Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ДИСКУ СИЈА

207

Девизна ограничена нашег платног система не би претстављала ништа изузетно у домену девизно-валутних рестрикција које су и онако врло разноврсне и за сваку земљу специфично у већој или мањој мери, да се у дракси код нас није покушало да се девизно пословање у државним границама стави на неку врсту слободног промета за одређени крут интересената. Социјалистички облик друштвеног уређења намеће сам по себи друштвену контролу платног промета са иностранством. Према томе, лредвиђ-ене мере за контролу платног промета са иностранством, пород заштите домаће валуте и социјалистичке привреде, имају у социјалистичкој држави и улогу браниоца друштвеног поретка, исто онако као што се на унутраппьем тржишту пази и контролише да се не развију и не ојачају несоцијалистички елементи и несоцијалистичке тенденције. Код нас се девизна ограничена спроводе путем закона, уредаба, одлука, правилника и упутстава. Најновијим изменама и допунама Уредбё о девизном дословану (Сл. лист, бр. 51/55) заведена je потпуна девизна контрола којом руководи Савезно извршно веће а спроводи Народна банка. Народна банка остаје једина банка која врши интегрално све послове у вези платног промета са иностранством и она je у овом случају државна благајна девиза. Савезно извршно веће располаже целокупним страним средствима плаћања реализовании по било ком основу од свих домаћих лица. Сва су лица обавезна да понуде страна средства плаћана Народној банци сем транспортних предузећа и предузећа за међукародно трговинско посредоване који задржавају један део остварених девиза за рад у иностранству. По којој ће се основи извршити купопродаја девиза од стране Народне банке такође утврђује Савезно извршно веће. Чак и у случају кад Уредба оставља могућност да се известан део реализованих девиза не мора да преда Народној банци, и у том случају Уредба ограничава .право употребе тих девиза јер Савезно извршно веће има да пропише услове употребе. Значи да ни у ком случају ималац таквих девиза није Слободан да н>има располаже по свом нахођењу. Реализовање средсгава плаћаша или трошења иностраних срёдстава морају да се правдају Народној банци у одређеном року. "Уредба не дозвољава да се ни са одобрении средствима или реализовании средствима располаже временски како се желм, већ ограничава рок предаје реализованих девиза на 90 дана од дана извоза робе односно од дана доспелости потраживања, а за утрошак девиза за увоз робе у року од 3 месеца од дана кад je роба плаћена. Страна средства плаћања домаћих лица не могу бити држана у иностранству без специјалног одобрења Народне банке односно "Уреда за заштиту југословенске имовкне у иностранству, а та су одобрења по обиму ограничена овлашћењима добијеним од уггравне власти, односно Законом о заштити југословенске имовине у иностранству