Arhiv UNS — Listovi stranaka
Po njegovoj oceni, ovaj pokret je već izvršio „ogromne izmene" i- kod eksploatatorskih i kod radnih klasa u Kini. „Eliminisana' je svaka otuđenost koja je ranije postojala između masa i kadrova. Mnogi ranije zaostali Ijudi sada su se ideološki emancipovali i postali Ijudi koji misle komunistički. 11 „Razvitkom kritike i samokritike u našoj zemlji izvršene su radikalne promene u Ijudskim odnosima. Veliki broj službenika i intelektualaca otišao je u sela i planinske oblasti ili na rad u osnovnim jedinicama preduzeća." Ove izmene u klasnoj strukturi društva i društvenim odnosima izvršene su, po mišljenju Liu Sao Cia, primenom metoda kritike i samokritike, diskusijama i uspostavljanjem „oglasa s velikim znakovima“ (zidne novine). Veliki deo borbe za izmenu stila rada odvijao se, prema materijalima kongresa, putem borbe protiv desničara i pojava lokalnog nacionalizma. Termin ~desničari“ nigde se ne definiše, ali se za njih kaže da su ~do najvećih razmera razvili u Partiji individualizam, sektaštvo, lokalizam i nacionalizam", da su oštro kritikovani i da sada ne mogu ostati na srednjim pozicijama, nego, „silom prilika", osećaju da moraju poći dalje. Lokalni nacionalizam i separatizam su ozbiljno kritikovani, a u izveštaju sa Kongresa posebno je dat spisak funkcionera koji su zbog ovih pojava isključeni iz Partije kao i spisak onih koji su kritikovani. Karakteristično je da se više ne smatra velikom opasnošću velikodržavni hanski šovinizam, o kome su Mao Ce Tung i drugi kineski rukovodioci u više mahova govorili (ako je dozvoIjeno praviti analogije ovakva orijentacija neodoljivo potseća na mere koje je Staljin u svoje vreme preduzimao prema nacionalnim manjinama). Pokretu za poboljšanje stila rada, tj. kritici i samokritici, poverava se borba protiv birokratizma, komandovanja, sektaštva i subjektivizma. Ističe se da je stari stil rada „sprečavao jedan deo radnika i seljaka da zauzmu stav prema socijalističkom radu koii bi odgovarao gospodarima države i preduzeća“. Pokret za ispravljanje stila rada ima i krupne ideološke zadatke. ~U onim preduzećima, ustanovama, organizacijama, školama i vojnim jedinicama" u kojima su sprovođene prethodne tri faze pokreta za ispravljanje stila rada, sada treba prići četvrtoj fazi „kada će svaki pojedinac proučiti dokumenta i izvršiti kritiku i samokritiku i tako uzdići svoj ideološki nivo“ tj. „otstraniti iz mišljenja sve tragove eksploatatorskih klasa i eksploatatorskih sistema“. (sic!). Liu Sao Ci na ovom planu posebno govori o politici „пека cvetaju sto cvetova i neka se takmiči sto škola mišljenja“. On
94
SOCIJALIZAM