Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

СУДСКА ПРАКОА

261

тал, приватан монопол, већ социјалистичка предузећа чија je имовина друштвена и којима управљају радни колективи по нринципима радничког самоуправљања, ипак, сбмо пословатье неких од ових предузећа штети општедруштвеним интересима и, са свим разликама, у нашим условима, донекле подсећа на активност монопола у капиталистичким државама. Имајући у виду послованье неких наших предузећа и посебан положај који су она задобила на домаћем тржишту захваљујући баш таквом пословашу, законодавац je морао да интервенише. Тако су настали наши правый прописи који инкриминишу одређоне пословне активности, међу њима и монополистичке. Од тих прописа вала поменути Уредбу о трговинској делатности и трговинским предузећима и радњама <1) и Уредбу о изменама и допунама Уредбе о спољнотрговинском пословавьу (2). Према чл. 67 Уредбе о тртовинској деланности „[.. .] привредяим организацијама je забрањено да се меј>усобно споразумеваду; о продајним ценама на унутраппьем тржишту и о подели тржишта, у иогледу продаје робе само одређеним потрошачима, као и о другим условима и облмцима пословања који доводе до монололистичког положаја на тржишту”. Даље, према чл. 68 ове Уредбе „[...] тртювинска предузећа и радње и произвођачке привредне организације не могу купцима продају једне робе условљавати кутхоиином друге овоје робе, ни продајом робе од стране купаца”. Кршенье ових забрана запрећено je новчаним санкцијама предвиђени му чл. 106 и 107, ст. 1, тач. 8 које погађају и привредну организацију 1 и одговорно лице у привредној организацији. Интерес наших правника за (проблеме антитруста гюраотао je још више од како се почело да дискутује о потреби доношења нових прописа против монопола у нашој земљи, као и о потреби кодификације југословеноког антитрустовског inpasa (3). Ово се образлаже друштвеном опаоношћу и бројем монополистичких деликата с a којима се суочавају наши привредни судови. 2. Сврха je овог написа да саовим укратко изложи случај „Електрични контролни уређаји” (The Switchgear Assemblies Case) и да при томе укаже на неке важније институте и обележја америчког антитрустовоког права. Уствари, Антитрустовско одељење Министарства правосуђа САД (Department of Justice-Antitrust Division) подигло je, у периоду од 16 фебруара до 21 октобра 1960, укупно двадесет оптужница против највећих америчких предузећа-прризвођача електричне опреме и њихових руководилаца. Перед тога, исти орган je 14 марта 1961 поднео једну а 11 априла 1961 joui шест грађаноких тужби за накнаду штете коју je држаза претрпела услед нвдозвољене делатности окривлзених компанија.

(1) „Службени лист ФНРЈ“, бр. 49/59. (2) „Службени лист ФНРЈ“, бр. 19/59.

(3) В. проф. др. Александар Голдштајн: Правни режим конкуренције, монвпола и олигопола, „Анали Правног факултета у Београду", бр. 1/61.