Bilten Bitefa

Moehit e a: alibi ea 9 Vie PONI 0 altya OB ae DOd Mi VIM M ON IIM MIMO 2 O ONA ONO OK IMO A 0 al aa &

MEVOLJA ZBOG PAMETI

Oštyrim potezima sativičkog dleta, prikazujući suštinu sooijalnog uredjenja oBog dobq, pisac postavlja problem: može 1 takvo dveuštvo da postoji na tim temeljima T da us to Još igra vodeđu ulogu u zemiji? Šta glavni junak Rkomedije, Čacekt, otk?Piva u toj sPedini? Meprosveđćehost, ineshJu prema obrasovanJus sastapele nazadne bojmove, spletke, s*vah od slobode, zatim,binokvatiaam, mesto služenja narodu ~ ugadjanje pretpostavljenim, shvatanje slušbenog položaja kao lične p?Pivilegije, obte 0 8#10ota setjaka~kmetova, koje spahije prodaju 114 samenjuju 3a lovačke b8o, - dakle otsustvo svih Ljud864 E gradjanskih prava u hižim slojevima, apoteoz #4 soldateske, vojnLČKU | grubost + satucamost, RkRapijerizam, trku sa Čimovima u vojnoj alužbi { tendenoiju da se cela javnost potčini vojnoj disciplini, da Voltera zameni na vednik, + hajsad,sanemavivanje svoJeg. naoenonalnog» Ž povvšno usvajanje spotjHMITH ION o zapadne oiviliaacije, galomoniju. od koje je bolovađo vusko društo M bočetku devetnaestog veka. Člomovi famas 5008ke nedime teže niskim sebičnim otljevima. Tamo se čovek ne ceni bo pometi, niti plemenitosti, veđ Dronma DOLOŽŠGJM M služšbz, ČIMU. #Ž manju T vesoma. Život je u tome krugu „prasaan, sadpžinma swM,.mu balovi, obirn{ ručkov“t, kaptaje, ogovarandja, prasnovePtoe. Ideal je tim LJUGTMI DYOSLOSKI, tradioija, ugledoaonje na očeve ı dedove koji

sk probijali put ka bogatstvu, položaju 1. počastima dodvopivomjem, ulita19anjem „savijoanjem kičme. Famasov + SRODNE boje še kao vatre nauke, brosvete, svake nove, sveže misli, smatzaju da su Knjige veliko alo, da ıh sve treba pokupiti 1 spaliti. | O

U komediji se na svakom koraku. .čČuju odjeci ondašnjih dvuštvenih sbivanja, u. tom smtatu oha je Puha žive stvayhoSšti, tu su goybobi oc. Lonmkastepskoj metodi hastave u školama, koju bi Šeleli da sprovedu dekabPist?t, O petrogradskom pedagoškom Tmatitutu, u kome po Pečima, knegi ŽžnJe Cugouhovske, profesonti šipe atetzam, O SVetu sa prosvetu IL mauku koji O knjitsevnike TL sloboomu misao. o opganizaciji kavbonavra, o kojima su u ondašnjim moskovskim salonima krvu- | Sile čitave legende, žatim — debate o pretstavničkim domovima ("kamerama")

o sudu s učešćem povote, o Bajromu, i mogim drugim, u to vpeme aktuelnim, stvarima. 21iva Vesa sa stvayvnoŠĆu de samo pojačavala uttoceaj komedige,Činila ju Je aktuelnijom, pa sato hide nikakvo čČudc Što, su Čitaoeti byve bolovine devetnaestog beka, počev od dekabrLsva, Shbažalkč ovM boPbenu ı smelu satiyu kao iayras svojih oiljeva, vaspoložehja + sadataka. komedija Je bila savpšena 1824 godine„ + otada se hjeh tekst, kao agitaelomo aelo,„ počelo da ši»bi u Yukopisnim kopijama medju naprednom inteligenoetrjom. Gribojedov je uspeo da štampa za Zivota samo mahji deo „i to u odlomoeima. Prvi but komedija de obdjavijem& u celini, ali dosta osakaćena censuzom, četipL godime posle bpiščeve ŠHIPLE OJO JJ VŽ tek Je 1665 KOLOR LO DDL BOČOLLRA |

Predstavnik novih Ljudi, progresivnih ideja i vaspoloženja u komediji je Opek, U suprotnom Tdeološkom logoru su Famasov + njegove pristalice. Sadpšinu komedije čini živa bomba ismedju ta dva tabo»a kojoj još veći dramski akeenat pruža Ljubavni bol Čaoekog. Radnja se vazvija u dva plana: dyvuštvenom + ličnom. NMajviši momenat ideološke bo»vbe podudara se sa majtežim doživljajima u ličnom životu _junakovu, Pe SC. tako obe, LanLJe pribliinuju, pojačavajući jedna drugu

+ savpšavajući se posle oštmog sukoba vaskidom Čackog sa socijalnom sredinom. U dyuštvenim patnjama glavnog junaka, koji ni kod koga He nalasi pasumevanja sučtinma Je komedije + objašnjenje njenog naslova.

lo O Ob Al bO o ida Mod odlika bo bobby O bd Kod ojlodik Ob lj od odM O Do MMO do M JLL OD JO OM. JD O OWL OU JM ID OM OM O JM OD O JOLJM OM MD JJ JL 7 10. OE O ID 15 00 0 0 JL JLUK LOM M OV O