Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

450

АНАЈШ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

но наведени у чл. 133, 134 и 135 Закона о општем управном поступку била би у супротности са правним правилима из овог Закона. Могућност измене управног акта нижег органа донетог у управном поступку од стране вишег органа, по праву надзора и изван жалбе, предвиђају и Статут завода за социјално осигурање појединих република. Тако например чл. 49 Статута Завода за социјално осигуране НРС предвиђа да извршни одбор Завода НРС може обуставити извршење, поништити и менати сваки незаконити акт извршног одбора аутономне јединице, извршног одбора завода среза-града. Мишљења смо да je ова одредба Статута, уколико се иста односи на поништаване и укидане по праву надзора аката нижих органа донетих у управном поступку због обичне неправилне примене закона а не само у случајевима и под условима предвиђеним правилима Закона о општем управном поступку (чл. 133, 134, 135) у супротности са правним правилима овог Закона. И Статут Завода за социјално осигурање НРХ у чл. 81 предвиђа да Завод за социјално осигуране републике може по праву надзора обуставити извршење, поништити и мењати незаконита акта завода среза-града. Али према чл. 82 истог Статута поништаване, укидане и обустављане аката завода среза-града има се вршити по начелима управног поступка. Дакле само под условима предвиђеним тим начелима. Поред тога, чл. 81, ст. 3, овог Статута пружа могућност заводу среза-града да предложи надлежном јавном правобраниоцу покретање управног спора противу решена Завода републике ако сматра да такво решење Завода републике није основано на закону и то како противу решена донетих по праву надзора тако и по жалби. Поред изложених правних правила за поступане у управном поступку, Уредба о осигурану завода за социјално осигуране предела и извесна правка правила у управносудском поступку. Тако чл. 27 ове Уредбе предвиђа да ће у случају да завод републике у року од тридесет дана rie донесе коначно решене по предмету који му je завод среза-града доставио на решене, осигураник, чије je право у питану, моћи да покрене управни спор као да je донето другостепено решене на негову штету. Што значи да je овим прописом регулисано питане покретана управног спора због ћутана администрагдае и то под другим условима него што je то прописано чл. 23 Закона о управним споровима, што претставља супротност Уредбе са Законом. Исто тако и чл. 28 Уредбе о установљену завода за социјално осигуране којим се предвиђа да тужба јавног правобраниоца којом се покреће управни спор, у случајевима предвиђеним овом Уредбом, против решена завода за социјално осигуране ре;пу6лике, обуставља од извршена решене завода републике у оном делу у коме се тужбом побија, у супротности je са чл. 16 Закона о управним спо-