Bogoslovlje

на брду Синају, стварност, дотле je откривање y Хамурабијевом кодексу у свом задњем основу једна обмана, којој не достаје стварни доказ и .одјек унутарње претпоставке 1 ).

111. Откуда сличност између Хамурабија и Мојсија ? Je ли Мојсије оргиналан ? Ми смо се из досадашњег излагања да између Хамурабијева кодекса и Мојсијева законодавства стварно постоје покрај великих разлика и сличности. Настаје сада питање: откуда тих сличности између Хамурабија и Мојсија? И, да ли je Мојсије у свом законодавству оргиналан? На ово питање одговарају научници различито. Већина их прихваћа хипотезу, по којој сличности између Хамурабија и Мојсија треба тражити на неутралном земљишту. По овој хипотези, с којом се и ми слажемо, сличности измефу Хамурабија и Мојсија су постале с обзиром на њихово заједничко порекло. То заједничко порекло јесте прапредање човенанства, која датира из доба патријараха, можда и од првих људи, Адама н Еве. Нијн искључено, да ce овим прапредањем послужио и Хамураби, a доцније и Мојсије. Према томе сличности су постале с обзиром на исти праизвор, а разлике с обзиром на пад Вавилона у идолопоклонство 2 ). Врло je вероватно, да су постојали, на основу тог прапредања, у доба Хамурабија и Мојсија исти обичаји и норме социјалног карактера, који су се доцније самостално развили, и који су доцније кодифицирани, и то у Вавилонији пре, него код других народа 3 ). Осим горње хипотезе има и других хипотеза за решење питања сличности између Хамурабија и Мојсија. Тако нпр. неки научници решавају те сличности на основу опште обавезних историских или психолошких претпоставки, или пак на основу једног заједничког старијег извора, који се опет сматра или старо заједничко семнтско право или старо арапско 4 ). Grimme мисли, да je утицај кодекса вавилонског краља Хамурабнја на Мојсија и његово законодавство искључен, и да њихове међусобне сличности потичу из заједничког извора. Тај заједнички

') Dr. A Jeremias, ibid стр. 57—58.

2 ) Dr. Seisenberger, ibid. str 312.

3 ) Богосл. ВЬстникч, ibid, стр 302 —304. и 307.

А ) D. J. Schuster Dr. J. В. Hoizammer Dr. J. Selbst, ibid, стр 33. н 475.; сравни: A. Jeremias, ibid. стр. 62. и Rollistein, ibit стр 45. —46.

194

„Богословље“