Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
173
ОПШТИНА КАО НАЈЗНАЧАЈ. ФАКТОР ИНТЕГРАЦИЈЕ ПОЛИТИЧ. СИСТЕМА
схватања да делегатски систем, на овај или онај начин, значи посредне наборе. Али исто тако не треба живети у илузији да делегатски систем сам по себи омогућава да се избегне политичко-репрезентативни карактер система. Колико je у моћи да оствари прво, делегатски систем je толико исто у стању да изврпш вертикалко повезивање олигархије. Крајњи резултат зависиће од развијености демократског живота у бази. 3) Нужно je, да се политична одговорност и самосталан политики субјективитет обезбеди на свим нивоима на котима се кокституишу одређене јединствене друштвене функдије. То значи, на пример, да функдија скупштине мора бити нетто више неголи само стварање законодавства што им je у последње време била наглашена карактеристика. На ово je свакако деловао како објективни економски развој тако и неки други политички процеси. То je и довело до тога да се тзв. законодавна функција претворила у неку врсту техничко-извршне. Стога je овај трећи моменат о нужности политичке одговорности и самосталности политичког субјективитета од првенствеыог значаја за скупил ину, али и за систем у целини. Но, проблем сам по себи има шири значај и односи се на све институције једног стварног самоуправно-демократског система у коме оне морају имати свој политички и друштвени субјективитет. 11l Ограничен карактером саме наше дискусије, што конкретно значи временом и простором за овај напис, ja сам je ограничио само на ово неколико уопштених изложених питања. Међутим, сматрам да je могуће и само на основу овога што сам говорио видети да се основна идеја заједнице и заједништва који општина носи у себи, преко процеса ннтеграције који je видлјИВ и присутан у нашој ошптини, може констатовати и шири значај и овог процеса и саме функције општине за целокупан наш друштвени и политички систем. Стога сам мишљења да би се могли дати следећи закључџи: Концепција општине прихваћена у Нацрту устава показу je недвосмислено да je национално-државни смисао ове институције превазиђен, како je то теорија већ раније утврдила. Стари концепт je превазиВен, пре свега, процесима друштвене и политичке интеграције југословенског друштва, што се види у документу који се анализира. Свака идеја, а нарочито она која je нова (што исто важи и за институцију), мора бити јасна и сагласна у контексту целокупног система јер би иначе и Устав и свака ннституција појединачио били фактори дезинтеграције. Ово je једна од основних премиса теорије политичких институдија и идеја. Основне захтеве ове поставке задовољава уставна концепција општине. Однос између интеграције и економије, као један од најтежих проблема уставне и политичке теорије решен je на начин који уставно-правна техника и политичка реалност то омогућавају. Аисфункционалне тенденције у виду интересних трупа ( трупа за притисак) као реалан пратилац уставних решења потиснуте су институци-