Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

УПОРЕДНО ПРАВО МЕТОД ИЛИ НАУКА

9

рисно и целисходно систематски организовали управо њихово утврђивање, утврђивање онога шта je заједничко а шта je специфично, уз изналажење услова и узрока свега тога. На тај начин постижу се две ствари; с једне стране искуство целокупног правног развоја и моментаног (6) правног уређења свих делова човечанства омогућава да се сагледа оно што je опште, што je заједничко правном развоју и праву као таквом, а с друге стране, уз сазнање одн. и поред сазнагьа о постојану ошптег и заједничког (7) и евентуалном коришћењу овог општег, очувакье, и појединачног и специфичног на страни сваког појединог права. A један начин, метод прилажења проучавању проблема, нарочито друштвених проблема, који својом правилном употребом одводи оваквим резултатима претставл>а свакако добар начин, метод прилажења проблемима (8).

Упоредно право je данас општа појава. Упоредно право je данас (речено то или не, чињено то посебно и под тим називом или не; називало се то тако или којим другим именом; појављивало се то као посебан начин или укључен као саставни део и помоћног карактера у неки општији метод) (9) саставни део скоро сваког рада на праву и правној науци, па било то да се ради о законодавној изградши права једне државе или о теориској обради неког правног система, па чак, врло често, и само о конкретно] (путем суда или других надлежних органа) примени одређеног правног поретка, Користи које се упоредноправним проучавањем могу постићи су многостране. Упоредним проучавањем свакако да се долази до бољег упознавања свога права, jep се тако често долази до одговора на питање како je управо дошло до тога права, на кога се оно угледало, који су његови одјеци, каква je његова стварна друштвена

(6) Узимајући у обзир увек моменат посматрања предмета изучавања, што праву даје савременост, a правној науци ажурност. Две особине права и правке науке при упоредном проучавању о којима би требало нарочито водити рачуна, мада то често, с разних објективних и субјективних разлога, није увек случај.

(7) Koje две особине не треба изједначавати и поред све њихове сличности и најчешће подударности.

(8) Слична појава се среће при обради низа других области л>удске мисли. Тако, например, данас су већ опште признате дисциплине упоредна књижевност, упоредна граматика, посебно упоредна граматика индо-европских језика, и др. Па се отишло и даље. У нешто другачијем смислу говори се и о упоредној анатомији, упоредној хистологији, упоредној физиологији, или чак и упоредној биологији уопште.

(9) Ми се овде не бисмо могли задржавати на врло значајном проблему односа метода дијалектичког материализма као општег, чак најопштијег па отуда и најсвеобухватнијег, али и са потребом, као код свега општег, изналажења његових облика коришћења и примене код појединих друштвених појава, што чини да он, задржаваЈући у основи свој характер општости, добија карактер посебности, чак конкретности.