Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

УЧЕШЋЕ ЛАЙКА У ПРАВОСУЂУ

145

као извесна подлога за научно оправдање постојања ове установе у појединим правима, али je исто толико, хмелимо, неоспорно да се у многим државама установа учешћа лайка у вршешу правосуђа брани или бар толерира из разлога историских навика и схватања да се само у тим историским облицима организације правосуђа може обезбедити добра заштита права, заштита која се исто тако кваличетно добра обезбеђује у другим државама без икаквог учешћа шайка у вршењу правосуђа. На тај начин, мислимо, да оправдање данашњег учешћа лайка у вршењу правосуђа има најчешће „историски“ карактер: из навике да се на тај качин врши заштита права; из схватања да уобичајени облик пружа више стабилности него нови; из недовољне ~куражи“ да се призна да лаици већ практично у многим државама чак и када учествују у вршењу правосуђа учествују данас са стварно врло умањеним значащем, без обзира на формалне правне прописе; из једном речју ■— статичности која je просечна одлика права у односу на многе друге форме друштвеног живота, а врло често и одлика правне науке и правника као људи; одржава се у многим државама установа учешћа лайка у правосуђу и то у старим, традиционалним, историским облицима и са одговарајућим ритуалом, који често претстављају само голу форму. А право и правкиди join увек доста често жртвују садржину форми, нарочито када je у дитању форма која je у једном историском моменту значила израз напретка у развоју слободе човека. У дужном и заслуженом поштовању према великим реликвијама прошлости саданпьост даје свој обол, у уверењу да поштовање треба да се изражава у очувању историских облика и то бар као форме ако не и њихове суштине. Нажалост такав став често само значи изигравање установа које су у једном моменту тако успешно и тако заслужно послужиле прогресивном развоју напредне хуманитарне мисли. Саданпьост би им показала много више поштовања и сдала много више признања ако би их благовремено склонили из живота који их фактички и потајно демантује, упућујући их благовремено у музеј старина где he једнога дана, како je рекао Енгелс, друштво упутити и целу државну машину да буде перед коловрата и бронзане секире. Насупрот овоме, цттгање увођења лайка у вршењу правосуђа у једном моменту развитка појединих држава појављује се у сасвим другом облику. Низ услова, често врло специфичних за сваку поједину савремену државу, условл>авао je и условл>ава коришћење лайка при вршењу судске функције, и то увек поред стручшакаправника и уз коришћење читаве организације стручног к помоћног техничког особл>а за обавл>ање судске функцзде у целини. Ми се овде нећемо задржавати на излагашу тих услова, али ћемо указати на један општи услов који се јавља скоро код свих случајева увођења лайка у вршењу правосуфа, услов који непосредно указује на сву повезаност права и посебно судства са целокутшошћу друштвеног уређења и друштвеног збивања у свакој дојединој држави, а .ца-