Arhiv UNS — Crkveni listovi
Оставимо за тренутак Сократа и Атинеку улицу м одговоримо: дали се сме за Идеју пролити и кап крви? Да ли сме човек оружјем да се бори за победу идеје? Не. Несме. За идеју је највећа опасност кад овај ситни земаљски човек са својим уским законима, са шаблонским мозгом потегне оружјем за њу. Идеја је силна, она је елементарно силна. Као небесне стихије она затутњи преко земље и осваја. Иде}а осваја иза Доверских зидина. Идеја осваја иза бастиљских зидина, на крсту, на ломачама, на ешафотима, иза Сибирских и Петропавловских зидина. Али, потегни само оружје за њу, она пропада, профанише се, вулгаризира; јер човек није раван идеји, и он је дужан да јој послужи као оруђе у Божанственијој форми, као што је и она Божанствена. Знате ли због чега је чешки народ искварио свој карактер? Зато што је био јеванђелик. Славнм реформатор Јан Хус бејаше његов учитељ. Бејаше то у средњем веку најмоћнија држава а дух Хуситског народа бејаше Божанствен и не саломљив. Али, католици учинише своје: завадише га и ноцепаше на двоје. Створише им Литванску битку, за тим лако је дошла Белогорска битка, где га католици победмше дефинитивно, и помоћу терора наметнуше му католицизам. Парод је примио под силом нешто што није волео/ и исповедао нешто што не одговараше његовој савести, а то је на развој карактера играло главну улогу. Идеја мора да иде сама напред и да побсђује, а човек је само интруменат који је репродукује. Идеја долази од божанстава, који је прокламују и ако човек није само инструмент репродуктор него жандарм, она бива парализована. Зар је потреоно маломе човеку да се оружјем бори за њу? Када се први метафизичари грчки у својој науии ~првмх начела", истражујући прве узроке, изгубише у дубинама универзе знате ли како су бшлп но-
17
Dr. НИКОЛАј БЕЛИМИРОВИЋ