Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
280
АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА
иоти начин и везивати за н>ега исте последице, без обзира да ли потиче из брака или ван брака. У том случају би сасвим било логично дати ванбрачном детету законско право наслеђивања према претцима и осталим сродницима његових родитеља, чиме би оно било стварно изједначено са брачним дететом. 6. —• С обзиром на све изложено закљ учили бисмо следеће. Наше ново право изграђује се са тенденциям да се омогући да.тье развијање друштва а не у циљу да се фиксирају друштвени односи као непроменљиви. Притом елементи обичајног права и постојеће правке свести не смеју да играју одлучујућу улогу. Закони наши јесу и треба да буду, иако елемент надградње, у свом повратном дејству чинилац који he да помаже развој свести грађана ка социјалистичком друштву, ка свести социјалистичких људи, Наследнопразни положај ванбрачне деце треба да буде у том духу уређен законом. Таква концепција намеће решење, већ усвојено и у другим напредним законодавствима, да ванбрачна деца имају једнак наследноправни положа; са брачном децом. Ову солуцију углавном даје прва варијанта последње редакције Нацрта закона о наслеђивању.
Војислав Бакић
ДЕЈСТВО ТУЖБЕ НА ИЗВРШЕЊЕ АКАТА ПРОТИВ КОЈИХ JE ПОКРЕНУТ УПРАВНИ СПОР
1. Начелно ce разликује правно дејство жалбе y управном поступку од правног дејства тужбе у управносудском поступку. Познато je да жалба по правилу има суспензивно дејство које ce састоји у томе што прописно изјављена жалба задржава извршење управног акта против кога je она поднета. Само изузетно прописно изјављена жалба нема суспензивно дејство. Жалба несумњиво нема одгодне моћи ако je изричним правним прописом предвиђено да жалба не задржава извршење управног акта (1). као и у случају када je жалба поднета против првостепеног управног акта против кога je подношење жалбе искључено правним прописом (2). Тужба пак у управносудском поступку нема суспензивно дејство, јер она по правилу не спречава извршење управног акта против кога je поднета (3). Међутим, иако je Закон о управним споровима поставио правило о отсуству суспензивног дејства тужбе, ипак je он у чл. 16 предвидео и обавезу државних органа да под изве-
(1) Према чл. 13 Основног закона о санитарној инспекцией; „Жалба не задржава извршење наређених мера, сем у случају кад не постоји xi потреба извршења односно опасност због неизвршења тих мера. (2) Према чл. 76, т. 4, Општег закона о народним одборима „против решења донетог у управном поступку странка има право жалое непосредпо вншем органу, уколико законом или општиы прописима донетим иа осно у законског прописа није друкчије одређено.“ (3) Чл. 16, ст. 1, Закона о управним споровима.