Bogoslovlje

црту за богослужбене измене'«. 1 Велику већину у одбору сачивьавади су ранији изгнанпцп. »Предлог и план богослужбених измена« који су реформист швајцарског типа упутнли дворском патрону реформе, Сер Ввдьему Сесилу, преко свог једномишљенпка Едмунда Гвеста, захтева да се у новој редакции учине следеће измене : »0 бред и једном укинутп због злоупотреба, не смеју се поново уводит«. У вези са употребом крста у храмовима захтева се да се никакав лик не сме употребљавати у цркви. Процесије су непотребно : боље je молит се у цркви. »Пошто je при крштењу. читању, проповедању и молитви довољан кратки бели с тиха р, (surplice), то je он довољан као свештеничка одежда и при служењу литургије«. Неири час н и кII треба отпустити из храма после предложена и освећења светих дарова. Символ вере на литургпји читају само прпчаснпцп. Молитве за мртве не употребљавају се у литургији »да не би нзгледала као жртва за умрле«, »jep je по првој Књизи (Ошитих Молитава) изглодало да су неки мртви на небу и да се не нуждавају у милости, док су остали на неком другом месту па оскудевају у помоћи и милости'«. Ранпју Молитву Освећења (»0, мплостиви Оче« итд.) треба одбацити : а) »зато што je сматрана као тако неопходна за освећење, да без нье не би ни било освећења, што није истина, јер просба није део освећења, пошто се Христос при установљењу (ове) Тајне ни je молио, него одавао хвалу Богу« ; б) зато што се у њој моли да хлеб и вино постану Христово тело и крв, а то тежи паппстичкој трасупстанцијацији«. Причешћивати се треба сво jи м рука ма. Стари je црквени обичај био да се причешћује стојећи, али пошто неки сматрају за грех да се причешће прима клечећи, ма да je то по себи законито, остав.ъа се сваком слобода биража између ова два начина, учећи народ да су и један и други законит. 2 Но готово свп овп предлози су одбачени у другој Едвардовој Књизи Општих Молитава, коју је парламенат потврдио

1 Внди састав одбора у Strype, A n.n а1 s, Г. ch. Il . р. 82. Изгледа да он није и мая никаквих спецнјалннх упустава мимо она наведена у »Нацрту за богоспужбеие измене«. Впдн Dixon, ор. cit . vol. 1 . р. 98.

- Цео овај план измена дају Strype, Aηnа 1 s, vol. I. Orig. Xl\ н Cardvvell, Conferences, -p. 48.

12

Богословље