Bogoslovlje
ЕПИСКОПОС
Као до_минантну тенденцију савремене историје -цркве можемо сматрати тежњу да ce утврде узрочне везе установа, организације и идеја раније цркве са установама, организациям и идејама римско-грчког друштва, у којој ce средини .црква морала развијати. Сама по себи ова мисао није погрешна, јер су сви верници, који су долазили у хришћанску општину из паганског друштва, долазили са својим навикама и схватањима. Због тога морали су они утицати на развијање црквене организације у смислу копирања оних форми, које су њима биле уобичајене још пре крштења. Али у свим овим закључцима заборавља ce обично један значајни фактор јеврејски утицај, утицај круга, где je никло хришћанство, одакле су изишли његови први проповедници и прве присталице новог верског покрета на терену римскогрчког света. Није случајно, да je пагански свет увек мешао хришћане првог нараштаја са јеврејима. Сетите се само приче .Светонија о императору Клавдију, која „iudeos impulsore Chresto assidue tumultuantes Roma expulit (Vita Claudii, 25). Ова недовољна оцена јеврејских и библијских утицаја готово увек опажа се кад се аналише грчки термин kniö кояос;. У сваком Handbuch-y и Handkommertar-y Новог Завета може се видети, да се елтсколтл у Атини сматрају као чиновници, које je Атина слала у градове, који су њој припадали. Наћићемо тамо и чувени ферски натпис, у коме се приповеда о двојици епископа, којима се предаје на чување и распоред један легат (Inser, Graec. XU, 3 и 329). Говори се и о натписима на Родосу, у којима ce Oûçкодос јавља као комунални чиновник (Inser. Graec. Ins. 1 4943; 5034), a такођб и службеник у храму Аполона (I. G. Ins. I 731). На основу свега тога обично долазе многи до закључка, даГје хришћанство позајмило овај термин од незнабожаца у процесу позајмљивања некојих детаља своје организације. Али ако обратимо пажњу на Септуагинту т. ј. грчки превод Библије, превод седамдесетице тумача наћићемо, да -се тамо реч èjtîdicojîoç и рефй истог с њим корена налазе чешће, него у јелинским натписима. Глагол едюкедтор-са имамо:
277
Епископос