Beogradske opštinske novine

Број 3.

БЕОГРАДСКЕ ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр. 5,

Предњим излагањем образложени су и објашњени сзи технички радови у Управи, а из броева које следу : у може се видети обим и количина радова појединих одељења. 1) Електро техничко Одељење. а) Одсек Централе: извршена монтажа електричног дела турбине. монтажа Дунавске пумпе, обновљано целокупно електрично осветлење. У Централи упоредо са радовима у Машинској Сали рађено ва електо техничком делу машина и разводних постројењз. Одсек електро тех. радионице преуређен вршио је у 1928, год. потпуну оправку свих трамвајских моторних кола, те је у 1.928 год. оправио 29. ком. мотора, 100 ком. магнета за њих колекгоре н разне друге оправке и трачсформатора. Дато нових кућевних веза 12500 комада, подигнуто 16 км. ваздушне линије високог напона; 10 ком. кабловске линије високог напона; 17 км. подземне мреже ниског напопа; 110 км. ваздушне линије ничког напона; монтирано 19 ком. разводних и трансформаторских подстаница високог напона зиданих од бетона; 19 ком. истих од дрвета ; 31 ком. истих у подземним бетонским шахтовима ; 11 ком. подстаница у зградама, Укупно 80 подстаница. Убачено је нозих трансформатора у укупној снази 2500 Кв. Постављено дрвених и гвоздених стубова 2140 коамада. Постављено обичних уличних лампи 1472 комада. Постављено уличних арматура 600 комада. Нормаизован је напон у реону Господарске Механе на 6000/380/220. Одржавање мреже износи суму од динара 2,750 000'—, а укупна сума свега износи дин: 18,970.000,Осим ових радова, одсек за одржавање и изградњу трамвајске мреже израдио је ^ОЈЈкилометара трамвајске ваздушне линије. Набавка струјомера износила је 3,500.000'динара. Набавка каблова износила је 4,000.000.2) Машинско Оделење. Монтирана три котла систем Бабкок по 390 м 8 , монитиран и озидан један економајзер 620 м. и загревне површине, реконструисана два котла система Стајмилер, довршено и пуштено у рад постројења за аутоматско ложење угљем, назидан димњак 85 мет. висине, озидан канал за топле гасове, канал за одвод воде 80м 3 на минуту, демонтиран стари и монтиран нови кров над машинском двораном, дозидане машинске дворана и ложионица, монтирача дизалица од 35 тона, постављена нова центрифугална црпка за воду од 50м 3 воде на минут., постављен један вод цеви за воду од бООмм. пречника у луж. 1000 мет. демонтиране две старе парне машине и монтирана нова турбина од 5100/8000 кв, У радионици пуштена у рад нова ковачница и реконструисана цела радионица тако да је у њој 1927. год израђено 4.600 предмета у 1928. год. израђено 5.400 предмета, У депоу поред одржавања кола, префарбан цео возни парк и извршена генерална оправка 94, ком. моторних трамвајских кола. Укупна вредност свих горе наведених радова без турбине износи 44,000.00.— дин. Набазка турбине износи дин. 5,500.000.—; 70 ком, трамвај. кола нлбављено је за 22,000 000.дин., а 8 нових аутобуса за дин. 2,600.000.3. Трамвзјско оделење Потпуно нових нруга израђено је 6.950 мет. колосека замењено и израђено поново са погпуно новим шинама и новом подлогом 13.080 км. колосека. Укупно је дакле израђено и обновљено пруга 20.03 км. т. ј. 40.060 м. шииа, тако д. данас има укупно 48,45 км. колосека у Београду,

Зашвајсовано је 225 ком. саставака на дуж. од 7.800 мет. шина. Укупна вредност свих радова у 1926, 1927 и 1928. г. износи 8,982.000,динара. Целокупна набавка 45.000 мет. шина износи око 12,000000.По пријему нових кола у јануару месецу 192«. год. ради се просечно са 60 комада моторних кола и 40 ком. криколица дневно. Приходи трамвајски износе просечно око 150.000.дин. дневно, У 1926. год. превезено је укупно 29,177.444 путника са приходом од 46,067.471.— дин.; у 1927. год. укупцо 30,063.216 путника са приходом од дин. 46,1«а 887 —; у 1928. год. до краја новембра превезено је 32,886.383 путника са приходом од 49,736.763 — динара. Према свему горе изложеном укупна сума инвестиција Централа, мрежи и трамваја износи око 125,000 000,— динара. Од ове суме највећи део већ је исплаћен тако да ће на име исплате у 1930. год. за ове набавке и радове остати још 5,000.000.— а сав тај инвестирани капитал већ се од дуже временм искоришћује. Ови горе наведени радови у целој Управи Т. и О. диктирани у првом реду да се централа и саобраћај оспособе да у свему одговоре потребама Бео^рада, затим диктираним редовима Општине о уређењу Београда, морали су бити изведени а извели су се са крајним циљем, да се побољшањем рентабилности рада Централе олакша грађанство. Резултати свих ових радова виде се на трамвајима по приходима и броју превезених путника а у Централи ти резултати израђени у следећим бројевима показују велике уштеде, настале услед економичнијег рада. Ево тих резултата у бројевима : У 1927. год. при производњи од 17,000.000 кв. час. стајао је угаљ за 1 кв. час. дин. 1,07, док је у 1928. год. стајао дин. 0,74, Постигнута уштеди по кв. часу је 0,33 дин. Како ће се производња у 1928. год. бити око 23,500.000.— кв. ч., а како је за сваки кв час. уштеђено по 0,33 то целокупна уштеда само у угљу износи у 1928, год. 7,755.000.— према потрошњи угља која би била да нису извршени. нови радови и да се није водила најстрожија контрола што економичнијег рада на котловима и парнии машинама да. би губитци били што мањи. Када се свему овоме дода и уштеда која ће настати услед мањих губитака у мрежи и због постављања струјомера паушалним претплатницима, јасно је да је ова уштеда омогућила смањење тарифе за осветлење и моторну снагу чиме се помаже у првом реду раввијање ситне индустрије у Бђограду, затим омогућава грађа нима Београда употребу струје у највећим количинама. Наведена уштада, сигурност производње ел. енергије као и сигурност њеног развода, могућност да саобраћа највећи број трамваја и снижа тарифе за осветлење то су резултати двогодишњег рада Управе Трамваја и Осветлења. Стање у коме се данас налазе Централа, Мрежа и Трамваји ово је: Централа Централа располаже укупном снагом од 12100 киловата од које је 11450 киловата наизменичне струја, Према Ложионици која има 3100 м 2 загревне повдшине може се са нормалним оптерећењем каблова радити са 11000 киловата, а у случају преоптерећења и свих 12000 киловата. Највеће дневно оптерећење Цеитрале износи данас 6500 киловата, има дакле на распологању још 4500 киловата као резерва нормалном раду. Један од најважнијих условв за правилан рад Централе то је имати довољно резерве да у случају квара иа некој машнни рад не буде прекидан. Пошто се више не ограничава рад мотора приватним претплатницима као што се ранијих година морало чиаити, оптерећење Централе по-

стало је равномерно т. ј. диаграм оптерећења је равномернији него прошле године, чему је узрок повећана производња преко дана а то је настало услед довољне снаге те је потрошња струје нарочито за моторе већа. Овоме је припомогло још и смањење тарифе пошто се од тог доба запажа велики прираст у прикључцима мотора. Укупна дневна производња у киловат часовима, ^појачана је а 30—35°/ 0 , јер док смо на пр. на дан 3. децембра 1917. год. имали произведених 65.580 к. ч., дотле је на дан 3. децембра 1928. год. произведено 85.823 к. ч.

Пршлш О издавању бесплатних и повлашћених трамвајских карата: 1. Бесплатнетрамвајске картеиздаће се: а) Председнику и По дпредседнику Општине, кметовима и одбор шцима, Директору Техничке Управе О. Г, Б. и Управницима Електричне Централе. б) Службеници појединих Оделења Општине и Електричне Централе када су у униформи, могу се возити бесплатно и то на оредњој платворми моторних или задњих кола као и до сада. Жандарми у униформи могу се возити бесплатно на предњој платформи и то највише три особе у једним колимз. Сваки преко тога броја мора п. атити карту и онда не може стајати на платформи 2 Повлашћене трамвзјске карте од 60.— динара и 30.— у другим колима могу имати : а) Све остало особље Општине и Управе Трамваја и Осветлења, за дневничаре узимаче се у обзир они чија природа служ'е захтева посао у вароши. б) Сви остали коју су по Правилнику АБр. 522/28 имали бесплатне карте, у истом броју и то: Редакције листова који излазе бар једанпут недељно од 1-3 карте, а за дневне листове од 2—5, чиновници Министарства Унутрашњух Дела, који су до сада имали бесплатне карте. Овде се не рачунају агенти и полицијски чиновници који су предвиђени тлчком 8. овог Правила. 3. Ђачке карте и даље остаје по цеии од 30—135 динара месечно за четири вожње и то : Калемегдан — Савинац динара 90.— Кчлемегдан — Гробље данара 90.— Калемегдан — Кафана „Жагубица" динара 67.50. Душанова — Славија ди135.— Душаиова — Такалиште динара 54.— Спомевик — Топчидер динара 135. Спомедик — Сењак динзра 60.— Споменик — Цветкова Механа динара 90 Позоршпте —Кланица линара 60. Славија — Вождовац динара 90.4. Свако Оделење Општине или надлештао које хоће да има повлашћене трамвајске карте за своје особље мора се обратити актом Управи Трамваја и Осветлења, а карга ће се издати када Управни Одбоо одобри. 5. Евиденција о свима каргама водиће се у Управи Трамваја и Осветлењз а свако оделење које буде имало повлашћене карте за своје особље дужно је оваку промену одмах пријавити Управи Трамваја и Освет^ња, које ће по тим пријавама даље по:тупити по надлежности. Бесплатне и повлашћене трамвајске карте потписују Председник Олштине или његов заменик и Управник Техничке Управе Трамваја и Осветлења. 6. У нарочито хитним случајевима када престониру посете групе странаца