Bitef

I Jugoslovensko dramsko pozorište J

RAZVALJIVANJE

Neil Laßute RAZVALJIVANJE komadi poslednjih dana

Iva Milosevic

Reditelj:

igraju:

Nenad Pećinar (Mladić), Tamara Krcunović (Su), Gordan Kičić (Džon), Tamara Vučković (Žena)

Marija Stojanović

Prevod:

Kostim:

Boris Čakširan

Scenografija:

Muzika:

Vladimir Pejković

1h 55'

Predstava traje oko:

Nekoliko valjanih činjenica doprineće, verujem, da jedan - barem u domaćoj repertoarskoj ponudi riskantan poduhvat - zasluženo bude prepoznat i prihvaćen kao uspešan. U početku bi reč, i zato počnimo od teksta. Zebnja koja mi se već nekoliko godina javlja na pomen ¡mena autora drame Razvaljivanje Neila Labutea pokazala se neopravdanom upravo zaslugom rediteljke Ive Milosevic. Sećanje na njegove mizantropske filmove Udruštvu muškaraca, Prijatelji i susedi i nešto suvisliju Bolničarku Beti iščililo je u ovome slučaju upravo zbog očevidnog odsustva želje da se, kako to već u kurentnim inetelektualnim tokovima biva, uživa u prikazivanju ljudske patnje radi patnje same i zbog prisustva namere da se naglasak stavi na umeće stvaranja portreta Ijudi sličnih ñama, ali opterećenih postupcima koje - nadamo se - sebi nikada ne bismo dopustili. Labute se u ovom slučaju osvetljava kao stvaralac apartan u odnosu na najveći broj savremenih dramskih pisaca, baš koliko je i njegova veroispovest apartna u odnosu na veći deo čovečanstva koje je, kako činjenice govore, preovlađujuće religiozno. Upravo denominacija kojoj Labute pripada, zvana„Crkva Isusa Hrista Svetaca poslednjih dana", poznatija kao Mormoni, pored toga što je unekoliko odredila autorov pogled na svet, poslužila je da se na pozornici ocrta slika društva sa striktnim pravilima i sistemom vrednosti. Putern tri monologa koje saopštavaju četiri lika u tri razdvojene ali celovite minijature, Labute sa uspehom saopštava kako teški gresi nisu pojmovi iz oveštalih priča za lakoverne, već da ih mogu počiniti sasvim obični, čak možda simpatični Ijudi, tu, iz komšiluka, kao i da čvrsti religiozni okviri sa tendencijom traganja za„dobrim"ne mogu biti nikakva garancija za sigurnost od monstruoznih zločina. Veština Neila Labutea je u uverljivosti pri prikazivanju lakoće sa kojom se njegovi likovi mire sa počinjenim i nepopravijivim delanjima, koje vam ovom prilikom neću otkrivati. Ono što je važno jeste da utisak uverljivosti proističe iz same predstave, koja u jednom svetu različitom od dramatičarevog kakav je ovaj u kojem živimo, uspeva da bude prepoznatljiva bez naivnog imitiranja Amerikanaca ili plakatskog aludiranja na domaću situaciju. U scenografiji Gorčina Stojanovića koja uspelo sugeriše opuštenu atmosferu koktela. Iva Milošević sukcesivno izvodi na suočavanje sa publikom g. Nenada Pećinara, prvaka Narodnog pozorišta iz Sombora, čije je prisutvo na sceni„Bojan Stupica"dvojako opravdano: Pecinar je, kao prvo, vrlo dobar glumac а к tome glumačko lice uz koje beogradska publika neće moći da vezuje asocijacije na prethodne uloge, što bi inače opteretilo stepen i kvalitet iznenađenja koje nosi priča njegovog lika Ifígenija и Oremu. Drugi monolog Jato svetaca - u dva glasa - izvode Jelena Stupljanin (alternacija: Tamara Krcunović, prim, ur.) i Gordan Kičić. No, ovde je situacija obrnuta. Oboje mladih glumaca su tica poznata publici i zbog toga ih je, verujem, gospođica Milošević - pored njihovih glumačkih kvaliteta - i odabrala. Ali, ako naivna udavača gđice Stupljanin nije karikirana baš do krajnjih granica, g. Kičić razne aspekte svoga lika razvija do kraja, pa možda i preko toga. Naime, u vremenskom prostoru kojim suvereno viada Kičić i brzo ali i postepeno gradi svoj lik sve dok publika ne postene svesna da o liku na sceni zna više negó lik sam. Problem se ipak nahodi u uzajamnoj potrebi publike koja prosto traži potencijale šarma koje tumač lika može da pruži i glumca koji joj efektno izlazi u susret. Konačno, PovratakMedeje posle četiri godine odsustva na beogradsku scenu izvodi gđu Tamaru Vučković u svom do sada najboljem izdanju. Rezigniranost njene„junakinje" pomešana sa čudnim, zastrašujućim trijumfom čini se, s pravom, kulminacijom predstave na mestu kojem i pripada - na samom kraju, posle kojeg ostaje utisak da je Neil Labute ostvario ono ka čemu je težio: pisanju korelata antičke drame svesno lišenog osnovnog elementa koji je krasio uzor - čvrstog sistema društvenih vrednosti i božanskog uređenja sveta коте korporativni i fleksibilni kapitalizam služi kao sardonična karikatura.