Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

405

ПРИЛОГ СИСТЕМАТИЗАЦИИ ПРАВА

од државе, већ претставља инструмент државе за спровођење политйчких мјера којима се утиче на друштво у правцу непосредно диктираном класном борбом. Те мјере могу бити у складу са тенденцијама развитка друштва, тј. у складу са законитим креташем својине, а могу бити и у супротности са законитим кретањем својине кад држава постане инструмент реакционарних снага друштва. Административним мјерама води се класна борба чувашем унутраипьег поретка и мира и врши се узимање и трошење пореза (политичко кретање својине). То су двије битне гране административне интервенције. У развитку државе облает административно интервенте државе проширује се (напр. на школство, здравство, привреду, итд.) да би у државном капитализму постигла своју кулминацију, а процес одумираша државе под диктатуром пролетаријата доводи до ружавања административне интервенције државе најприје у области привреде, a најкасније код унутрашње репресије и пореза. Административна интервенција државног апарата у материјални друштвени живот може да значи и одређивање извјесних материјалних права грађанима у односу на државу и њене органе, напр. у поиледу плаћања пореза или у погледу граница репресивних мјера против грађана и сл. Тек тад се може говорити о административном праву у категоричном смислу, оно je плод тек релативно касног развитка и појављује се појавом управног судојвања у епоси либэралног капитализма, и развија се из праксе тих судова. Щелокупна интервендија државе у друштвеном животу има за посљедицу један нови облик кретања овојине, тј. политичко креташе својине, односно узимање и трошење пореза. Да би се издржавала јавна власт потребни су порези. Порез се у друштвеној економиди појављује као нешго квалитативно ново. Метаморфоза робе, чак и окда када се врши уз помоћ државе, остаје економска креташе својине. Узимаше пореза то више није. Ово политичко креташе својине јесте основа из које се рађа тзв. финансиско право, једна од подврста административног права које регулише узимаше и трошеше порезе. Међутим, употреба и стварно трошеше пореза ствар je и остали£ државних функција а не само финансиских. Без трошеша пореза нема никакве администрације у било којој грани државне дјелатности. Све гране државне дјелатности повлаче собом трошеше пореза (буџетских средстава) и све су оне утолико у зависности од политичког креташа својине које се остварује финансиском функцијом државе, али се не може рећи да су те функције државе, осим финансисте, мотивисане политичким креташем својине као што je грађанско право мотивисано метаморфозним кретањем својине или кривично антиметаморфозним креташем својине. Административне мјере, мотивисане су непосредно, како je већ речено, класном борбом, а не непосредно креташем својине иако je сама класна борба у крајшој линији одређена креташем својине. Административне мјере државе повлаче собом као посљедицу политичко креташе својине. Што онда лежи у основи издвајаша посебних грана административног права? То могу