Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

438

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

трошкова за место прелаза ризика. Још мање треба схватити да преузимање трошкова од стране продавцу до одређеног места значи утоварање тога места као места испоруке. Хашки пројект у чл. IXI то изричито утврђује: уговарање посебне одредбе о трошковима а нарочито стављање трошкова на терет продавца нису сами довољни за прелаз ризика. Прелаз ризика и трошкова по транспортам клаузулама. Појам испоруке се .мењао у току времена. Да би се прецизирали односи у вези са ризиком и трошковима у пракеи су почеле да се употребљавају одређене клаузуле које поред преласка ризика и трошкова предвиђају место и време испоруке. Ове клаузуле су назване транспортним јер регулишу однос купца и продавца у току транспорта али не и однос са возаром. Правила о тумачењу ових клаузула донела je Међународна трговинска комора у Паризу 1936 и 1953 (26). Опште узансе су предвидело читав низ транспортних клаузула (највећи део по угледу на Incortems од 1953) и у њему се регулихые прелаз ризика и трошкова. Узанса 98 предвиђа да кад се странке изрично позову на коју од транспортних клаузула наведених од ових узанса, тренутак прелаза ризика цени се према значењу тих клаузула. Клаузула FOB Клаузула Franco брод (27) уз назнаку луке укрцаја означава да je продавац дужан да у уговореном року, робу испоручи на палубу одређеног брода у уговореној луци укрцаја. Ризик за случајну пропаст ствари прелази у тренутку када роба пређе бродску ограду у луци укрцаја (28). То значи да уколйко роба случајно пропадне или буде оштећена приликом транспорта од фабрике или складишта до луке утовара, затим на самом кеју или у моменту, док дизалица не пређе бродску ограду ризик ће сносити продавац. Такође уколйко je роба претходно укрцана на мање лађе, барке, (sur allégés) ризик за пропаст ствари сноси продавац. Продавац такође сноси све трошкове у вези са робом до тренутка када je роба прешла бродску ограду (29). Клаузула FAS. Клаузула Franco уз бок брода, FAS (30) уз назнаку луке укрцаја означава да je продавац дужан да у уговореном року постави робу уз бок брода на дохват бродске или копнене дизалице у тој луци. Ризик за случајну пропаст или оштећење робе сноси продавац до тренутка поставл>ања робе уз бок брода (31). То значи да уколйко роба случајно пропадне или буде оштећена на кеју док чека брод или уколйко се деси штета при утовару на брод, ризик сноси купац. Но, ако je штета настала због рђавог укрцаја или других неуредности продавца, ризик остаје на њему.

(26) Та правила се називају скраћено Incoterms (International commercial terms одн. International rules for the Interpretation of trade terms). У САД су такође издата правила за тумачење ових клаузула.

(27) FOB je скраћешгца од Free on board. Најчешће je означена лука укрдаја (Free on board named port of shipment, franco à bord port d’embarquement). Мада je y старијој белгијској пракси постојао и FOB port de destination.

(28) Узанса бр. 108;. Огшгги услови за испоруку робе између. спољнотрговинских организадија чланица савета за узајамну економску помоћ, параграф 6б. Слично je у еяглеском праву са продајом FOB и у САД са идентичном продајом која ce тамо назива FOB vessel.

(29) Продавац по клаузули FOB из Инкортемса 1953 сноси следеће трошкове: трошкови прибављања извозне дозволе, таксе, пристојбе и издаци који се наплаhyjy при извозу, трошкови укрцаја, трошкови амбалаже, трошкови контроле робе, бројање, мереьье и вагаше, обезбеђивање „чисте исправе“ за доказ испоручене робе.

(30) FAS je скраћеница за Free alongside ship. Уз то je назначена лука укрцаја (named port of shipment franco bord port d’embarquement).

(31) Узанса 109, ст. 1 и 2. На сличая начин регулише ово шггање Incoterms 1953, енглеско и америчко право док општи услови СЕВ не предвиђају ову клаузулу.