Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
прилози
295
И не може ce порећи да су социјалистичка мисао и пракса заиста локушавале да нађу нова решења y овом погледу. У развоју социјалистилке мисли ce рано појављују идеје о мењању састава парламента. Тако je -анархосиндикализам био за власт синдиката, a извесне струје y енглеском социјализму за потпуно одвајање политичког представништва од економског, коју je идеју касније потпуно развио и конкретизовао Гурвич. Лењин je, опет, на основу искуства Париске комуне и руских револуција, покушао да оствари нов тип представништва комуна путем делегатског еистема стварања виших совјета од стране најнижих. Али су све то, више-мање, y најбол>ем случају, остали само покушаји. Наше Веће произвођача по Уставном закону од 1953 такође несумт&иво представља једну врсту економског или интересног представништва. С обзиром да Веће произвођача остаје и y новом представншцтву као Привредно веће, као и на постојање Социјално-здравственог и Културно-просветног већа y основи истог карактера, нема сумње да састав наше Савезне скупштине по Преднацрту има одговарајуће елементе интересног или економског, па и професионалног представништва. Јер увођењем начела дохотка и y остале друштвене службе исто као и y привреди, радни људи y овим службама стичу y основи исте економске интересе као и они y привреди, те и одговарајућа већа, Културно-просветно и Социјално-здравствено, имају исти карактер y овом погледу као и Привредно веће, тј. карактер интересног, економског представништва одговарајућих интереса. Ова три већа, пак, имају и карактер професионалног представништва зато што представљају разне врсте друштвеног рада, односно занимања, или, тачније, њихове основне групе привредну, културно-просветну и социјално-здравствену делатност. 2. Међутим, ма колико да заиста постоје елементи оваквог пред-ставншптва, они ипак нису до краја остварени, јер су наишли на одређене границе које поставља покушај остварења неких других идеја. Основно ограничење интересног представништва састоји ce y томе што ce при избору ових већа није ишло на н»ихово бирање од стране самих радних људи y њиховим радним организацијама. Доследно спроведено економско представништво несумњиво би захтевало да ce ова већа непосредно повежу или с радним људима y њиховим радним организацијама или с чвиховим самоуправним органима. Тако би ова већа или бирали радни -људи y својим радним организадијама, као што бирају своје радничке савете и друге самоуправне органе y њима, или би их бирали сами ти савети и други самоуправни органи. Међутим, ова већа по Преднацрту бирају општинске скупштине. Ове скупштине, пак, нису састављене само од посланика који представљају оне радне људе који су представљени стручним већима Савезне скушптине него и од посланика који представљају грађаве општине уопште, y целини. A сви ти посланиди, без обзира на разлике између њих, подједнако бирају посланике за поменута већа Савезне скупштине. Дрјто ограничење интересног или економског представништва састоји ■ce y томе што су односне друштвене скупине и средишта интереса неједлако представљени. Доследно спроведено интересно представништво тра-