Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

465

ПРИЛОЗИ

двадесет a највише педесет дана пре истека мандата Председника односно Потпредседника на дужности. Ове дужности су несагласне са посланником функцијом, сваком другом јавном службом и професионалном делатношћу. Потпредседник Републике се појављује као помоћник Председника и може, ако Председник пренесе на њега вршење одређених функција, и да их врши привремено или стално. Најзад, Потпредседник може у случају потребе и коначно заменити Председника. Устав не прецизира који су то случајеви „потребе“. Једино je сигурно да кад наступи таква ситуација, Потпредседник у том свойству има прерогативе, ранг и овлашћење шефа државе. Највероватније да се овде мисли на случај трајне спречености Председника да обавља дужности. ЕЬегов мандат у таквом случају истине у исто време када би истекао и мандат замешеног Председника Републике. 5. Кипар. Установи Потпредседника Републике у овој држави, за разлику од изложених примера, резултат je сасвим специфичне ситуације произашле из постојања две посебне заједнице Грка и Турака. У основи етнички проблем са свим последицама националне подељености и нарочито изражен у сталним политичким а у току протекле године и војним сукобима условно je и ово уставно решење; Председник Кипра je по народности Грк а Потпредседник Турчин. Стога je разумљиво да Устав Кипра на најпотпунији начин регулише сва питана у вези са уставом Потпредседника. Међутим, многа од усвојених решења управо због специфичности ситуације у овој земљи знатно се разликује од решена истоимене установе у другим земљама. Разлике су најбитније у односу положаја Председника и Потпредседника јер у Кипру Потпредседник по ширини својих овлашћења скоро да се изједначује са Председником. Потпредседник je заменик шефа државе и после Председника друга пичност у Републици. Као заменик шефа државе Потпредседник има право да присуствује свим званичним манифестацијама; да присуствује предаји акредитивних писама страних дипломатских представника и да предлаже Председнику додељивање почасних одликовања припадницима турске једнице. У погледу избора Потпредседника Републике важи правило да се он бира путем непосредних и општих избора, тајним гласањем и одвојено од избора Председника Републике. Изабраним се проглашава кандитат који je добио више од 50% пуноважно датих гласова. Да би се неко лице могло кандидовати за Потпредседника Републике потребно je да оно у тренутку избора буде држављанин Републике, да има 35 година старости, да није кажњавано, да има активно и пасивно бирачко право и да није оболело од неке душевне болести. Мандат Потпредседника Републике траје пет година као и мандат Председника Кипра. Функције Потпредседника су несагласне са функцијама министара, посланика, члана дома Заједнице, члана општинског већа, припадника оружаних снага или снага безбедности Републике и са сваком другом јавном функцијом. Извршна власт je поверена и Председнику и Потпредседнику публике односно они je међусобно деле. Што ее тиче овлашћења Потпредседника Републике, може се приметити да су она по својој природи двојака. Једну групу чине она која Председник и Потпредседник врше заједно (20).

(20) Према чл. 47 Устава то су, на пример: утврђивање ыацрта и боје заставе Републике; установљавање и утврђиваше почасних одликовагьа Републике; поставл>ање чланова Министарског савета; проглашавање закона и одлука Представничког дома; проглашавање одлука Министарског савета; именовање одређених категорија државних службеника; увођење опште војне обавезе; смањивање или повећавање ефектива снага безбедности; вршења права помиловања у случају смртне казне; консултовање Врховног уставног суда и проглашавање његових одлука; упућивање порука Представничком дому.