Bitef

slomljen, preplašen i impotentan, ona je bila vlastoljubiva, pohotna, energiena i u svojim ambieijama sama eseneija malograđanštine čiji su statusni simboli bečka šnicla u Zepter posuđu. Peter Ferenc, kao Bordir, isticao se izrazitom telesnom ekspresijom, dok su ostali na momente dostizali izuzetan ritam kolektivne igre. □ Mair Musafija

Kapetan Lenon u protivpožarnoj četi »Posle nas surovi Bog« zapisao je, dakle, Jejts posle praizvedbe »Kralja Ibija« u »Teatru Nuovo« 1896. god. Sada je On došao po svoje. Kralja Ibija i/ili Tungužane Haris Pašović smestio je u periferijsko dvorište puno Ijudi i prljavštine, otvarajući se više nego ikada ranije prema problemima svakodnevice: političkim, moralnim i estetskim. Ibi, Miodrag Krivokapić, je kapetan protivpožarne čete, uvek pijan »k’o oficir«. Majka Ibi, Ana Kostovska, pohotna je kapetanica iz predgrađa. Ostali učesnici tragične farse su »mešćani« svih godina, karaktera, polova i nacionalnosti [Srbi, Hrvati, Mađari, Rusi, Albanci, Rumuni]. Zajednička im je pripadnost donjem sloju srednje klase koja se nalazi u nezadrživom projiadanju. Postojeći prevod Žarijevog dramskog prvenca [lvanka Marinković »Avangardna drama«, SKZ, 1966] u velikoj meri izneverava original. Lascivni Žarijev jezik je »ispeglan« i prilagođen ukusu vremena. »Kralj Ibi« sa severne granice ne zaustavlja se tek na vraćanju originalu. Pašovićevi »Tungužani« odnose se prema Žarijevim »Poljacima« kao ovi prema svom prauzoru - »Magbetu«. Uspostavljen je kontinuitet motiva narodne potkulture, od Šekspirovih veštica, preko Žarijeve vulgarnosti i ginjola do novokomponovanog mentaliteta i kiča kod Pašovića. U ratu iz kojeg kapetan Ibi dolazi [ili, svejedno u njega kreće] ne koristi se svo raspoloživo naoružanje, ali se zato propagandni rat prepušta najnižim strastima. Mediji

pogubno utiču na ukus. Vulgarnost je prestala da postoji. Kultúra jedne epohe najbolje se prepoznaje kada je na izdisaju. Kanonada psovki [oko čišćenja klozeta] u »prologu« predstave deo je svakodnevne psovačke poetike. I kada ne psuju Tungužani govore agramatičnim jezikom, mumlajući i pljujući. Kralja Burgelava übijaju i bacaju u poljski zabod. Sirokim meandrom bezčašća i zlodna, kažu nam Tungužani, ulili smo se u okean opšte istorije odvratnosti. Bolesno uživajuči, prepuštamo se bočatoj - ni slanoj, ni slatkoj, već gorkoj - vodi tog sliva. Humor je u prvom delu predstave »Kralj Ibi ili Tungužani« graden efektom preterivanja. U drogom, on se pretvara u ironiju. Estetika i moral Ibijevog kraljevstva je kič: pored duplerica iz porno i sportskih časopisa su plastični nadgrobni vend, zeleni kredenac, hoklice, »mešćani« su pod Ibijem postali bioenergetičari, biznismeni i porno-fašisti. »Samouverena, nezavidna i jebozovna« država Tunguzija na sceni se ostvaruje pozajmljenim formama: od parateatarskih fenomena potkulture [fudbalska utakmica, striptiz, ekstatično pevanje narodnjaka, prikazivanje porno filmova na videu], do grotesknih operskih pasaža i motiva dnevnopolitičke komedije [ružičasta revolucija, plavi šlemovi, demonokratijaj. Stilski raznovrsnu Pašovićevu predstavu uravnotežava ogromna energija ansambla, gradirana prema kraju kada se nesvakidašnjim »ku d teatr-om« pozorišna predstava pretvara u rok hepening. Erotični odnos između scene i gledaoca, održavan komičnim efektima, potpuno se ostvaruje zajedničkim prihvatanjem novih konvencija. »Kralj Ibi ili Tungužani«, jedan je od retkih uspešnih pokušaja da se aristotelijanska zameni rok katarzom. Mlada subotička publika, koja odgledno ima koliko pozorišnog toliko i rokerskog iskustva, spremno je prihvatila muziciranje VIS »Zari« i igranjem, zvižducima i ritualnim paljenjem šibica, zapravo, uzela učešće u predstavi. Ovo je, takođe, jedna od retkih predstava sa kője publika izlazi selektivno. Stariji i mailje izdržljivi deo publike rok hepening je postepeno prepustio tinejdžerima. Oni koji su ostali, pored dobrog koncerta, mogli su da posvedoče i magični preobražaj bračnog para Ibi u bračni par Lenon iz čuvenog protestnog hepeninga »Ljubav protiv rata«. □ Branislav Jakovljević, 10. IV 1992. Borba

ИТЕР26