда.

Многе мензе и магацини немају ни ваге за мерење примљеног и издатог материјала, нити ма какве белешке, магацинске књиге или евиденцију о примању и издавању намирница, чиме је отежана и скоро немогућа контрола магационера, добављача, куварица и економа (пример мензе „Комграпа“ у Јатаган Мали и у Цвијићевој улици). Овакве појаве не смеју се даље толерисати.

Што се тиче бонова за текстил и обућу напред наведени бројеви говоре да је подељена количина довољна за подмирење доброг дела потреба грађевинских радника овом робом, _ Међутим, неправилности при. деоби бонова узрок су, углавном, многих притужби грађевинских радника, До тих жалби не би дошло да на сваком радилишту постоји добра картотека са евиденцијом шта је и када додељено од бонова за текстил и обућу сваком — поједином раднику и да су се при премештају радника са градилишта на градилиште, ти: картони 'достављали управи новог предузећа у коме је грађевински _ радник запослен, На тај начин би се избегла могућност да радник мења градњу сваких десет дана и да на сваком месту требује поново бонове за већ једном _примљену количину текстила и обуће, избегло би се препродавање бонова на црној берзи и могућност да због несавесности таквих појединаца _ испаштају _ грађевински радници који стално раде на једној грађевини.

Чест је случај да чиновници грађевинских предузећа задржавају себи известан део _ бонова намењених радницима. _ (Пример предузећа „Неимар“ на гради“ лишту · „Сутјеска“). _ Директор и технички руководилац предузећа „Дом“ задржали су за своје другарице, од малих количина бонова за текстил добијених за раднике, по један бон за женске хаљине. Основна погрешка при раздеоби бонова за текстил и обућу, по“ јесте и то што се раздеобом баве пре„дузећа уместо управних одбора синдикалних подружница или пододбора, односно чланова њихо, 'вих економских комисија.

Отсеци трговине и снабдевања при рејонским народним одборима, и поред тога што су увелико излазили _ усусрет грађевинским предузећима дајући им првенство · при додељивању бонова, правили сум по који ' пропуст, који је уносио неред у правилно одвијање снабдевања, Тако „У грађевинска предузећа „Дунав“ и „Неимар“ добила за гаће бонове које је било' немогуће реализовати, јер се класа добијене робе није могла да нађе ни у једној продавници текстила У Београду. Чест је случај да због тога што продавнице не располажу робом за коју су издати бонови, исти пропадају неискоришћени, а управе предузећа рачунају да су снабделе раднике тиме што су им разделиле бонове.

Да би се стало на пут свим неправилностима које се појављују у вези са исхраном њем грађевинских радника потребно је да се економске комисије при управним одборима _синди“ калних подружница или њихових пододбора учврсте, да свој рад и разрадом плана рада као и правилном расподелом дужности омогуће правилно — снабдевање радника преко подружница. Неопходно је потребно да економске _ комисије воде тачну месечну евиденцију примљених и издатих бонова и да се строго

и снабдева-·

појачају

води рачуна да се та деоба врши само преко _ синдикалних подружница, а никако _ преко управа предузећа. :

Што се тиче исхране по мензама, неопходно је потребно да чланови комисија у пододборима присуствују _ приликом издавања намирница из магацина, пратећи ток справљања хране и присуству ју издавању _ хране,

Поред свакодневног дежурства чланова економских комисија при деоби намирница из магацина и деоби хране из мензи, дужност је управа предузећа и менза да воде свакодневну евиденцију људи

који се хране по мензама и љу- |

ди који се селе са једне градње на другу. Благовремени довоз намирница _ такође треба да буде брига управа предузећа, мензи и дежурног члана економске комисије. Само испуњавајући све ове захтеве постојеће стање у исхрани и снабдевању текстилом и обућом код _ грађевинских радника моћи ће да буде правилно организовано, а самим тим и побољ-

шано,

Проблем

а тргу Славије влада сао-

браћајни хаос. Узрок је дупла трамвајска линија која пресеца главне артерије овог трга, од којих прва која силази улицом Народне Републике сече скоро под правим У глом главну артерију — улицу Маршала Тита. Друга, која се улива у трг из Немањине, изгледа нешто повољнија. Али и једна и друга, каналишући

преко овог трга тешко покретне и гломазне масе двају трам вајских кола, претстављају је“

њесђењина > - ->_.» сљо реси =

Слика 1

20 ОКТОБАР

— Камо лепе среће да су сви тако послушни као ви!

УРБАНИСТИЧКИ ПРОБЛЕМИ БЕОГРАДА

саобраћаја на Тргу Славије

дини узрок хаоса и загушива“" ња саобраћаја на овом тргу. Да ли има решења за овај проблемР Постоји једно једи“ но: избацити трамвајски саобраћај са трга и пребацити га из улице Народне Републике у улицу Краља Милутина. Будућа линија „двојке“ ишла би, дакле, Немањином, Краља Ми лутина, затим би скретала У Булевар Црвене армије и про дужавала. као и досад, ка Цветковој механи или, ако се хоће краћа веза са улицом 27

“ тоабухина

ДЈЕАМТРАДСКА

марта, онда би ова линија имала да пролази поред Ташмајдана. Што св тиче линије број 13 („Топчидерца“), њу не би требало продужавати преко „Лондона“ до Булевара Цр: вене армије, јер би дупла трам вајска кола прекидала, одно“ сно заустављала, врло интензивну саобраћајну струју у У лици Маршала Тита, а биле би угрожене и улице Народног фронта и Адмирала Гепрата, а нарочито Масарикова, која одводи преко Његошеве и У

Дувамтеадска

ЧЕЛАаФинаА

Слика 2

Ркономичне пећи 30 загревање стоносних просторија

| Петогодишњи план _ предвиђа изградњу _ огромног _ броја нових станбених зграда. Већ данас на свим странама Београда се гради. Баш због тога, сада је време да се продискутује и о проблему: како да се загревају станбене просторије на најбољи и најјевтинији начин.

Дуго година сам димничар и имам искуства са каљевим пећима. Да би ове пећи биле заиста практичне, мислим да би при градњи каљевих пећи требало извршити извесне измене, До сада су каљеве пећи тако зидане да је њихово чишћење доста отежано. Наиме, при чишћењу ове пећи су се морале с горње стране отворити, разиђивањем једног дела, да би се извршило чишћење димоводаканала, док се вађење чађи са дна канала вршило помоћу кашике са

„дугом дршком.

Ако би се шамотне пећи зидале на начин како је то предвиђено у приложеној скици, тако да дим и топли гасови одлазе са ложишта кроз два бочна канала до

врха пећи, где се ови канали састају у један који иде предњом страном пећи до плафона ложишта а одатле каналом који · иде задњом страном, дим би се при врху пећи одводио у димњак, Исто тако при врху пећи уградио би се отвор-каписла за чишћење одвода у димњак.

Чишћења овако саграђених пећи је сасвим једноставно. _Бочни канали се чисте димничарском чектом директно кроз ложиште, а чишћење средњих канала врши се кроз отвор на плафону ложишта, који је затворен покретним поклопцем. Кроз овај отвор чисте се и оба средња канала. Део канала који спаја пећ ком чисти се кроз отвор на врху пећи који се затвара покретним поклопцем. На овај начин прашина која се ствара при чишћењу одлази у димњак, а чађ из сва четири канала пада у само ложиште, те се у одељењима нествара прашина ни прљавштина.

Чишћење овако саграђених пећи могло би се извршити за око

ШЕМА КОНСТРУКЦИЈЕ БАЗЕНА ПЕРУ

пресек со

профсек БЕЗЕ

плефом Ламштњеа

2 Ен

Њ затаст. бргосаћа „тазава,

са димња- |

20 минута рада, без утрошка икаквог материјала, уместо за два часа, колико је било потребно код старих пећи. Све то би коштало свега око 30 динара. Приликом овога чишћења пећ се не би претресала због чега би могла дуже да служи без презиђивања, што исто тако претставља уштеду.

Код досадашњег система — непокретних решетки, дешава се да се решетка затвори пепелом и ууслед гасова који се _— стварају због недовољног сагоревања може да наступи експлозија и оштећење пећи, као и пуњење стана загушљивим гасовима. Стога је потребно у новој пећи саградити решетку која би се помоћу ручице покретала, како би пепео пропадао у пепељару те би ваздух лакше пролазио кроз решетку и омогућавао правилно сагоревање: Досадашње пећи немају пепељаре-фијоке, већ само прост о твор, због чега се приликом зађења пепела диже прашина и прља под. Са покретном пепељаром ово би се радило сасвим једно ставно и на грактичан начин. И грејање новим пећима биће знатно економичније, јер ће се већи део топлоте користити за директно загревање свих зидова пећи, Док је код садашњих пећи потребно око три часа да би се

загрејала, за ове нове пећи биће

довољно свега два сата. “ Богосав ЛАЗИЋ

"ци,

СЛУЖБЕНИЧКО - РАДНИЧКО - НАМЕШТЕНИЧКИ НАРОДНИ РЕСТОРАН

МОСТАР“

Од 1 септембра т, г, примаће на ручак и' вечеру абоненте са ". картом по цени од 900 динара МЕСЕЧНО.

ал ,

Ба те 1247

АРЕСЕР СА ДИВЉЕГ ЗАПАДА

лице Маршала Тита сав са браћај ка железничкој стан савској падини итд, За линију број 13 постоје два решења. По првом, она би «се имала везати за линију број 2 и ићи заједно с њом преко мирне Краља Милутина улице, По другом решењу, она бб ишла улицом Кнеза Милоша до Гепратове, а одатле би преко Балканске улице уливала у Немањину и правила на тај начин такозвану машну,

Што се тиче трга Славије он не би више видео ни трамвај ских шина, ни скретничара, ни трамваја, то најпримитивније средство за превоз путника које треба избацити из граџ чим то средства буду до стила, Решење саобраћаја т тргу Славије могло би ондћ остати исто, јер је по нашем мишљењу кружна циркулаце

. ја најбоља и најјевтинија, 8

постављање надвожњака нарушило би у естетском погледу сам трг. Најзад, тај надво жњак би везивао саобраћајну улицу Народне Републике са саобраћајном Делиградском улицом, те се тиме не би много добило, а трошкови око изградње би били знатни. Па и“ пак, саобраћај на овом тргу могао би се побољшати и то по цену незнатних трошкова, На слици 1 доносимо један такав предлог, о коме би се две најсаобраћајније артерије улица Маршала Тита директно, У правој линији, везивале са Бу леваром Југословенске армије. По другом предлогу (слика 2) имали би се поставити мали троугаони скверчићи (склони“ шта), чији би задатак био да боље дисциплинују разне прав це саобраћаја и тиме га учиче бржим и лакшим. Што се тиче улице Народне Републике, она задаје највеће тешкоће, јер се | че саобраћајне струје између. улице Маршала Тита и Буле _ вара Југословенске армије ну | лице Маршала Тита и марш» ла Толбухина под правим У глом. Та сметња, ако се трам“ вајска линија не би избацила, | била би уопште без решења, Па ипак, и за аутомобилски саобраћај уливање ове улице у трг претставља и даље Из весну сметњу, само услед 19 ке покретљивости аутомобила и при мањем саобраћају, 084 управо незнатна, Али ако 68" смо и овај проблем хтели Да решимо, морали бисмо и ОВДЕ поставити један _ троугаон! скверчић који би спречавао У' лаз ове улице у трг и скретао | га улицом маршала Тита у у лицу Краља Милутина. б Естетски проблем овог ТР_ та требало би да реши КОЊ курс. Можда би било правим но да се улица Светог Саве (а можда и Делиградска) премо

сте, јер би се тако добили ве _

лики монументални а не исеш“ кани блокови, који би допре“ нели импозантности трга, премошћени делови имали висину осталих зграда на ЊЕ гу, а са дубином од 10 до 1 метара могли би се искористи“ ти као станбени простори #% ничијем земљишту.

ДР М. БОРИСАВЉЕВИЋ

ита"