Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

46

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

органима и оргавизацијама иступају као органи државне управе. Али ти други војни управни органи, баш као и ДСНО и војни територијални органи, врше друге управне послове у границама своје надлежности и доносе управне акте којн се односе не само на војна него и на грађанска лица на служби у там јединнцама (устаяовама). Изузетно, над им je то изрично прописом ставлено у надлежност ови војни управни органи имају овлашћење да решавају поједине управне ствари и пражанина који иначе нису на служби у ЈНА, но и тада je реч о управноправном односу насталом у вези са војном службой. У вршењу управних послова војни управни органи поступају као и остали органи државне управе и ту се њихова делагност у суштчши не разликује: примењују исте опште прописе поступака и у вези с тим имају иста овлапгћења. 2. ■ —■ Војни управни органи и други органи управе надлежни за послове народне одбране. Развој наше локалне самоуправе омогућује, a концепције наше народне одбране управо на то упућују, да се управни послови у вези са извршењем Еојне обавезе грађана и других обавеза грађана, државних органа, привредних, самоуправних и друштвених организација у области народне одбране, као и неки други послови наше народне одбране све више концентришу код народних одбора, посебно општинских. То je и разумљиво с обзиром да су наши народна одбори највиши органи власти свог подручја, па према томе и Познани да ове послове организују и воде у сарадњи са војним органима. Осим тога, то je у складу и са принципом израженим у чл. 4, ст. 1, закона о државној управи по коме законе и друге прописе извршују органи управе народног одбора општине, уколикр Уставом иля законом није одређено да их извршују савезни или републнчки органи управе, односно уколико законом или другим прописом није одређено да их извршују срески органа управе. Пресумпција надлежности иде, дакле, у корист општинских органа управе. У вези с тим, закон о изменама я допунама општег закона о уређењу општива и срезова од 17 јуна 1959 (~Сл. лист ФНРЈ", 6р. 24/59) прохшсује органнзовање одељења односно одсека као основних органа управе општинских народних одбора надлежннх за послове из области народне одбране. Уједно je прописано да се уредбом Савезног иэвршног већа могу пренети у надлежност наведених органа управе општинских народних одбора поједини послови из досадашње надлежности војних одсека као војних територијалних органа и да су у тим пословима тн органи управе општинских народних одбора дужни поступати по упутствима н наређењима надлежннх војних територијалних органа и Државяог секретаријата за послове народне одбране. Овом уредбом (уредба о преношењу послова из надлежности војних одсека на органе управе општинских народних одбора надлежне за послове народне одбране - „Сл. лист ФНРГ, бр. 8/60) пренет je у надлежност органа управе општинских народних одбора надлежних за послове народне одбране велик број послова из досадашње надлежности војних одсека као првостепених војних територијалних органа. Према томе ови органи управе општинских народних одбора у тим пословима сада фактично врше досадашње функције првостепених војних територијалних органа. У вези с тим променама донета je и уредба о изменама и допунама уредбе о организацији одбора, комисија и републичких и локаляих органа управе народне одбране „Сл. лист ФНРЈ , бр. 8/60.