Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

617

ПРИКАЗ!!

схема. По себи се разуме, нстиче проф. Дбаш, да ови закони могу бити само релатнвни jep не могу претендовати да буду као што и закони физике, пошто указују на могућности да их људски фактор може увек изменити, али они уједно уводе сумњу ко ja je научно здрава jep има у виду тачне границе научног метода применьеног на понашање људских система (стр. 7—B). Проф. Дбаш je књигу поделио у више дедова. Y уводу излаже о односу управе и друштва, предмет и метод Науке о управи као и развој Науке о управи и у другим земљама. Прву главу посветио je појму управне функције и квалификации мисија управе. Посебно посвећује пажњу односу управе и власти узимајући у обзир утицај политичког режима правног система као и утицај историског и лудског фактора. Друга глава посвећена je одлучивању управе у којој излаже класификацнју и карактер управних одлука. Посебно обрађује и систем комуникација у вези са одлукама управе као и пронес доношена одлука. Y трећој глави излаже структуру централке и локалне управе као и специјализованих управних служби. Y овој глави излаже и о реформи управе указујући да реформа може бити институционалиа, брутална или се прнмењује експериментални метод. Овде излаже све добре и рђаве стране ових метода. Четврта глава посвећена je упоредном проучавану улоге и статуса службеника, а пета глава средствима управне делатности као и организации и методами управне делатности. Y шестој глави изложена je политичка, управна и судска контрола рада управе, као и посебна контрола рада управе коју врши Омбудсман у неким земљама и прокуратор у СССР-y. Седма глава посвећена je односу управе и грађана. Иако je книга сажето писана њена je одлика и у том што je писац посветио пажњу не само француским инстнтуцијама које je проучавао, већ, негде више а негде мање указивао на друге земље и њихова решена о појединим установама и проблемима управе које je у ктьизи изложио. Посебыо je обраћао пажну на поједина решена у вези са управом у Белгији, Великој Британији, Италији Савезној републици Немачкој, САД и СССР. То н чини посебну вредност ове книге jep je дат сажет упоредни преглед многих институција управе. Перед тога добра страна ове книге je и у томе што je уз сваку главу наведена основна библиографија не само француске већ и упоредна библиографија и других земаља о институцији која се излаже. Штета што није наведена и основна библиографија Науке о управи у социјалистичким земл>ама а ни наведена основна совјетска литература није потпуна мада се већ читав низ година Наука о управи у свим социјалистичким земљама све више развија. Независно од тога да ли се са свим нзнетим гледиштима у овој књизи југословенски читалац слаже и што писац у упоредном излагану о контроли рада управе само узгред у примедби помине југословенски управпи спор али га не истине као изразити вид су деке контроле рада управе у једној социјалистичкој земли, несумниво je да ne ово дело проф. Дбаша бити од користи сваком ко буде хтео да добије један општи и сажети преглед Науке о управи не само у Француској већ и у другим државама.

Д. Б. Аенковић

АДМИНИСТРАТИВНОЕ ПРАВО, под редакцией проф. А. Е. Лунева. Институт государства и права Академии наук СССР, „Юридическая литература”, Москва, 1970, стр. 597. Проф. А. Е. Лунев са трупом совјетских правника објавио je друго издање овог уцбеника совјетског управног права које je намењено студентима правних института и факултета. Овај сажети унбсник обухвата и општи и посебни део совјетског управног права. V првој глави општег дела излаже појам државые управе; управие норме и управно правке односе; изворе управног права, предмет, метод и развој совјетског управног права и Науке