Bitef

23. 09. / 12:00 / 180’ Ustanova kulture „Parobrod"

Otvaranje 14 Bitef Polifonije

Kfl NOVOM POZORIŠTU RUTORSTVO POLIFONIJE

Moderatori: Milan Lučić, Ljubica BeljanskiRistić i Miiena Dragićević Šešić Autorske radionice - prezentacije: Nela Antonović i Zoran Jovanović ■ Svoje ime Bitef Polifonija je naslediia od pilot-projekta pod nazivom Polifonija koji je realizovao Centar za novo pozorište i igru CENPI u okviru programs Umetnost za društvene promene - Igrom protiv nasiija, a koji je 1999. godine iniciraia Evropska fondacija za kuituru u saradnji sa mrežom Fondacija za otvoreno društvo u sedam zemalja Jugoistočne Evrope. Pored Centra za novo pozorište i igru CENPI, prezentacije svojih pitot projekata u okviru ovog programa imali su i Asocijacija nezavisnih teatara ANET i Centar za dramu u edukaciji i umetnosti CEDEUM. CENPI je u svom pilot-projektu promovisao multikuituralan pristup i u radionice uključio mlade i umetnike romske populacije. Medu njima je bio i Zoran Jovanović, osnivač i rukovodilac Romskog teatra „Suno e Rromengo” koji je svoje prve prezentacije i predstave imao upravo na Bitef Poiifoniji. Vodeći radioničar u ovom projektu bila je Neia Antonović, osnivadca i umetnička direktorka Teatra „Mimart”. Zoran Jovanović i Nela Antonović nezaobilazni su učesnici u programima Bitef Polifonije svih ovih godina. U kom obliku danas ostvaruju saradnju i razmenu iskustva? Kako danas definišu svoj rad i u kom su obliku razvili svoje autorske pristupe? Kako bi ih nazvali i šta je to što, po njihovom mišljenju, može da bude njihov autorski doprinos gradenju otvorenog sistema polifone drame i pozorišta? ■

Zoran Jovanović

IDEJfI ROMSKOG SNfl Prezentacija procesa rada

■ Naše pozorište je dobilo ime, Suno e Rromengo (Romski san), po predstavi koja je koristiia pies, zvuk, pesmu, pokret i druge elemente pozorišta pokreta da bi odgovorila na večna pitanja romske sudbine i postojanja. Naš pozorišni rad je pod uticajem romske tradicije, osvetljava poetsku atmosferu romske istorije, kulture i umetnosti svetiom savremenog evropskog društva s posebnim naglaskom na modeiima rada pozorišnih i drugih obrazovnih radionica. Anketiranjem naše publike, građana romske i drugih nadonalnosti, stručnih lica iz sveta kulture i pozorišta i drugih, dolazimo do informacije šta je to što očekuju i šta bi to voleli da pogiedaju kada je romski teatar u pitanju. Tada pristupamokolektivnom radu. Akoje u pitanju neki klasik, tražimo detalj u tekstu koji bi mogao da bude polazna tačka odakle bi krenuo proces rada ili ako je to usmeno blago, na postojeći zapis istražujemo još više detalja i tek tada pristupamo improvizacijama na zadatu temu. iskijudvo kolektivnim radom u radionicama, predlozima svih ukijučenih u rad teatra biramo momente i ideje i stvaramo scene, istražujemo njihovu važnost i povezanost sa temom i poruku koju nose i tek tada fiksiramo projekat i to nam je znak za početak rada na predstavi ■

Nela Antonović

INTERPUNKCIJR POKRETfI Radionica metode Mimart

■ Radionice metode Mimart su složene i dne sistem pripreme tela za fizički teatar. Otvoreni proces rada omogućava da učesnici metodom Mimart kreativno istraže svoje telo koje je glavni subjekt na sceni, ali i u životu. Polazed od ideje da se jedino u fenomen može ud telom, ovaj metod učesnicima omogućava da osete zadovoljstvo rada na sebi i veštine timskog rada (timski a slobodno), a paradoksalno omogućava razvijanje veštine dijaloga, formiranje stavova, razvija kritičnost i samokriticnost, razvija tolerandju, spremnost na kompromise, te osnažuje učesnika da kroz kreativan proces nađe rešenja zadatka. Nastajanju kreativnog materijala na radionicama prethodi teorijski i diskursni deo koji inicira emocije i kreativnost. Radi se na unutrašnjim monolozima, gde postoji veza gramatike i estetske upotrebe prostora, inteziteta i ritma pokreta. Mimart insistira na dikciji pokreta, jer su artikulacija tela i interpunkcija pokreta osnova komunikacije neverbalnog pozorišta. Korekcije ličnih materijala, misli-rečenica koje se pretvaraju u niz pokreta, odnose se na interpunkciju, na akcente i dužine pokreta. Lično u projektu Mimart je zbir ličnog svih učesnika, što daje univerzalnu dimenziju podržavajud neverbalni umetnički izraz i neverbalnu komunikaciju ■

62

47 BITEF 13

TEŠKO JE BUI