Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

детности добијене овим путем из области метеорологије, посебно, што ce тиче разних струјања y атмосфери, чиме ce омогућује предвиђање климатских услова, па чак и утицање на њих. Отуда, као даље последице постаје јасан значај ових достнгнућа y областкма агрикултуре, индустрије, саобраћаја, итд. Летилице y овим просторима омогућују прилично прецизне навигационе информације; показало ce да ce могу корисно употребити за сврхе радиокомуникација и других телекомуникација, фото-службе, итд. Опште je уверење да су ово само први кораци. Као што je опоменуто, до данас постигнути резултати остварени су искоришћавањем углавном двеју врста легилица, сателита и ракета без посаде, и то y простору претежно и релативно блиском земљи. Следствено, дал>и простори, и летилице са посадом, за које ce већ врше врло опсежне пришреме, сасвам сигурно омогућиће друга сазнања која данас добрим делом леже y домену претпоставки. Данас велики светски ауторитети егзактних наука јавно излажу углавном једнодушно схватање да кретање, истраживања и искоришћавања Космоса више нису проблем науке. To су још само проблеми технике. Прн таквом. стању ствари, догађаји и чињенице овде y питању претстављају, y сваком случају, увод y једну крајње нову област друштвених активности. Отуда, ако je реч о дискусијама y федовима правника, пре свега треба скренути пажњу на мишљења једних, да материја «ије довољно зрела, поготову y обласги права, да би дошла y обзир за правна разматрања и евентуално регулисање (9). Изложено гледиште није сасвим без вредности. Оно уствари поставља претходно питање, истина сасвим професионалног карактера, с обзиром на устаљену праксу правника практичара која потиче из склоностн према тзв. позитивним текстовима, који би претстављали резултат свестрано проучене основе њиховог предмета. Али, том мишљењу треба свакако приговорити. Ако проблеми y питању нису зрели за дефинитивно правно регулисање, што je y основи тачно, нису због тога ни 'изван правних норми које y принципу вреде y друштву. Стога ce вредност изложеног мишљења може видети више y томе што садржи критику покушаја текстова који би били дефинитивни, и који ce већ чине (10). To мишљење, међутим, не би смело да има за резултат пасивност правника y проучавању нове ситуације, .с обзиром да остављање отвореним проблемг, y питању може да одведе произвољностима чије лоследице Могу бити недогледне. Исиравност овог последњег становишта, иако по себи логичног, практично ce потврђује чињеницом која je овде подвучена, да ce ова активност, од њеног почетка па до данас, налази y надлежности војних ресора углавном САД и СССР, a и других држава (11). Последице ове чињенице стога имају посебан значај. Али, независно од тога, начелно говорећи, место проучавања њено, као пра-вне појаве, очигледно je унапред одређено. Пошто je

(9) В. материјал Политичког комитета Генералне Скупштине (ХШ), 1958, под ознаком A/C.l/PV, с. 982—995. (10) Andrew G. Haley; Law of Outer Space a iProblem for International Agreement, ~The American University Law Review”, No. 2/1958. (11) Према саопштењу Конференције паритетног комитета за разоружање, од 15 јуна 1960, француски делегат je тражио хитну и потпуну забрану васионских сателита који би могли да ce користе за масовна уништења. Исти делегат je такође тражио забрану и уништење постојећих постројен>а за лансирање разних врста ракета са нуклеарним пуњењем.

97

ИСКОРИПГ&АВАЊЕ ПРОСТОРА ИЗВАН ВАЗДУШНОГ ОМОТАЧА