Bilten Bitefa

054

T on, koji sve stvara ispočetka, odde je u stopu Tš&ao za Kontonom, prenoseći adekvatho, objektivno, vermmo ~ 1 svakako majstoPski ~ KantoPovu kyveaoiju "Mptvog rasneda" na filmsku traku. MaPaomo, to mije ni prenos ht snimak, već je jedan Vajda hteo da napravi trajnu megistraciju, da ohHo Što je Konto» sa svojim sjajnim ž.omom uradio, sačuoa, baš onako kako Je L bilo wradjeno. Pilm je pomogao poso»ičtuM, M najlepsem anačenju te veči. A sam se povukao u posadinu vezovatmo L viče mego Zkada i igde dosada, Oni koji su jedne od ovih veče»i gledali "Motvf pasped" u Pioni»skom gradu, osetiće Vajdinu vuku, kao hešto posebno, Samo M nekoliko Lihija: pre svega, u Jačem fZstieanju odnosa izmedju Kontova, Kao dipigenta predstave,„ odnosno učitelja tog bisavnog raseda, + ostalih uČesMIKG M LOL.

– a satim u potenolvonju sagušenosti tog rasmeda mpačnim hodnikom, pa ižslasom u doopište, uopšte stravičnim ekstepijenom koji pojačava utisak opšteg djubrišta, plesnivosti, odbačenosti + pomeznenošti Sveta.

Zašto se Vajda ovako postavio?

Memom najpousdanije, tj.dimektno objašnjenje, ali koliko posle mogth godina praćenja Vajdinog vada mogu da sudim, on je u "Mptvom vaznedu", pronašao delo o bitonjima, o mukoma koje njega muče delo »adjeno u istom duhu u kome bi on som zado neku dnodnu stvom. (pogotovu) M božo»ištu, gde — kao Što ma mo — Često gostuje 1 ado havbaća. & bio je = usudjujem se da tvpdim — GakK

{ ponet ”"Metvim vaspedom”" abog toga Sto je u jednom ograničenijem životnom krugu, kopisteći spnedstva koja + Vajda upotrebljava u kombinaetgi ekSsprestonisma + brutalnosti, Konto postupao vadikalnije od njega. I tu sad dolažšž ono glavno: »vadikalma, krajnja stilisacitja Kontopova Ma filma je visična,

a ne odgovoza ni obaveshom aahvatanju veđeg platna istopijsko-aruštveme StVUaPnosti u Vajdinim filmovima.

Zbog toga je Andžej Vajda mogao sebi da dosvoii luksuz da vadi za Kantona, da filmije Kanmtora, da b»piljantno ponovi ~ kažem, opet kao Vajda ~ HMiJjegoV, Kontovpov "Mrtvi vasred". Togo ne bi bilo da meki osnovni najbolji hisu kod obojice istovetni 111 ekvivalentni.

Poštovaoci Vajdinme umetnosti pronaći đe i odpedjene,„posebne sn tkuacı Je, ba ž yekvialte ko,e ovaj samosvojhi filmski stvavalae ol Pak,t wlo0a PO, muzika + igra, afektivno ispoljavanje Vepamosti 8Q prošlošđu, patetično naeiomalno oseđanje, stav koji kod Kamtora Još doslovhije prelazi u grotesku me gubeći vpednmost klasičnog, antičkog pato8a. |

Svojim alt tetima Vajda je pomogao da se lepo istakne upnqavo OMo Što se ČiIHT majbitnijim u Kohtonovom tretmanu: Zajednačavonje života i smpti (koje POodstiče ma opgamski “gotovo ludaćk+ otpor smrti, odupivanje njenoj svemoći. + svudpyisutnosti. A sve se to ~ Što Vajda jako oseća ~ + ı "'Metvom vasreau" jasno, vasgovetno, + nimalo pProisvoljno odvija wu obručima stave dobze vPOope szednje Bvpope, kao bolna ispovest hjene poslednje valeepsSke genhepactje koja se suda?ila sa drugom epohom TL svojom propašdu negde na bojištima p?Vog svetskog .ata. Ne svodeći značenja na svoj vealisam (pealraam u svoj svojoj stilisaeiji) Vajda je boštovao radikalnost KanmtoP”ovog oibkusa ıL dečje igre, snajući da je 1 njihova boruka,„ oko ne ista, Ono Veoma bliska suštini boruke najboljih Vajdinmtih filmova.

15.septemhhp 77. Sveta ILuk+ć

TL U NI TONI O O O 0 a OJ 20 e ALA E 8 eleie le e e bla je e b(a MA 076, alte velje we ea ala le”n6 NiMLOMT Ola! MR # #18. 908