Bitef

izvodili članovi njujorške trupe »La Mama« koji su kao drugu predstavu IV BITEF-a prikazali »Ardena od Feveršama« u staroj barutani na Kalemegdanu. Interpretirajući dramu nepoznatog renesansnog pisca, Sekspirovog savremenika, glumci-hipici su igrali u mraku i na svetlosti sveća i baterija, urlali, jecali, stenjali, pevali, žalobno zaviljali i vrlo jednostavnim sredstvima stvarali maksimalnu gaiamu. Dijaloge i monologe pratio je zvuk metronoma, udaranje kamenja i drveta, šibanje kožnih kajiševa i dahtanje. Neverovatno je i šta je izdržao sam Arden od Feveršama, pre nego što su mu neverna žena i ljubavnik smrsili konce i on se go-golcat prošetao kroz publiku koja uostalom nije videla pola predstave, jer se većina radnje odigravala »u partent« .

(BUten Bitefa, 8. IX 1970)

drug dušan vejnović otvorio bitef 4 sledećim rečima

Gospođe i gospodo, dmgarice i drugovi, Za koji trenutak pred našim očima podići će se zavesa nad IV Beogradskim internacionalnim teatarskim festivalom. Svaka od četiri reči sadržanih u inicijalu BITEF ima, čini mi se, u ovom trenutku za nas poseban smisao. Beograd, glavni grad Socijalističke Jugoslavije, domaćin ovog mladog i vitalnog festivala, grad je široko otvoren svetu i budućnosti, grad gostoljubiv i srdačan, grad sa principima, ali bez predrasuda, grad koji želi da sazna, oseti, pomiriše, opipa sve što se u svetu umetnosti zbiva. Sve ga to, čini mi se, kvalifikuje za valjanog i pogodnog domaćina jednog internacionalnog festivala. Internacionalnog, jer BITEF je pre svega to. Ovde na daskama Ateljea 212 susretaće se ovih dana pozorišna

Moskva i Njujork, Teheran i Buenos Aires, Stokholm i Bukurešt, Prag i Zagreb, Pariz i London, Hamburg i Split. Otpočeće uzbudljiva i plemenita borba duha i umenja, traganja i stvaralaštva, otvaranja novih puteva za staru umetnost teatra. BITEF nije teatarski, pozorišni festival u uobičajenom smislu te reči. U njegovom zagrljaju piše »Nove pozorišne tendency e«. Nezadovoljni gotovim, ispunjenim, okamenjenim formulama, pozorišni poslenici širom sveta, baš kao i svi drugi trudprodora, traže za novi svet ljudi novo lice teatra. Traie, promašuju, naslu-

(Večemje novosti, Beograd, 7. IX 1970) Otvoren Festival Bitef

svi zadovoljni

Gledaoci oduševljeni baletom engleske trupe »Kontemporeri dans teatra« izvođači: »Imate divnu publiku« Prema opštoj oceni, sinoćno otvaranje Festivala BITEF prošlo je u velikom stilu. U tome su jednoglasni publika, izvođači i Mira Trailović. Spektakl koji su nam prikazali baletani »Kontemporeri dans teatra« iz Londona, Velika Britanija, poseduje sve komponente ko je su potrebne jednom internacionalnom festivalu kao što je BITEF rekla je Mira Trailović za vreme prijema koji je posle predstave priređen u foajeu »Ateljea 212«. Tri vrlo moderna baleta koja su iz-

ćuju i nalaze. BITEF je preuzeo veliku ambiciju da najznačajnije od tih tendencija dana i epohe, sabere i prikaže na jednom festivalu. Na festivalu koji evo ulazi u svoju IV godinu, postaje pomalo stalni stanovnik ovog grada, njegov počasni građanin rane jeseni, gost na koga smo navikli da nas iznenadi. Želim svima učesnicima BITEF-a prijatan i uspešan boravak, gledaocima uzbudljive pozorišne večeri, a domaćinu festivala, Ateljeu 212, punu i radosnu kuću. Proglašavam IV Beogradski intemacionalni teatarski festival otvorenim.

vedena: »Zodijak«, »Celija« i »Tri divertismana« ostavila su na publiku snažan utisak. Opšte je mišIjenje »običnih smrtnika« koji su prisustvovali premijeri, da je »nekako« najbolja stvar »Zodijak«. Mada su složni da je koreografija u sva tri delà izvanredna i da su baletani plenili svojom igrom, najčešće se čuo ovaj argumenat u korist prve dve tacke: Muzika u »Tri divertismana« je preterano moderna. . . Glavn: koreograf trupe Robert Koen ima opravdanja za to: Nije naša muzika suviše elektronska nego publika kod vas nije dovoljno privikla svoje uši na te zvuke. Inače, to je divna publika. Mada upravnica tvrdi da su večeras gledaoci bili pomalo rezervisani, ja imam utisak da smo vrlo toplo primIjeni. 50