Bogoslovlje

извор јесте старо-семитско обичајно право, које je постојало много раније од Хамурабија и његова кодекса 1 ). Таке сличности у праву два народа у извесној су мери заједничко наслеђе из прастарог времена, а у извесној су мери постале и самостално, јер сродан начин мишљења схваћа и правке прилике на сличан начин 2 ). Један руски богослов, разправљајући питање : Вавилонски кодекс краља Хамурабија и Мојсијево законодавство, вели за декалог у смислу ове тврдње ово: >Заповести: не уби: не укради ит. д. биле су засигурно познате не само јеврејима, него и другим народима; оне су биле познате и Јеврејима до давања закона на брду Синају. На брду Синају добиле су ове заповести само виши ауторитет: потврђен гласом самог Бога, као Богом откривене заповести 5 ). При свршетку ове наше расправе нспомињемо, да нам je била намерз, да њоме побијемо неосновано и злонамерно тврђење F, Dclitzsch-a и свих оних негативних критичара, који тврде да je Мојсије неоргиналан, и да je извесне ствари узео из праеног кодекса вавилонског краља Хамурабија. Мојсије се, као изабраник Божији, како смо се из досадашњег излагања уверили, при излагању свога законодавства, служио у извесној мери прапредањем, које je постало на основу природное и натприродног Откривења; но највише се послужио Откривењем, које je добио од Бога, на Брду Синају. По свему, дакле, тврдња о утицају правног кодекса вавилонског краља Хамурабија на Мојсија и његово законодавство није доказано; напротив Хамурабијев кодекс, као неуређена збирка правних одредаба, стоји много ниже испод Мојсијевог закона 4 ). Свршавамо ову нашу расправу речима признатог западног иснитивача религија Dr. A. Jeremias-a, које гласе: „Са задовољством и радошћу признајем, да je проналаском Хамурабијева кодекса моје уверење о божанствености торе (Мојсијева закона) још више учвршћено“ 5 ).

Јером. Up. СИМЕОН СТАНКОВИЋ.

9 Сравни: Dr. A. Jeiemias, ibid. стр. 35.

a ) Lehrbuch der Einleitung in das Alte Testament, D. S. Steuernagel. Tübingen, 1912, cp. 262

3 ) Богослов. ВТстнккъ, ibid. стр. 321.

4 ) Herders Konßersatonslexikon. 111. Aufl , IV. Rd,, Freib im Br. стр. 96.

5 ) Dr. A. Jeremias, ibid. стр. ЬО.

195

Хамурабијев кодекс