Beogradske opštinske novine
Општинске Новине
Стр. 39
ма садржаним у том програму даје се аиализа оним редом, који морају бити читане. Читаоц као пропага тор добре књиге; узбуна на интересанту књигу! Пошто се читалац обраћа за- саеет, шта и ■лако да чита ие само иа библиотекара (далеко радије иего иа најсавршеније уређене каталоге) еећ и на еиог иоананика — читаоца, то библиотеке настоуе да тај факт код шмрења књиге иокористе, да појаву рационализирају тим што ће и читаоца на на згодан начин увести у свој пропатандистички рад, :заводе се т. з. узбуне на интересантну књигу. — Читалац, коме се извесна књига допала, позивље јаеног неког од овојих пријатеља, или повнаника, да књигу прочита тим што уноси свој позив на „списак узбуне" библиотеке, који је истакнут на видном месту у самој библиотеци, или на ком другом месту, где залазе читаоци библиотеке. Садржј је позива узбуне једноставаи, садржи име оног, ко изазивље, насло !В и аутора књиге, која се преноручује, као и име снога, ко се изазивље: Позивам Петровића, да прочит.а књигу Тадића „Трагом велике прошлости" Може је добити у библ. Дне . . . Иванчевић У 'библиотекама, које су завеле овај начин пропаганде >с књигом, запажени су врло добри резултати. Књиге, које су унете у листу узбуне траже се и читају не само од стране изазваног лица, већ и од стране трећих читаоца, буде највећи интерес ради личног момента, који. је овде унет на 'један веома згодан начин. Конкурс за најинтересантнију књигу. У организацији оее ерсте конкурса истичу се два момента: 1) припра -Ени организацијони рад с читаоцем под библиотекарееим руководстеочм; 2) колектиено организираии иступ самих читаоца на јавном састанку. Приправни рад оводи се на израду плаката за конкурс, који садржи -све услоее самог конкурса. Примерак о®ог интересантног плаката садржи приближно следећи текст: Пријатељи читаоци! Библиотека ириређује конкурс за најинтересантнију књигу. Сеако, ко жели суделовати у конкур^су, мора сггустити у шкрабицу лист у ком ће назнач^ити, која је књига за њега најинтересантнија. Гласачми листићи ће се вешати на листи конкурса. Кад их се накупи педееет, прекинуће се даље примање. После тога ће се сазвати седница, која ће решити, која је од наведених књига најинтересантнија. Та ће књига у виду премије бити дана ономе, ко је навео и ко је најубедљивије доказао њене предности.
Библиотекар преписује из добијених гласачких листића називе књига, као и име учесмика .на конкурсу на специјалне карте, те их и.звештава на „листи конкурса" скупа са шемом питања, која служе читаоцима као- помоћно средство. Та шема садржи питања: 1. Каква је осноена мисао књиге, 2. шта сте осећали и преживљ-авали читајући књигу, 3. да ли су поједиии карактери тачни, 4. колико вам је књига користила Паралелно с овим библиотекар израђује и низ питања, ко1]и се односе на саме књиге конкурса. И библиотекар, а и сви учесници конкур'са настоје, да кЊиге, које су изложене конкурсу прођу кроз што већи број читаоца, како би се на тај начин за седницу пржпрашо што већи број активних слушатеља. Скуиа с објаеом, да је даљње конкурисање прекраћено, истиче се објава о дану и месту главне седнице. На седници библиотекар образлаже значење конкурса, а за тим чита списак књига, које фигурирају на конкурсу и устаноељује путем гласоеања, колико 'је људи једну И1сту књигу читало. Анализирање почиње од ане књиге, која је највише читана. Кулминација је читавог конкурса у добро спремљеној и добро .вођеној дискусији. Предност 1се ове методе састоји у томе, што овде пропаганду књиге ерши цела скуиина читалаца, што се формира тачно мишљење о КЊИ31И. Конкурс за најбољег читаоца. Оеој интересантној методи рада данашњих библиотека вредно је посветити нарочкту пажњу, 1па ћемо се на њој мало дуже задржати. У основи овог, као и осталих конкурса, лежи психолошки момент суреињивости, који се 0131начује, као< важно средство за повишење организације, дисцинлине, економије рада. З.адаћа конкурса састоји се у тиме, да се читаоци приеуку у библиотеку, науче боље чи тати, економично радити, те достизати најбоље резултате у послу самообразовања. Учествовати у конкурсу могу и стални и случајни клијенти б1иблиотеке, читаљи специјалисте, као и они, који „гутају" ове што им дође под руку. Што се тиче материјала за оеај конкурс могу добро иослужити и књиге и журнали и дневни листови, но како време за које треба прерадити 'материјал за конкурс не сме бити дуже од 2—3 месеца, то максимум књкга. и журнала, које треба прорадити, може износити 4—5 књига. Читатељ се не сме плашити, ни одвраћати одеећ великим материЈалом, а не сме се губити из вида и чињеница, да краћи рок држи конкуренте у стању напрегнутости и живахности.