Bitef

BITEFOV SEMINAR POZORIŠNE KRITIKE

Kome treba savremeno pozoriste?

Nova umetnost, koju Beograd istovremeno sa kulturnim centrima u Evropi upoznaje putem kapitalnih gradskih manifestacija, kao sto su Oktobarski salón ili Bitef, u nasoj javnosti paradoksalno postaje povod za pitanje svrhe tih manifestacija, odnosno potrebe za savremenom umetnoscu u kontekstu naseg drustva i njegovih kulturnih ocekivanja i navika. Kod nas savremenu umetnost prati fama da je ona stvar elite, iako je jedna od osnovnih odlika savremenih umetnickih formi, zasnovanih na novim medijima, da teze ukljucivanju sto vise publike u umetnicku interakciju i dijalog u javnoj sieri. Pitanje - Korne je potrebna savremena umetnost? ukazuje nato da u nasem drustvu, frustriranom politickim pritiscima kojima kao da nema kraja, postoji kriza u preseku umetnosti, medijske komunikacije i prakse javnog dijaloga, a to je oblast umetnicke kritike. Posebno u odiasti pozorista, poslednjih godina nastaoje (skoro potpuni) prekid veze izmedu umetnicke produkcije i njenejavne medijadje. Situacija postaje alarmantna ako se sagleda medijska pokrivenost - i opsegom i oblikom - onog pozorisnog stvaraiastva koje se upravlja novim tendencijama. Mada se na prvi pogled odsustvo informacija u medijima о savremenom teatru i ostalim oblidma nove kreativnosti moze pripisati inertnom i nezainteresovanom odnosu medija prema umetnosti koja nastaje izvan institudja, sto je svakako delimicno slucaj, problem lezi i u nespremnosti kriticara da sretnu nove poetike. Ali cak i kad je u pitanju klasicna pozorisna produkcija, oseca se ozbiljan manjak zrele i utemeljene medijacije spremne da ispuni neki od zadataka koje pozorisna kritika nesumnjivo ima: da vrednuje pozorisno deio i time ga pozidonira u odnosu na njegov neposredan kontekst, pa i u trzisnom smislu; da ga situira i objasni u odnosu na siri umetnicki kontekst; da pozorisno deio, kao„umetnosttrenutka"razlozi i prenese tako da njegove odlike i vrednosti sacuva za buduce generacije umetnika, teatrologa i ostalih istrazivaca; da promovise umetnicke vrednosti u sirem smislu i time doprinese formiranju i negovanju pozorisne publike, unapredenju umetnickog zivota u svojoj sredini, kulturnog identiteta i nivoa drustva, njegovoj konsolidaciji, itd. Dokje navika javnosti - pozorisne publike - da konsultuje misljenja kriticara gotovo sasvim ugasena, pozorisna produkcija, koja se primetno uvecava, upravlja se sve vise prema zahtevima trzista; u tom krugu, kroz neravnomerne i cesto povrsne medijske izvestaje, stvara se lazna slika o umetnickom i kulturnom zivotu naseg vremena kao о prostoru kojim dominiraju samo neke od stvarno prisutnih umetnickih licnosti, vrednosti i tendendja. Svestan potrebe za formiranjem nove generacije pozorisnih kriticara, Bitef od ove godine pokrece praktican obrazovni program u oblasti pozorisne kritike. Program se ne obraca iskljucivo studentima umetnickih visokih skola, vec je namenjen svim obrazovnim mladim Ijudima sklonim da kriticki promisljaju savremeno pozoriste - studentima i diplomcima knjizevnosti, humanistickih nauka, politickih nauka, medija itd., ali i prakticarima u oblasti modernog teatra koji mogu imati veoma razlicito obrazovanje. Naglasak lezi na savremenom pristupu kritickoj praksi koja moie da razume i objasni teatar koji nastaje soda i ovde, kao umetnicki izraz duha, vrednosti i nedoumica naseg doba, i koji mora da se ¡scitava upravo iz koda svog vremena. Bitef - festival posvecen novim tendencijama, siedi svoju prirodnu odgovornost da osmisli i ostvari program koji, kritickom medijacijom savremenog pozorista, sluzi svom vremenu, ali i buducnosti. Osim orijentacije ka savremenom pozoristu, Seminar za mlade pozorisne kriticare ima nagiasen regionalen i evropski karakter. Uz podrsku stranih kulturnih centara u Beogradu, svake godine pozivamo istaknutog pozorisnog kriticara iz druge zemlje u Evropi kao predavaca, dok ucesnici dolaze iz zemalja zapadnog i centralnog Balkana, od Slovenije do Bugarske. Ovim programom zelimo da stvorimo jezgro mladih kriticara koji ce usvojiti zajednicka savremena evropska gravila kritickog pristupa pozoristu i otpoceti novu kriticku praksu u svojim maticnim sredinama, dajuci podsticaj zivljem i kvalitetnijem kulturnom i umetnickom zivotu na Balkanu. Nadamo se da ce se tokom vremena, kontinuiranim delovanjem PACT-a, stvoriti kriticna masa obrazovanih mladih kriticara na nivou regiona, cije aktivnosti, ali i medusobna saradnja, mogu übrzati proces integracija na Balkanu radi stvaranja novog kulturnog prostora i doprineti efikasnijem ukljucivanju Balkana u evropske tokove. Ovogodisnji seminar ostvaruje se uz podrsku Goethe Instituta u Beogradu, kao i Ijubaznoscu Francuskog kulturnog centra u Beogradu. Mentor je gdin Jürgen Berger, pozorisni kriticar iz Nemacke. Tokom sestodnevnog treninga, ucesnici sticu istorijsko-teorijski uvid u kriticku