Bitef

143

HELGARD HAUG I DANIEL WETZEL (KAPITAL)

„ALI О TOME ĆEMO SVAKAKO JOŠ DA RAZMISLIMO"

Hening File: Naravno, prvo pitanje je: otkud vam taj materijal, ta tema, TA KNJIGA. Čini mi se da se odgovor na ovo pitanje, nakon onoga što sam video, gubi i da takoreći postaje transparent™ motiv. Haug/Vecel: Postoji puno razloga, ali recimo da je početni onaj, kada smojednom prilikom sedeli na nekom igralištu. Tamo su imovina i podela, vlasništvo i ekonomija podele važne terne, jer je raspodela igračaka neravnomerna, a tuđe igračke najčešće mnogo interesantnije. Čovek kao da posmatra kako se stvaraju osnove ekonomske misli: postoji uzimanje i davanje, razmena, ponuda, ali i prisvajanje, postoji i kursna vrednost. Kako nam je Kapital bio potpuna nepoznanica odlučili smo seza avanturu (...) Henning File: Modus kritike počiva na što je moguće sveobuhvatnijem prisvajanju predmeta, i upravo onoga što se tiče njegove materijalne dimenzije. Kako vam to zapravo polazi za rukom? Engels je zaista Marksu objasnio kako se vode knjige, koliko koštaju sirovine, kolike su plate. To je jedan istraživački procès, kako i stoji u knjizi, ali ishod cilja u sasvim drugom pravcu. Marksov stav je da je rezultat njegovog istraživanja maksimalno sveobuhvatan, tako da vise ne postoje nikakva slepa mesta kao ni greške u svođenju stvari. To je kompletna panorama gde elementarne forme robe, strukturu koja joj je u osnovi, treba da rekonstruišu u jedan teoretski događaj. Ovo naučno uporište služi tome da akteri teoriju razumeju na taj način, da bi mogli da dignu ruke.To je, takođe, visokomoralni čin. Oslobođenje proleterijata i oslobođenje Ijudskog roda krajnji je cilj čitavog tog stremljenja. Da li i kod vas postoje slične namere? Haug/Vecel: Moralni čin ne postoji - kad je pozorište u pitanju, to čovek ne može na sebe da preuzme tek tako. Mi ne transponujemo namere jednog teksta. On igra svoju ulogu, kao uostalom i svi drugi na sceni. Naša namera kaskala je korak za namerama teksta - šta jedna takva knjiga uopšte predstavlja i šta znači čitati, kako je čitati jednu takvu knjigu?To je prva politička dimenzija našeg projekta. I upravo zbog toga smo krenuli da se istražujemo, umesto da čitamo. i baš zbog toga smo se dobro zabavljali s namerom da dobijemo upravo to, i to što je moguće konkretnije. Otprilike usred večeri svim gledaocima se razdeli 23. torn delà Marksa i Engelsa, potom se upali svetlo i čita se zajedno, za trenutak. Od samog početka postojao je jedan mnogo jasniji didktički prizvuk, nego što je to na kraju ispalo. A potom smo primetili da čitav poduhvat za nas ima smisla samo ukoliko se orijentiše na ljude, na ono što imaju da ispričaju, a ne na ono što je odštampano. To je bilo teškojer smo na taj način dobili netaknut socijalizam koji stoji između našeg proživljenog života i teksta. Pritom, pokretački motiv da se upustimo u izazove sa tekstom, bila je pored puke

Izvod iz razgovora Heninga Filea (Henning Fülle) sa Helgard Haug (Helgard Haug) i Danielom Vecelom (Daniel Wetzel) koji je objavljen u godišnjaku Marks-Engels 2007, 7. 7. 2008, str. 119131. Pitanja u ovom dokumentovanom razgovoru postavljao Hening File, dramaturg i Marks„ekspert" (Berlin). (prim. red.).

Selektori Bitefa neguju tradldju da se svake godine Festival održava pod novim motoom. Prvlmoto dodeljen je 4 Bitefu 70: Klaska na naan 70. Moto nastaje izborom učesnika i predstava. On se odnosi prvenstveno na glavni festivalskl program, all objedinjuje I sve prateće programs Bitefa. Moto te obeležiti I celu sezonu do narednog Festivala. On je rezultat nastao и spoju pažljivog promlšljanja, gledalačkog iskustva i intuidjeselektora. Ponekad treba statl iza nimalo prijatnog festivalskog podnaslova. Štaviše, moto nije konstatacija vet provokadja. Koliko je globalna kriza inspirativna, pitali smo učesnike ovogodišnjeg Bitefa. Ovo su njihovi odgovori.

Jelena Kovačević