Bitef

74

znači režlranje. Staviti scenu u scenu, u koliko smem da upotrebim taj prividni pleonazam. Ili drukčije izraženo: funkcija reditelja sastoji se u tome da glumca dovede u stanje da može da odigra scenu, nizove situacija drame. Da ih postavi na njihovo pravo mesto. Za glumu i govor mora čovek da pronađe pravo mesto na pozornici. Glumc¡ su zajedno sa autorom tvorci delà. Oni su tvorcl u konkretnom smislu redi: oni kredu putem stradanja, doživljavaju ga i dočaravaju zahvaljujući onome što su podneli. Ali doživljavati ta dramska stradanja ne znači isključitl publiku. Na protiv, vi poznajete stradanja i piščeve namere zato što u njima živite, a ne zato što ste ih dull I Izrekli. Kazati ne kazuje ništa. Doživeti znači poznavatl. To Jest »nešto iskusitl«. U masi, kako su glumci shvatlli ovaj svet, ja sam se toga oslobodio. Zato mi je komad izgledao tako jasan. Zato što sam istovremeno bio glumae i gledaiac [dok sebe vidim u drugima) nalazio sam se isto onoliko spolja, koliko i iznutra, delao sam, patio i gledao sebe kako delam i patim. Ali ništa ne bi h razumeo da nisam ranije doživeo, ono što su glumci u datom trenutke ziveli.

Ostvario sam san

Pored najvažnije, ili možda najjasnije teme uništavanja i ponovnog uspostavljanja super-ega s bradom anarhiste bila je to jos tema o usponu, utapanju itd. Nisam oklevao da za utapanje upotrebim utopljenje, a za uspon ne samo stolicu, sto kao u pariskoj inscenaciji Jasquesa Mauclaira nego još i srebrne lestvice u veoma jakoj, plavoj svetlosti. Io i Nikolausov nastup na trapezu bio je možda cirkus (zašto da ne?). Ali pre svega bile su te lestvice konkretizacija jednog mog sna: u jednom trenutku najvede nevolje video sam u snu vrt s rascvetalim drvedem i na nekoliko metara iznad tla lestvice koje su se pele u beskonadnost, gubedi se u intenzivno plavom nebu. Geografska putovanja mojih glavnih lidnosti kroz gradove verovatno su moja zamamna sedanja na sopstvena putovanja. Ali prvo važno Choubertovo bekstvo, lutanje kroz šumu, opet je opis 1 konkretizacija sna o šetnji kroz zelenu šumu, sna u boji, koji je kao i onaj drugi bio san pun radosti i lakode, kakav inade nikada nisam sanjao. San o lestvicama je prilidno davnasnji san. Kad sam ga pre nekoliko godina ispridao jednom psihologu on mi je rekao da je red o arhetipskom snu koji je opisao i katalogizirao Jung.

Što dalje dospeva junak komada u svom usponu, dok s nevidljivim planinarskim štapom pešadi oko stola, što se više tada penje prvo na stolicu, pa na sto, zatim na lestvice u toliko se dublje povijaju dve druge lidnosti, dude, kleče i najzad ležu potrbuške na pod. Na taj nadin treba da se izazove utisak disto telesnog uspona, on mora da bude stvaran. A ništa nije toliko »stvarno« kao pozorište. Ništa nije tako univerzalno kao ceremonija, ništa toliko izrazito; Zato autentidnog reallzma ima samo u

konkretnim simbollma. Svaki drugi »realizam«, svaki drugi dokument je pristrasan, svrha je, obmana. Stvarnost nije realistiena. Realizam je škola, loša škola, konveneija.

Pozorište u pozorištu u pozorištu

Kao reditel] imao sam velikih teškoća prl radu. Prvo Jezik. Imao sam dvojezični tekst, ali meni je teško da istovremeno čitam, posmatram i govorim. Najprijatniji jezik još uvek je gest, mimika. Kad čovek ne može redima da postavi stvari na svoje mesto, on to dini rukama. Naudio sam da je tako mnogo bolje. Ako budem ponovo rezirao u Francuskoj, činiću to tako kao da ne razumem francuski, ili kao da sam nem. Pravidu pokrete i oblikovati lice. Postavidu se tadno na ono mesto gde treba da stoje glumci.

Šta bih ja još sve mogao da uradim! Kad bih još jednom mogao da režiram Ja bih pozorišnu scenu zamenio pozorištem u pozorištu u pozorištu u pozorištu. Upotrebio bih marionete ili ogledala što daju odraz slike, A od gledališta, onog na pozornici, napravio bih prostoriju preplavIjenu svetlošdu iz nagomiianih svednjaka. Dok Dahms, koji igra Chouberta, luta šumom Aneliese Betschart pretvara se u lijanu, a Lothar Berg u stablo. U drugoj inscenaciji bilo bi mnogo vise drveda, mnogo više lijana.Trebalo bi da uradim još mnogo šta, što nisam udinio.