Bitef

HAJNER GEBELS, kompozitor, reditelj - tokom 1970-ih uglavnom je komponovao muziku za pozoriste, film i balet. Sredinom 1980-ih poceo je da komponuje i rezira vlastite audiokomade, uglavnom prema tekstovima Hajnera Milera. Od 1988. godne Hajner Gebels pise kamernu muziku za Ensemble Modern (Red Run, Befreiung, La Jalousie) I Ensemble Intercontemporain (Herakles 2). Godine 1994. usledila je Surrogate Cities, devedesetominutna kompozicija za veliki orkestar po narudzbi Alte Oper u Frankfurtu, u izvodenju Junge Deutsche Philharmonie, sa Peterom Rundelom kao dirigentom. Zatim, 1996, po narudzbi Donaueschingen-a, komponuje Industry & Idleness (premijera Radiokamerorkest Hilversum, dirigent Peter Eotvos). Walden za prosireni orkestar nastaje 1998. godine, za prvo gostovanje novoosnovanog Ensemble Modern Orchestra (dirigent Peter Eotvos). Pozivi na sve vece pozorisne, novomuzicke, dzez festivale i festivale izvodackih umetnosti i gostovanja sa svim njegovim ansamblima, scenska delà I portretni koncerti Ensemble Modern odveli su ga za poslednjih petnaest godina u vise od trideset zemalja. Nedavno je objavljeno oko deset kompakt diskova. Ou bien le débarquement désastreux (Hi nesrecno iskrcavanje), komad za muzicko pozoriste rezirao je u Parizu 1993. godine. Njegov Die Wiederholung (Repriza ) prema motivima Kjerkegora, Rob-Grijea I Princa ostvaren je 1995. u Frankfurtu (Theater am Turm). Komad za muzicko pozoriste Schwartz auf Weiss (Сто na belom ) uraden je u TÄT-u u Frankfurtu 1996. za osamnaest muzicara Ensemble Modern. Snimljen je za Arte, narezan za BMG i SWF i jos uvek se prikazuje u Evropi i van nje. Max Black, komad za muzicko pozoriste, sa Andre Vilmsom, premijernoje izveden aprila 1998. godine u Lozani, a sa Ensemble Modern uradio je omaz povodom stote godisnjice Hansa Ajslera, nazvan Eislermaterial - koncert prvi put odrzan u Minhenu maja 1998. godine. Gotovo sva njegova delà za muzicko pozoriste izvedena su vise od pedeset puta na glavnim muzickim i pozorisnim festivalima u Evropi, SAD, Japanu, Australiji i Singapuru. U skolskoj godini 1 994/95: gostujuci profesor na Institut für Angewandte Theaterwissenschaft, Univerzitet Gisen; 1 997/98: gostujuci profesor na Musikhochschule Karlsruhe - Klasa za kompoziciju. Od aprila 1999. Hajner Gebels radi kao predavac na Institutu za primenjene pozorisne studije pri Justus Libig univerzitetu u Gisenu (Nemacka).Tu vodi nekoliko seminara i umetnickih projekata. Od 2006. predsednikje Pozorisne akademije Hesena. Premijera Landschaft mit entfernten Verwandten (Pejsazsa udaljenim roditeljima), prve opere Hajnera Gebelsa, bila je 2002. godine. Povodom svog 50. rodendana Hajner Gebels je izdao svoju prvu knjigu Komposition als Inszenierung. Prvo orkestarsko delo Hajnera Gebelsa, From a Diary, po narudzbi Berlinske filharmonije (dirigent Sajmon Retl) premijerno je izvedeno 2003. godine, Posle predstave Max Black (1998, sa Andre Vilmsom), Reprize (1999) i Hashirigakl (2000), Hajner Gebels se po cetvrti put vratio u Théâtre Vidy-Lausanne sa predstavom Eraritjaritjaka - musée des phrases prema recima Elijasa Kanetija, sa Andreom Vilmsom i Mondrian Quartet-om, gudackim kvartetom iz Amsterdama. Za ovo muzicko-pozorisno delo, hvaljeno sirom sveta, Hajner Gebels je dobio vise od sest evropskih pozorisnih nagrada, kao sto su Herald Angel Award 2004 na Edinburskom medunarodnom festivalu, Prize Opus Stage, Grand Prix de la Critique 2005, Grand Prix "Mira Trailovic"2oos. na 39. Bitefu u Beogradu i jos neke nagrade.

113

MAIN PROGRAMME