Bitef

Robertu Koenu, dakako, treba verovati na reč, jer nije prvi put u našoj zemlji. Ali dodaje Koen ja poznajem samo publiku. Da me neko pita kako mi se Beograd dopada ne bih umeo da kažem. Znate, sve vre-

(Borba, Beograd, 8. IX 1970) Sa BITEF-a 70.

jan kot u podrumu

Jedan od najpoznatijih šekspirologa sveta, autor knjige »Sekspir naš savremenik«, Poljak Jan Kot, koji je trenutno profesor na Jelskom univerzitetu u SAD, doputovao je u Beograd kao gost BITEF-a 70. Kot de danas u 17 dasova, u Teatru u

me sam u pozorištu. Stalno treba vežbati. Zato mi je žao što ni Bratislavu neću videti. Čim se odmorimo putujemo. A tamo treba uvežbati drugi program koji smo pripremili za njihovu publiku.

podrumu »Ateljea 212«, održati jedno predavanje na temu »Klasika danas«, ko je bi trebalo da se pretvori u »okrugli sto«. Očekuje se da de vedina udesnika detvrtog BITEF-a i pozorišnih radnika uopšte uzeti učešda u ovim razgovorima, jer je njegova tema usko povezana sa tematikom predstava ovogodišnjeg BITEF-a, »Klasika 1970«. (...) (D. B.)

(Večernje novosti, Beograd, 8. IX 1970) Razgovor sa Janom Kotom

golotinja više nije senzacija

Poznati teoretičar pozorišta boravi u Beogradu kao gost BITEF-a Poljak Jan Kot, jedan od najvećih pozorišnih teoretičara današnjice, koji je poslednjih godina predavao na američkim univrezitetima Berkliju i Jelu, boravi u Beogradu kao gost BITEF-a. Doputovao je bez prtIjaga koji se izgubio na pariskom aerodromu, ali je ipak stigao na vreme da se, na otvaranju BITEF-a, pojavi svečano odeven. Pisac knjige »Sekspir, naš savremenik« priprema knjigu o grčkoj tragediji »Luda protiv establišmenta«. To nije ludak, već luda u srednjovekovnom renesansnom smislu: čovek koji druge pravi glupima i smešnim. U antičkim tragedijama mnogo je ličnosti u pobuni protiv društva Antigona, Elektra. Društvo ih je smatralo ludima, a u stvari su bill buntovnici. Podsećamo Kota na uspeh »Kose« koja je ponikla u amaterskoj trupi »Off Broadway«. »Kosa« je izuzetan datum u istoriji teatra, ono što je pre desetak godina predstavljala »Priča iz Zapadnog kvarta«. Klasični američki mjuzikl inspirisao se revoltom mladih. Novina tu nije u libretu, već u bit-muzici. U Americi sada postoje mnogobrojne replike »Kose«, proresionalne i dosadne. Druga predstava o kojoj se mnogo govori, »Oh, Kalkuta« je pornografija za višu klasu, uglađena pornografija kao u »Plejboju«. . v Zar ni je uspeh »Kose« delimicno doprinela ona famozna scena svlačenja? Svakako, ali ja tu imam svoje mišljenje. Ako cenzura dozvoljava, reditelj treba da ide do kraja. Da ispita kako to deluje kao da u hemiji eksperimentiše nekim novim jedinjenjem. Najzad, golotinja nije vise senzacija. U renesansi slikari su

51