Arhiv UNS — Crkveni listovi

ЛАТИНСКО-ХРИШЋАНСКА СТАРА ПОЕЗИЈА

Лазар Т. Перовик

(наставак)

Износећи у стиховима слику земаљског живота и рада Христа Спаситеља и његову чудотворну моћ Седулије се јавља као прави учитељ хришћанске оњ штине, јер његова поезија има дубоку животну важност у том погледу, што се помоћу ње облагорођавају хришћанска верска осећања. У декрету папе Геласија од 495-496 (De libris recipiendis et non recipiendis) за поезију Седулијеву налазимо овакав одзив: etemu venerabilis viri Ssdulii paschale ops quod heroicis descripsit versibus, insigni laude praeferimus. У духу Седулијева певања оригинално је дело од непознатог хришћанског песника: De passione Domini, или; De beneficiis Chrisiti, чија'је старина још спорно питање. У ову врсту певања спада и песма. De laudibus Domini у којој се излажу доброчинства, која је Христос учинио људма при стварању и искупљењу човечијем. Овде песник ређа еванђеоске догађаје о усталом мртвацу у земљи едујској. По садржини слично му је дело: De Jesu Christo Deo et homine u karmeno ad Deum post sorversionem et baptismum, где ce прослављају дела божја и његова свемогућа сила и величина. Као претставник ове врсте јавља се Рустиције Хелпидије са својом carmen de Christi Jesu beneficiis, која започиње молитвом, упућеном Христу, да му очисти сузе и прими песму као дар Божји adsis, precor, et mea ductor corda regas animaegue animos et gaudia dones ехридпаге luen vitiorum; —cape munera, queso, orisegena mei, nil dignun laude canentis, vota magis quam dona pro bes ete.) Дела божја и његова величина прославља: carme ad Deum post conqversionem et baptismnm, у којој ce употребљује реч virtus место назива Христос. Веома је важан коментар клирика римске цркве, Аратора , на књигу апостолског рада, у коме је писац

9

ДУХОВНА СТРАЖА

Бр