Bogoslovlje

води рачуна само о својој држави и њеном друштвеном урсфењу. Према томе био би узалудан посао тражити правих религиозних момената у Хамурабијевом кодексу. Истина, Хамураби у уводу свог кодекса каже, да му je Schamasch или Sainas (бог сунца) дао законе; он се, дакле, позива на неко откривање, салю што то позивање на бога сунца има свој корен у старом оријенталнол! погледу у опште на свет, по коме je све, што се дешава на земљи, само огледало оног, што се догафа на небу. По овом погледу свет представа je у овисности од богова. У овом незнабожачком откривењу недостаје, дакле, духовно-моралне и слободне претпоставке вере. Осим тога ово се откривење не уздиже изнад разних форми старое оријенталног деспотизма. Човек се по овом схватању може осећати зависай од воље Божије, но ипак није у стању, да то манифестује у преданости истинске вере. Воља je Божија по старом оријенталном, нарочито вавилонском погледу управо несхватљива; она je, да се тако изразимо, за морал и право i'gnoramus. Овај оријентални поглед о несхватљивости воље Божије не налазимо нигде у Ст. Завету, па према томе ни код Мојсија. Шта више изнад овог оријенталног ignoramus у опште, па и вавилонское краља Хамурабија уздиже се сигурно познаше Бога и Његових заповести. За потврду овог, измефу многих места у Ст. Завету, наводимо три места; једно из Петокшижlа, а друго из кньигй пророка Исаије и Михеја, Прво гласи; „А проклетство, ако не узаслушате запобести Господа Бога својега него сифете с пута, који вам ja данас заповедал!, те пофете за другим боговилт, кјЈих не познајете“ (V Moj. 11, 28.). Друго место код пророка Исајије (58, 8.) гласи: „Тада he синути виде о твоје као зора, и здравље he твоје брзо процвасти, и пред тобом ће ићи правда твоја, слава Господња биће ти задња стража“. A треће je место код пророка Михеја, ко je још изразитије посведочава горњу тврдњу, a које гласи: „Показао ти je, човече, шта je добро; и шта Господ иште од тебе осил! да чиниш што je право и да љубиш милост и да ходит слюрно с Богом својим? Глас Господњи виче граду, и које мудар види нме твоје; слушајте прут и онога који га je одредио“ (Мих. 6, 8.-9). Враћајући се попово на и његову мисију у изабраном народу, а у духу досадашњег излагања напомињемо, да je Откривање, к- je je Мојсије примио од Бога Јахве на брду Синају, религиозен основ права. Осим тога, док je ово Мојсијево Откривање, добивено

193

Хамурабијев кодекс