Beogradske opštinske novine

Стр. 6

Општинске Новине

циалним потребама Општине и особености њене службе, него се имала у виду и та околност, да су неке одредбе Чиновничког закона недовољно јасне, иеке рђаво оедиговане а неке нецелисходне. Реципиране су само оне које 'су сматране за добре, па и те ни^су реципиране дословце и у првобитној форми. Редактори Статута били су руковођени начелом упрошћавања и непосредности; они су позајмљивали, местимично, принципе државвог Чиновничког права и усвајали их као принципе а не као утврђене и непроменљиве норме. Те принципе су они сами после редиговали у правну форму: од по десет чланова некад стварали су ;по само један или два. Али није само упрошћена стилизација у редакцији п нису само избачене непотребне одредбе из Чиновеичко^ закона. Упрошћени су и сами правни институти из њега. Тако, на пример, код принадлежности службеника нема више седам видова и седам врста плата, већ само две а по изузетку три. Једна завнси од положаја који службеник заузима а друга од година службе у вези са његовим школским квалификацијама. Положајна плата није више онако строго везана за категорије; исту положајну плату, и тиме једнак ранг, могу имати службеници разних категорија, и цове и четврте, на пример. Разлика је само у томе, што ће старију класу чиновници прве категорије добити пре од оних друге категорије, ови пре" од треће и т. д. Између службеника разних категорија не постоји више онај ја -Ј у плати и положају као у државној служби, није свака категорија подељена на засебне групе независне од других. Поред тога, л гкше ће се по систему овога Статута оналазитл и сами службеници, и они који састављају платне спискове и који врше постављења и уна пређења. Положајна плата би требало да је строго везана за положај и да се не може гле-

њати -све док се не промени положај службеника. Ово је у Статуту изведено само за наЈвише положаје у Општини, за оне који постоје по сам-ом Статуту за друге положаје било је тешкоћа у томе што они нису етални, што ће тек доцније утврдити, кад општинока служба буде сасвим реорганизована и кад буду донесени правилници о детаљном устројству појединих одсека предвиђених у чл. 6. Статута, сталан број ,звања и положаја у Општини београдској. Тада ће тек моћи да се поброје сва звања и плате вежу за њих. Али и до тада је дата Суду могућност да поједина звања истакне тиме што ће више класе дати само лицима на већим положајима (јер се класе дају по слободн-ој оцени Суда за разлику од основне плате која расте аутоматски). Најзад, трећи вид принадлежности (додатак на функцију) може врло често послужити ка(.) коректив овом уједначењу положајних плата и исправити евентуалне неправде које би из таквог изједначења прои,стекле. Упрошћење одредаба важи и за пензије, дисциплинске кривице, оцењивања, статуирања права и дужности службеника и т. д. Свугде се гледало да одредбе буду што мање заплетене, што јасније и непосредније изражене. Због тога цео Статут (ова три дела) не износе више од 70 чланова, док их сам Чиновнички закон има близу 250. Емспликација значаја појединих члзнова, као и детаљно објашњење и мотивисање појединих нравних института створених овим Статутом, спада у његово коментарисање. Врло је вероватно да ће се Општински Суд потрудити за такве коментаре. Овом приликом, нама је била намера да покажемо само опште принципе које су руководиле меродавне факторе код прописивања Статута. То је, ваљда, и ностигнуто овим написом.