Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

JAB НА И МЕШОВИТА ДРИВРЕДНА ПРЕДУЗЕЋА У УАР

339

„дедноначелида“ (хијерархијске одговорности по начелу да увек једно лице одговара за рад одговарадућег предузећа или органа руковођења) карактеристичан за административно руковођење привредом (20). У односу државе према установи (дирекцији) и односу ове према удруженим јавним предузећима дошле су до изражаја и остале характеристике административног система (руковођења привредом). Однос између давне установе ( организма, дирекције) и државе одговара односу наших некадаппьих административнооперативних руководилаца и ресорних министара, док однос између ових јавних установа (организама, дирекција) и уједињених давних предузећа (акционарских друштава, државних предузећа и кооператива) одговара односу некадаппьих наших дирекцида и уједињених државних предузећа у периоду административног управљања привредом. Тако, ресорни министар врши општи надзор и контролу над јавним установама (организмима, дирекцијама) у гьеговод надлежкости, оснива их, спаја или укида (декретом) и о томе извештава непосредно Председника Републике (чл. 32 и 33 Закона 60 од 1963). Са своде стране, управни одбор давне установе врши надзор и контролу над радом акционарских и других друштава предузећа и кооператива које ова удедињава. Он има овлашћења скупштине акционара и може да оснива, удружуде или спаја друштва, предузећа и кооперативе коди су обухваћени том јавном установом (дирекцидом); да мења: форму удружених друштава, износ основног капитала, или намену средстава; као и да располаже њиховим изворима (чл. 12, 13 и чл. 25 Закона бр. 60 од 1963). Одлуке управног одбора давне установе (организма) председник одбора подноси на потврду надлежном министру. Одлуке које се морају обнародовати у форми декрета министар подноси Председнику Републике на сагласност (чл. 11 наведеног Закона). Важније одлуке управног одбора уједињеног друштва или кооперативе председник одбора подноси пак управном одбору установе (организма) на потврду без коде ове немају пуноважност. Као одлуке коде подлежу потврди наводе се: одлуке које се односе на питања правилника, буџета, биланса, производње, продаде, извоза, метода експлоатациде или фггаансирања, као и сва питања кода закон резервише за управни одбор установе односно организма (чл. 14 наведеног Закона). Овој потврди подлеже (мада закон каже „може“) и све одлуке у погледу употребе фондова и задмова предузећа за циљеве коди нису предвиђени буцетом (чл. 25 наведеног Закона in fine). У ранидим излагањима навели смо већ да декрет о оснивању давне установе (организма) утврђуде састав управног одбора и начин именовања гьегових чланова, а декретом се именуду и председник и чланови управног одбора друштава удедињених под установом (организмом) изузев чланова коди бира персонал као своде представнике (2 од 7 укупно). Такође смо поменули право установе, (организма) да вирманише вишак рачуна „експлоатациде“ дедног зависног друштва у корист конта неког другог удруженог друштва (чл. 23). Поменута де и конктрола a posteriori финансидског поело-

(20) Претходни Закон 265 од 1961 предвиђао je као факултативни орган извршни одбор (комитет чл. 16) и такође Де допуштао делегациДу надлежности.