Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

104

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

рија улази y општи оквир саобраћајног права. Међутим, он -потврђује и, такође напред изложено тврђење, да предмет y питању није довољно разматран y целини. Како je на овом месту покушано да буде претстааљено, било да je реч о саобраћајном праву уопште, било о којој од његових грана, увек je реч о томе да активност ове врсте, и правна правила која их регулишу, имају изведени карактер. За правилно постављање овог новог облика саобраћаја y друштву, и одговарајуће правно регулисање, постављају ce извесна претхадна питања која превазилазе оквире саобраћајног права, или које од његових грана, и која морају б.ити претходно расправљана, како би конкретна правила о овој активкости могла имати своју реалну подлогу. To je, уосталом, историја настанка правних лравила и свих осталих грана caoöpahaja. Претходна питања y овом случају претстављају општи правви положај простора, y чијем оквиру постоји одговарајући саобраћајни пут и' дејствује одговарајуће саобраћајно средство. Једна страна ових питања потиче из „статичког" проблема статуса споменутих правних објеката, друга потиче из „динамичког" проблема искоришћавања тих објеката, y овом случају њихове употребе y Циљу пловидбе y простор, проучавања и свестраног искоришћавања тог простора. Ова последња иитања тек претставл>ају искључиву материју космичког права, или права о надваздушном простору, као вида саобраћајног права. Сва остала су y надлежности општих, „класичних", правних система. Недостата« досад предлаганих мишљења je, према томе, y чињеници да су запоставила опште y корист посебног. Даље, пошто je и y случају кретања изван земљиног ваздушног омотача, уствари, реч о савлађивању простора као изворној активности сваког облика саобраћаја, разуме ce, извесне адекватне аналогије y односу на решења правних система других облика саобраћаја су и овде неизбежне, Међутим, овде ce очигледно поставља питање разумне мере. Простор који je овде y питању квалитативно и квантитативно савршено je другојачији од свих досад коришћених за сврхе саобраћаја. Сврха кретања y простору, и интереси који су с тим повезани, y овом моменту су потпуно другојачији, но што je то случај y осталим облицкма саобраћаја. Ту су нарочито наглашени јавни интереси, и јавноправни аспект уопште. Може ce рећи, стога, да су тренутно важнија претходна питања оД изведених. Сем тога, претераном аналогијом разликује ce да ова материја преживи судбину ваздухопловног права, ко.ме je требало доста времена да извојује своју аутономију, угрожену аналогијом поморског права. Говорећи y начелу, кретање y простор и све што претставља последицу тог кретања, са становишта права претстављају нову и јединствену правну област. Као што je напред указано,. та нова област, коју неки називају космичким правом имајући y виду све што ce под изразом „простор разуме y астрономији, и друштвене догађаје y њему a други, право простора изван вазДушног омотача земље мислећи, практично, на исту ствар, само адекватније савременим условима има свој јасно одређени предмет чије правно регулисање проучава, и има своје субјекте чије понашан»е y тој активности такође проучава. По природи ствари, инстнтути те нове гране права недовољно су одређени. Али, исто тако, по -природи ствари.