Bitef

45 BITEF 11 ...na usijanom limenom krovu

U trenutku svog nastanka, 1967. godine, Bitef je osim umetničke igrao i važnu društvenu ulogu. Bio je svojevrsni most izmedu Istoka i Zapada и svetu koji je bio polarizovan hladnim ratom. Bitef je bio jedan od retkih teatarskih punktova (u nekim trenucima i jedinil) gde je bilo moguće susresti se, istovremeno, sa produkcijama iz Poljske, Rusije i Amerike ili Zapadne Nemačke. Takvu privilegiju ovaj festival je dugovao međunarodnoj poziciji SFRJ koja je počivala na ideji nepripadanja nijednom od dva dominantna politička bloka. Zbog svoje dmštvene i političke provokativnosti, ovaj festival je и prvoj deceniji svog postojanja, bio veoma važan inostranim umetnicima i pozorišnim programatorima iz celog sveta, što mu je donelo zaviđnu medunarodnu reputaciju, koju uprkos raspadu Jugoslavije i postjugoslovenskoj zbunjenosti, ima i dalje. Poslednjih godina, festival je pretežno bio okrenut lokalnoj zajednici kojoj je, zahvaljujući dovođenju velikih i znacajnih međunarodnih produkcija nekih od najvećih pozorišnih autora današnjice, pružao preko potrebne informacije о pravcima kretanja savremenog teatra. Namera ovogodišnjeg Bitefa je da, pored etabliranih internacionanih autora, postane platforma za prezentaciju savremenih regionalnih pozorišnih praksi, koje su, od raspada Jugoslavije i promene geopolitičkih koordinata, nedovoljno vidljive i prepoznatljive u širem evropskom i svetskom teatarskom kontekstu. Na ovaj način Bitef će od ove godine obavljati dvostruku misiju - nastaviće da informiše domaću pozorišnu zajednicu, ali će, takođe, nastojati da promoviše pozorišnu umetnost regiona Jugoistočne Evrope u širem geografskom kontekstu. Тако će se ove godine, u glavnoj setekciji festivala ravnopravno naći: Alen Platel, Jan Fabr, Hajner Gebels, Žizel Vijen, Frank Kastorf, Andrej Šerban, Oliver Frljić, Ivica Buljan, Ivana Sajko, Boris Liješević, Jožef Nađ, Selma Spahić, Snježana Abramović, Nataša Rajković i Bobo Jelčić... I Bitef će, ponovo, postati mesto susreta и pravom značenju tog pojma, susreta publike sa temama sa „usijanog limenog krova", susreta umetnika jednih sa drugima, susreta publike sa umetnicima, susreta Evrope sa njenim „predvorjem". Beograd će postati pozorišna raskrsnica koja se račva na sve četiri strane sveta. Provericemo da li su ulice ponovo prohodne... Anja Suša / Jovan Ćirilov jun, 2011.