Bogoslovlje

тета доводе до патолошкпх стања. 1 Али циљ ове каше расправе није да говоримо о узроцима патолошкпх појава. То je тема, која нас у овој прилпцп не пнтересује. Ми кемо у најкраћим потезима скпцирати само још знача] васпитача за развптак пндпвидуе у тпм еротички узнемпренпм стањпма ; пзложићемо знача] ауторптета уопште за васпитање.

Деда желе да буду вођена све до доба младости. Она се припијају уз васпитача из моралнпх побуда, и овај треба да их чува од нагонске недисцпплпнованости. Комплпкација баш овога личнога односа васпитача преыа васпптанику, јавља се онда, кад васпитач није васпитанпку само ауторптет, век и искључиви л>убавни објект. Тај опет случај тако je чест, да се чисти односи према ауторитету, без тога еротдчкога додатка, може бпти уопште и не налазе. Ми ћемо, са професором П. Хеберлпном, еротички обојени респект према ауторитету означити као сањалаштво. 2 Ту се духовна веза појачава нагойском пдентификацијом и чини процес васпитања еротичким. И баш та друга веза (еротичност) поред оне, која излазп из потребе ауторптета нарочито je фатална за васпитање. Она чини, да се ништа не може пренетп на нетто више, на надчовечанско. Сашалица гледа у своме васпитачу репрезентанта натпрпроднога. Опасност од тога није толпко у заљубљености, колико у мешању чистога ауторптета са еротичким. Она je у томе, што се целокупном процесу васпитања одузима апсолутна и строга збиља. Заљубљени васнитаник чини под околностима п то, што прочпта из очију васпитача. Али он то не чини из поштовања према ауторитету, век из »заљубљене« шпекулације, из сентпменталности. Тако, уместо да се преда нечем узвпшенијем ; уместо да појачава своју духовност, он служи својој нагоностп. И то мешање духовнога са нагонским по тврђељу немачког професора Ф. В. Ферстера доводи до моралнога мекуштва, које се манпфестује у свакој прилпцп, кад живот тражи заповедање себп с чвршке стране. 3

Али васнитаник у млађим годпнама не може поштовати оно, што не може волети. Атмосфера послушности без љубавп

1 Упор. S. Freud, Ueber Psychoanalyse, S. 52. 2 P. Häberlin, Wege und Irrwege der Erziehung S. 160. 3 F. W. Förster, Sexualethik und Sexualpädagogik. S. 146. f.

32

Богословље