Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АУТОНОМНО ПОВЕЗИВАЊЕ САМОСТАЛНИХ УСТАНОВА

35

вода односно нзвршном одбору Савезног завода у односу «а опште акте репуб\ичког завода. Надзорна овлашћења директора вишег завода за соцнјално оспгурање изражавају се у његовом праву да може обуставити извршење сваког неэакоиитог акта директора ннжег завода н предложкти окупштини надлежног завода да поништи или укине незаконити акт директора. Извршни одбор завода чији je акт у питању дужан je да предлог директора вишег завода изяесе пред -скупштину на првом наредном заседању. Уколико пак надлежни завод не поступи поводом захтеча директора вишег завода, онда извршни одбор вишег завода може гаитање оцеяе законитости акта који je обуставл.ен изнети на разматрање надлежном државном органу, и то народном одбору односно републичком извршном већу са гоновним захтевом да се незаконити акт поништи или укине. Ако и овп органи у року од тридесет дана не донесу решење о поништењу односно укидању акта, извршни сдбор вишег завода може предложит» републичком извршном већу односно Савезном извршном већу да поништи или укине незаконити акт. Међутим, нижи заводи у свим овим случајевима имају могућност заштите својих самоуправних права. Они найме могу подносите приговор яадлежяом државном органу против одлуке вишег завода којом je укинут или поништен њихов општн акт. Тако, срески завод може уложити приговор Савезном заводу за социјално осигурање ако je његов општи акт био поништен односно укинут од стране републичког завода. Овакав приговор се може уложити и Савезном извршном већу у случају ако je одлуку о поништењу односно укндању акта републичког завода донетог од стране Савезног завода за социјално осигурање. Однос узајамне повезаности и сарадње посебно се изражава у раду завода за запослење радника. Према закону о служби запослења радника,, службу запослењ-а радника врше заводи као самосталне установе организоване на начелима друштвеног самоуправљања. Ови заводи се оснивају на подручју једне или више сшштнна, за територију народне ре публике и за подручје аутономне покрајине и области. Из одредаба којима се регулишу међусобни односи завода, види се да je овде пре свега р'еч о односима узајамне сарадње я пружање узајамне помоћи (11). Из тих разлога заводи на територији народних република (покрајина, области) прате прайсу завода за подручје општине и помажу им у обезбеђењу правилке примене пропнса и метода рада. Они се међусобно могу договарати да трошкове за стручно оспособл,авање, преквалификацију, професионалне орнјентације и привременог смештаја радника прерачунавају на одређенп начин и да оснивају заједкичке установе за стручно оспособл>авање радника и сл. Они могу тажође да предузимају заједничке акције за спровођеље задатака и за унапређење службе за запослење радника. Ово повезивање и сарадња завода вишег и нижег стелена яе сме да иде на штету самосталности општинских завода. Стога ако између завода за подручје истог среза дође до спора у закону се истине да у границама овога делокруга, сваки завод врши самостално на свои подручју све послове у вези са запослењем радкика и са остварењем права радника за време привремене беспослице. 4. Станбгна заједница као координатор рада casera потрошача. Према уредби о трговинској делатности и трговинским предузећима и радњама, народ-

(11) В. чл, 35 —39 закона о служби запослегьа радника („Сл. лист ФНРЈ“, бр. 27/50).