Bilten Bitefa
e!e..•...•..e.............. .•..................•.. ...... .............
uporedio + da bi dokazao da je ona pyrevasidjena.
Posornište je u poslednje vreme poseglo aa mogim oblicima masovnr kultuPe, hako bi što šire delovalo i živelo u skladu sa svojim VPemehom,. Ono je počelo da u svoja sredatva uključuje i pop-musiku atrib, hao i filmshi način izražavanja. Dakle, teatap se sve Više oOdniče visokoparme uasavišenosti koja raspravlja probleme manjine, Kako ovakvo ustpmojstvo teatra u svetu», pa i bitefa, pa i nekih elemenata naše posorišne situacije atoji u odnosu sa primedbama da
je upravo takav teatar elitan?
Konišđenje novih medija je još jedan snak vitalnosti posoništa. Teatar Često raspravlja presudna pitanja. Ako to čini uključujuć? medije kojima ovo vreme biva obelešeno, onda posovište 75 postaje pravi populistički teatapn. Nesporasumi oko formulacija čihe dosta štete { posorištu i društvu u kome omo živi. Flitisam kao jedna o etiketa bitefa nespojiva sa činjenicom da se predstave koje na hJjega dolase bave wpravo temama koje najviše intenesuju đanašnjeg Ččoveka, bave se problemima integriteta ljudake ličnosti, odnosa pojedinoa i dpeuštva, bave se avim stanjima čoveka koja opredeljuju njegovo mišljenje i njegov način šivota. One to čine i ha dostupan načim -– detrnonisiraju put teatna kao satvoPene ihstituotje, kao scene kutije u kojoj se izmedju tpni sida raspravlja o mečamu što zapravo intepesuje samo one koji su prisutni. Bitef je oduvek izlasio ia teatra koji nam je ostavila njegova skora prošlost, toeatab> je sa bitefom ušao i u spovtske dvorane i u filmska studija i iza šao na uliae. Veliki auditopnijum video Je nis predstava i ha televiziji. No,„ nije u pitanju samo broj ljudi koji teata» gleda, veđ je problem i u navikama gledalaca. Te navike treba da budu ismendoemne. U teatan treba uđi otvoben 1 prihvatiti izasov koji on nudis
To nije uveh lako sabog isvažene potrebe sa novim u posoništu i {etovpemenim ukočenim neprihvatanjem svega onoga što oduđava od ustaljenih posovpišnih iskustava.
Za poslednjih deseđakh godina u svetskoj teatanskoj situaaiji dolaa7lo je do vađikalnih obrta. Tako je litenatuPra u posoništu bivala suptituisana pokpnetom, a izgovopeno bilo samemjivano kvalitetima Zjudshoga glasa. I druge pojave kanakte»isale su proteklo dese?" „a: Zamena odnosa prema kostimu i saenografiji, način upotrebe muzike; bila je ispnasita potraga sa jednim {integralnim i eamoasvojnim posoO~
· pišnim jesikom, jesikom kojim đe se isražavati samo ova umetnost. Kako se ove pojave manifestuju na bitefu VIITodnosno, kakav je
njihov uticaj ha trenutnu posorišnu altyaciju u svetu?
Mesumijivo je izvnšena isveana revizija anedstava kojima se posoriš'' te iaražavalo poslednjih deset godina. Prisutnost nagog tela je dosta smanjena, Čiati fisički teata» je iseppeo svoje moguđnosti. Mo ove pojave su ostavile traga. Ako je pokret samento literatubu on je to učinio drastično, ali ovakav način ismažavanda postigao dje i to da pozorište više neđe mdđi da bude ahvađeno kao mesto na kome je važno čuti isključivo ono Što se saopštava. Došlo je + do. ponc ne potpebe za jezičkom antikulacijom, ali sađa dreukčijom. BHođu da kašem đa je raskidanje sa literaturom matemalo pozorište da potnaži nova i avoja avedatva israšavahja. Pojave isa mas snačajne su po tome Što posornište nikada neđe mođi da bude onakvo kakvo je bilo pre njih. Ma bitefu VII treba da se sukobe omi načini ha koje se posoprište ponovno 1 uvek isnova izsgradjuje. Bitef je ftabovratorija
u kojoj se ispituju putevi i metodi dejstva, labopnatopnija u kojoj se konfvrontiraju rasličiti jezici, različite teatazske moguđnost+i đa bi se došlo do veasultata, da bi avako pronašao element i11 jedinjenje hoje je najbolje sa primenu u njegovoj posornišnoj delatnosBitef bi trebalo da potstakne ljuđe kojima je teatan osnovno ŽiLUOLho opredeljenje sa dalji vad, za noviji pristup osnovhom zađatkua ~