Bitef
23. i 24. septembar 1968. STARY TEATR im. HeSeny Modrzejewskiej KRAKOV
HLADAN TUS
(Lažnia - Баня )
Napisao » VLADIMIR MAJAKOVSKI Prevod ® Artur Sandauer REDITELJ i SCENOGRAF 9 JOZEF SZAJNA Muzika ® Boguslaw Schaffer Asistent režije # Wanda Kruszewska
LIC A : POBEDINOSIKOV « MAREK WALCZEWSKI POLA, njegova žena ® ALICJA KAMINSKA OPTIMISTENKO ® KAZIMIERZ KACZOR BELVEDONSKI 9 KAZIMIERZ WITKIEWICZ MOMENTALNIKOV * EUZEBIUSZ LUBERADZKI DRUG ANDERTON ® ROMANA PROCHNICKA NOČKIN » ANDRZEJ KOZAK VELOSIPETKIN « TADEUSZ JURASZ CUDAKOV ® ZDZISLAW ZAZULA MEZALIANSOVA » WANDA KRUSZEWSKA Mr POND KIC 9 *** FOSKIN 9 FERDYNAND WOJCIK DVOJKIN S ALEKSANDER FABISIAK REŽISER « TADEUSZ MALAK IVAN IVANOVIČ » JANUSZ SYKUTERA FOSFORNA DEVOJKA ® IWONA SWIDA MOLITELJ 9 JOZEF DWORNICKI MOLITELJKA * JANINA ZIELINSKA BILETAR • ADAM ROMANOWSKI
LUT K E : KAPITAL ® ANDRZEJ BUSZEWICZ SMRT ® FERDYNAND WOJCIK SLOBODA ® ADAM ROMANOWSKI RUKA I ® ALEKSANDAR FABISIAK RUKA II ® *** IMPERIALIZAM • ***
OD REDITELJA:
Osobenost konstrukcije i novatorstvo u delu Majakovskog najizrazitije se zapaža u HLADNOM TUŠU, najzrelijem komadu što je napisao za pozorište (Misterija Buffo, Slenica). Sam autor nam to sugeriše u 111 čino u razgovoru Pobedonosikova s redileljem, koga u našoj postavi zastupa animator predstave. U našem primeru, sastoj! se ono u napuštanju scene i njenom likvidiranju u tradicionalnom smislu. Integracija scene i gledališta ustvari je pokušaj da se identifikuju pojedini moralni stavovi u želji da se ostvari predstava bez izolovanja scene, u tendenciji sjedlnjenja s gledaocem. Zbog potrebe da se suprotstavi konvencionalnosti građanske komedije I koketne farse napušteni su okviri tzv. pristojnosti kutijaste scene, a uključena je specifična muzička obrada. I groteska bi tu predstavljala uprošćavanje, koje bi se moglo svesti same na satiru vremena i mesta koje danas već pripadaju istoriji. Cini se da je HLADAN TUŠ kao mortaiitet najbiiži onome što je u njemu danas najživotnije. Bliskog prethodnici današnje avangarde i novim tendencijama u umetnosti, Majakovskog ne treba osavremenjavati on živi i dalje. Njegova literarna grada kipti od dinamike i nemira, fe prevazilazi satiru svakidašnjeg i pasivnost posmafranja. Stoga se od Gogoljevog REVIZORA odlikuje stvaralačkim činom, kome Majakovski pripisuje najveći značaj, otklanjajući element ismevanja na dalji plan. Njegov bunt i demaskiranje upereni su profiv učmalosti I zaostaiosti, s kojom se borio celog života. S tim problemom usko je povezana funkcija i perspektiva savremenog teatra, a takođe i njegov oblik i glumacki izraz. »Drama u IV čina s cirkusom i vatrometom« se stoga, u ime napred pomenutih shvatanja, ukijučuje u celokupnu borbu ljudskih ideja. Jozef SAJNA 5. IX. 1929. Vladimir nam je pročitao odlomak iz HLADNOG TUŠA. Čini mi se da je delo snažno. 10. IX. 1929. Vladimir je dao komad da se prepiše. 15. IX. 1929. Vladimir mi je procitao HLADAN TUŠ. Došao je Osja pa nam je oboma procitao još jedanput. Vrlo nam se dopalo, mada je jos nedoradeno. 22. IX. 1929. Vladimir nam je uveče čitao u kući HLADAN TUŠ. Biio je 30 Sica. 23. IX. 1929. Vladimir je HLADAN TUŠ procitao u pozoristu bio je to ogroman uspeh, Govorilo se da je to Molijer, Šekspir, Puškin, Gogoij. 26. IX. 1929. Uveče je Vladimir razgovarao s nama o HLAĐNOM TUŠU; želi da sam napravi dekor za komad. S. XI. 1929. Procitao je HLADAN TUŠ Keržencovu. 20. XII. HLADAN TUŠ je procitao u Repertoarskom komitetu jedva se odbranio. 24. XII. Komplikacije s dozvolom da se HLADAN TUŠ postavi na scenu. 2. 11. 1930. Govorka se da u Lenjingradu nameravaju da otkazu HLADAN TU3. Vladimir se iznervirao. 3. 11. 1930. Kcmad ne skidaju, all publika ne dolazi a napadi u novinama se nastavijaju. . . Iz dnevnika L!LI BRIK
»Majakovski, koje je vase pravo prezime?« Da kažem? Puskinll!
»Vaši stihovi su suvise aktuelni. Sutra će umreti. Zaboraviće vas übrzo. Nećete se ovenčati besmrtnošću. . .« —■ Dodite, molim vas, da porazgovaramo za nekih hiljadu godina!
»Majakovski, smalrate sebe proieterskim pesnikom, kolektivcem a svugde pišete Ja, Ja, Ja«. A šta mislite je li car Nikola bio kolektivac? Jer, pisao je: Mi, Nikola 11. A i zar je moguće reći: mi u svakoj situaciji? Zaželevši da izjavite ljubav najdražoj zar ćete reel: »Mila, mi vas voSimo?« Na to će vas ona upitati: »A koliko vas je?«