Arhiv UNS — Listovi stranaka

kao princip i to izgleda jasno. Međutim, nije samo u tome stvar, nego je stvar i u tome da se društvo tako organizuje da taj društveno-ekonomski interes bude jasno izražen, da postane realnost društvenog svakodnevnog života. Nema nekih drugih, viših ciljeva u socijalizmu zbog kojih ovaj osnovni pokretač, društvenoekonomski interes, treba da bude ugušen, uništen. Razume se da treba obratiti pažnju na sadržinu termina: „društvenoekonomski interes radničke klase“. Tu se ne radi samo o konkretnom svakodnevnom interesu svakog radnika u fabrici, kako često ćifta, malograđanin shvata ovaj termin. Ali, isto tako, ne radi se ni o nekakvim opštim kategorijama i ~višim“ ciljevima koji treba da progutaju, u kojima treba da nestane stvarni interes stvarnog radnika i da bude ~zamenjen“ buržoaskim starateljstvom nad radnicima, kako pak birokrata shvata ovaj termin. Dalje, neophodno_Je, razlikovati neposredne društvene organe, gde radnička klasa, gde radni Ijudi neposredno upravljaju, od države, od aparata koji se javlja kao nadgradnja, koja je odvojena i samostalna organizacija. Nauka o društvu ovo razlikuje. Današnja birokratska zbrka u glavama nekih „teoretičara“ ovo ustvari ne razlikuje. 2 Međutim, današnja praksa zahteva da se to razlikuje ne samo u teoriji, već u svakodnevnoj neposrednoj društvenoj praksi. Jer samo ako se to razlikuje i ako se na bazi toga samostalno, odvojeno organizuju neposredni društveni organi, s jedne strane, a, s druge strane, država i njeni organi, i ako se između njih uspostave određeni odnosi, samo tako je moguće ostvariti društvo u kome je zakon kretanja društva da država odumire, i u kome ona zakonito mora da odumire. Dalje, to zahteva da se razlikuje klasa kao takva i n_[en društvenoekonomski interes od političke partije; a isto tako da se razlikuje država od političke partije i da se na toj osnovi utvrdi i odredi uloga političke partije u društvenom životu.

2 Mnoge besmislice koje su ~kritičari“ izrekli na račun našeg Programa dobrim delom proizlaze iz nerazumevanja (ukoliko se može raditi o nerazumevanju“) baš ove razlike. Za takvog ~teoretičara“ odumiranje države izgleda kao smak sveta, a ne kao demokratski, neposredni socijalistički proces.

POVODOM PROGRAMA SKJ

2 Socijalizam

17