Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

88

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Значајан допринос обради даведених проблема представл>а и књига Флавија д Плаите (Flavio de Planta) о принципима међународног приватног права који се могу применити па грађевинскоправне радње in чињенице иэвршене па ваздухоплову. Планта на почетку уочава да на ваздухоплову може доћи до разяоврсних правно релевантних односа који, услад поменутих фактора брзине и меЈјународног елемента, нзазивају често могућност сук оба закона. Један од основных проблема међународног приватног права који се првенствено поставлю и код грађанскоправних односа на ваздухоплову састоји се у изналажењу начина коти ће унапред, a priori, за одређене ситуације обезбедити надлежно право за њихово решење. Ако се овај основни проблем сузи на тему о којој говори Планта, може се «онстатовати да право које "he важити на ваздухоплову у лету може зависити у извесној мери, прво, од вол>е странака путника на ваздухоплову, који склапају, на пример, какав правки посао. Перед тога, улогу у изналажењу одговарајућег права могу имати и други факторы, као: држава чију територију ваздухоплов прелеће, тј. њена сувереност, затим „националност" яли „државл.анство'‘ ваздухоплова, место његовог поласка, место приспећа, ятд. Мег)утим, како истине- Планта иако не постоји сагласност о јединственом критеријуму, у једноме се доктрина, ипак, слаже. При одлучивању о меродавном праву ннуком случају не треба да буду од значаја непредвиђени, случајни догађаји, као што je, на пример, принудно спушташе ваздухоплова у току лета. Под изразом грађанскоправни односи који се употребл,ава у излагању подразумевају се грађанскоправни односи у ужем смислу, тј. једнострани и двострани правни послови, као и друге правке чшьенице које могу бити извор облигација и независно од вол>е странака правних субјеката. Планта у својој кньизи употреблена термине „грађанскоправне радње и чињенице“ a срећу се и изрази „грађанскоправни акти на ваздухоплову". Објашњење основног проблема места на коме су се догодили правни односи и, истовремено, његово решење исполава се у международном приватном праву и пракси углавном кроз примену два различите принципа- Први je принцип важења територијалног закона или територијалне суверености, а други принцип важетьа националист закона самог ваздухоплова, или закона заставе ваздухоплова, тј. државне суверености. На оба ова принципа вратићемо се после излагања яеколико претходних питања од значаја за проблем Koje je уочио Планта. Грађанскоправни утоворнн односи и једнострани изво-ри облигација којн настају на ваздухоплову, најчешће у међународном лету, не исполавају, сами по себи, никакву особеност која би их везивала специфично за ваздухопловио право. Ти односи улазе у оквир облигационог или осталих грана грађанског права, већ према својој садржшги. Тек применом међународног приватног права, међутим, решава се проблем меродавног права које ће важити за дати одяос на ваздухоплову (Планта: ор. cil., с. 50). Уколико правило међународног приватног права указује на право одређеног места, као меродавно, оно значи повезивање с правним правилима која важе на једној одређеној територији. Та правила се, према томе, примењују на правые оды-осе у питању. Ако je право које треба применити на уговорени однос у унутрашшости ваздухоплова у лету право места на коме се однос